Bouwbedrijven kunnen hun borst natmaken. Steeds meer grote opdrachtgevers – of het nu om ProRail of Rijkswaterstaat gaat – eisen vanaf 2030 emissieloze bouwplaatsen. Aannemers en bouwers zijn dan ook hard bezig hun op diesel gestuurde machinevloot te vervangen voor elektrische machines. Het kabinet trok al 50 miljoen euro uit om deze transitie te ondersteunen. Ook is een overheidssubsidie in het leven geroepen waarmee aannemers 40 procent van de meerkosten van emissievrij materieel vergoed krijgen. Met ook nog eens een stikstofcrisis, prijsexplosie van energie en capaciteitsgebrek op het elektriciteitsnet (netcongestie) kan de bouwsector elke hulp gebruiken.
Emissievrije mobiele stroom behoort tot de kerndoelen van Bredenoord. Volgens commercieel manager Benelux Bram van den Braak en area manager Rental Peter Rijkens is er echter nog een lange weg te gaan. “Bouwprojecten met een beperkte vermogensvraag kunnen we nu emissievrij maken. Daarmee maken we bouwprojecten nabij Natura2000-gebieden en in binnensteden mogelijk."
Emissiearme bouwplaats
Grote projecten met een zeer grote vermogensvraag zijn volgens Rijkens nog een brug te ver. "Hier zetten wij in op een emissiearme bouwplaats. Het begint bij de ideale energieopstelling bij de klant: door het combineren van duurzame energiebronnen zoals alternatieve brandstoffen, batterijboxen en emissiearme Stage V-aggregaten en het slim maken van de Bredenoord-vloot met Internet of Things-koppelingen (IoT) weten we de uitstoot steeds meer te reduceren’, aldus manager Van den Braak.
Piekbelasting opvangen
Ondanks alle inspanningen van de Nederlandse bouwsector is nog veel winst te behalen, leert de praktijkervaring Rental-manager Rijkens. Bouwbedrijven spreiden vaak hun energiebehoefte niet, waardoor grote energiepieken ontstaan die moeten worden opgevangen. Rijkens: “De energiebron moet dan onnodig hard werken, met meer uitstoot tot gevolg. Dit gaat bijvoorbeeld om korte en hoge energiepieken van zware machines. Zo piekt een grote hijskraan 12 seconden lang op 120 ampère."
Regelmatig geeft een energieleverancier aan dat vermogen niet te kunnen leveren vanwege netcongestie. Bredenoord zet er dan een batterij tussen die de piek opvangt, zodat nog maar 40 ampère nodig is. "Dankzij IoT kunnen we per project de daadwerkelijke vermogensvraag berekenen. Bij meerdere projecten konden we zo besparen op emissie.’
In gesprek
De energie-experts drukken bouwbedrijven op het hart te praten met Bredenoord. "Hoe eerder, hoe beter. Als wij voor de vergunningaanvraag met een bouwer praten, kunnen we het energievraagstuk in kaart brengen en samen tot de meest rendabele en duurzame oplossing komen."
Dat vergt volgens Rijkens geen bloed, zweet en tranen. "Integendeel; er is nog veel laaghangend fruit te plukken. Door de piekbelasting te bepalen en de vermogensvraag slim te verdelen en met een slimme combinatie van batterijen, aggregaten en netstroom is op energiebronnen al snel driekwart van de winst behaald. Doe eerst dat, voordat je exponentieel veel geld en tijd gaat steken in die laatste 25 procent.”
Veel energiepuzzels opgelost
Het werk geeft de Bredenoord-managers veel voldoening. “Mede door onze inspanning kunnen we de bouwsector middenin deze stikstofcrisis aan de gang houden”, aldus Van den Braak. “We hebben al heel wat energiepuzzels opgelost, waardoor projecten doorgang konden vinden. Of het nu ging om een project te realiseren binnen de stikstofemissiekaders of om een energietekort op te lossen in een coderoodprovincie. Samen maken we Nederland een stukje duurzamer, zonder dat de bouwproductie eronder lijdt.”
Innovaties
Bredenoord is een onmisbare schakel in de energietransitie van de bouwsector. De multinational uit Apeldoorn beschikt over ruim 3.000 energiesystemen en duizenden lichtmasten, transformatoren en verdeelkasten om bouwplaatsen en machines van steeds schonere stroom te voorzien. Bredenoord levert laadvoorzieningen en batterijboxen om de nieuwe emissievrije bouwmachines, hijskranen en vrachtwagens van stroom te voorzien.
Clean Engine Technology
Ook voorziet het bouwbedrijven al jaren in Clean Engine Technology-aggregaten; deze draaien op biobrandstoffen en Stage V-machines die bijna alle stikstof en roet uit de lucht halen. De nieuwste innovatie is een batterijbox die een lokaal smartgrid kan creëren. Hierdoor halen bouwbedrijven het meeste rendement, beperken ze de CO2- en NOx-uitstoot tot een minimum en besparen ze brandstof.
Dit artikel is gesponsord door Bredenoord.