Aannemers en andere bedrijven in de bouw die niet zelf alle benodigde apparatuur en machines voor een klus hebben, melden zich bij Boels. Al die apparatuur en machines werden voorheen aan de praat gehouden en opgeladen met behulp van diesel. Tegenwoordig komt daar steeds vaker stroom aan te pas. Een dieselaggregaat maakt steeds vaker plaats voor een aggregaat op stroom: een battery pack.
Ontwikkeling elektrische machines
De aanwezigheid van battery packs op de bouwplaats gaat hand in hand met de ontwikkeling van elektrische machines. Voorheen was werken met machines op stroom in de bouw helemaal niet mogelijk. De accu’s van machines waren niet sterk genoeg of hielden het niet een hele werkdag vol. Inmiddels komt daar langzaam verandering in. Boels verhuurt bijvoorbeeld een elektrische wiellader. Dat betekent niet alleen nul uitstoot, maar ook veel minder geluid.
Vooraf de vraag indexeren
De overgang van diesel naar stroom is niet een kwestie van naar de Boels-balie gaan en vragen om groene apparaten, zegt Steven Peeters, Technisch Specialist Power & HVAC bij Boels. “Het voortraject wordt veel belangrijker. We moeten namelijk vooraf de vraag van de klant indexeren en berekenen welke laadcapaciteit hij nodig heeft op de bouwplaats.”
Bij die berekening, oftewel de indexatie, houden Peeters en zijn collega’s rekening met veel aspecten. ‘Wat heeft hij op dagbasis nodig en hoe gaan we dat afstemmen? Als een klant bijvoorbeeld twaalf uur achter elkaar wil werken, redt hij het niet met één elektrische wiellader. Kiest hij dan toch voor minder uren werken of voor twee wielladers die hij om en om kan gebruiken? Of wellicht voor een hybridevorm – dat kan namelijk ook – waarbij hij de werkuren op stroom aanvult met uren op diesel?”
De juiste oplossing
Ook de inrichting van de bouwplaats in van belang bij de indexatie. Als er voldoende ruimte is, kunnen er zonnepanelen worden geplaatst om stroom op te wekken. “Wij verhuren bijvoorbeeld toilet-, douche- en werkunits met zonnepanelen op het dak. Bij echt grote bouwplaatsen kunnen er ook panelen op de grond worden geplaatst. Bij bouwplaatsen in een stad lukt dat vaak niet, daar is de ruimte beperkt. Maar dan bieden die units met zonnepanelen uitkomst.”
Het gaat, zo zegt Peeters, om het totale verhaal van de klant en de oplossing daarbij. “Wij gaan niet voor de verhuur van zoveel mogelijk machines, wij gaan voor de juiste oplossing voor de klant.”
Geld besparen
Die oplossing is nog lang niet altijd honderd procent groen. “Zo ver zijn we nog niet, maar we zetten wel stappen in de goede richting. Dus er is zeker sprake van CO2-reductie. Na de indexatie kunnen we klanten een indicatie geven van hoeveel CO2 ze besparen, en hoeveel geld.
Misverstand
Geld bespáren? Zo’n dieselaggregaat is toch juist goedkoper dan een batterij? ‘Dat is een veelvoorkomend misverstand, zegt Peeters. “Mensen kijken vaak alleen naar de weekhuur en dan is de huur van een battery pack inderdaad hoger dan die van een dieselaggregaat. Maar als je de brandstof meetelt, ben je met een dieselaggregaat onder aan de streep duurder uit. Zeker als je het vergelijkt met een bouwplaats waar zonnepanelen liggen.”
CO2-neutraal transport
Peeters wil pas van nul CO2-uitstoot spreken als ook het transport van en naar de bouwplaats CO2-neutraal gebeurt. “Er zijn wel elektrische vrachtwagens, maar de actieradius is vele malen kleiner dan die van een dieselvrachtwagen. Dan moet een chauffeur tussendoor bijladen, dat zie ik niet gebeuren.”
Waterstof in de toekomst
Maar, zo zegt hij, een CO2-neutrale bouwplaats is in de toekomst wel mogelijk. Peeters denkt dat stroom slechts een deel van de oplossing is voor zo’n groene bouwplaats. ‘Er zullen meerdere energiebronnen zijn, naast stroom. Ik denk bijvoorbeeld dat waterstof ook een belangrijke rol zal gaan spelen. We zullen generatoren gaan krijgen die op waterstof werken, die zullen een combinatie vormen met de batterijen.”
Veilige bouwplaats
De komst van waterstof naar de bouwplaats is nog niet morgen geregeld, verwacht Peeters. “Er bestaan wel waterstofgeneratoren, dus technisch kan het, maar er zit nog een groot hiaat als het gaat om de veiligheid ervan. Het is een heel explosieve stof. Dus hoe kun je het veilig opslaan op de bouwplaats? En hoe ga je de bevoorrading doen? Ook het overbrengen van de tank naar de generator is een vraagstuk. Hoe ga je die verbinding maken? Boels heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Vergroening op de bouwplaats is belangrijk, maar het moet bovenal veilig zijn.”
Dit artikel is gesponsord door Boels.