Bergsma draait er niet omheen: duurzaamheid bepaalt de innovatiekalender van VHZ. Een betere leefomgeving voor toekomstige generaties creëren met duurzame kozijnoplossingen, dat is kort gezegd de missie van de kozijnenfabrikant. Als marktleider is VHZ in de positie om deze maatschappelijke rol te pakken, vervolgt Bergsma. “We willen in ons werk graag van blijvende waarde zijn voor onze klanten, onze medewerkers en de samenleving. Daarom richten we ons als groep op duurzame kozijnoplossingen.”
Duurzaamheid zit niet alleen in product, maar ook in de manier waarop VHZ wil ondernemen en hoe met mensen wordt omgegaan. “Daarom staat veiligheid altijd op 1. We willen een werkgever zijn waar mensen willen en blijven werken. Onze ambitie is om uiteindelijk te certificeren als een B-corp”, aldus de CEO.
Maximale circulariteit
VHZ – louter actief in de B2B markt - levert op dit moment al de meest duurzame kozijnen die er zijn. Dat betekent minimaal onderhoud, maximale circulariteit en een isolatiewaarde die alle alternatieve materialen overtreft. Bovendien zijn de productieprocessen circulair ingericht. Zo worden reststukken en zaagafval gerecycled tot nieuwe grondstof voor de vervaardiging van kozijnprofielen. Het streven: 100% hergebruik. Verder kijkt Bergsma met bovengemiddeld veel belangstelling naar de ontwikkeling van onder meer biocomposiet, een composietmateriaal gemaakt van natuurlijke grondstoffen (plantaardige vezels). “Een zeer interessant materiaal om kozijnen van te maken. Er wordt al mee getest.” VHZ heeft als uiteindelijke doel om geen nieuwe grondstoffen meer te gebruiken bij het produceren van kozijnen. “Het percentage gerecycled materiaal in een kozijn neemt elkaar jaar toe. We hebben samen met profine een profiel ontwikkeld dat voor 100 procent uit gerecycled materiaal bestaat.”
Demontabel en modulair
Bergsma doelt op het ReFrame kozijn. Kumij, een van de bedrijven uit de vloot van VHZ, heeft het demontabel en modulair kozijn van 100% gerecycled kunststof toegepast bij een project in Rockanje. Dat gebeurt in samenwerking met BAM Wonen. Het gaat om het zo circulair mogelijk verduurzamen van 25 huurwoningen van BPL Pensioen. Onderdeel is de vervanging van de bestaande kunststof PH-schuiframen en houten kozijnen. Kumij plaatst kozijnen van 100% gerecycled kunststof met HR++ glas. Bovendien worden de te vervangen kozijnonderdelen hergebruikt: de kunststof kozijnrails vormt de grondstof voor nieuwe kozijnen.
Lange levensduur
Een kunststof kozijn – gemaakt van UPVC – heeft een levensduur van minimaal vijftig jaar, aldus Bergsma. “Je mag er bovendien van uitgaan dat een kozijn minstens tien keer gerecycled kan worden. Dat betekent een levenscyclus van 500 jaar.” De kozijnen zijn onderhoudsarm, want ze hoeven niet geschilderd te worden. Bovendien is kunststof losmaakbaar en herbruikbaar. “We gebruiken bijvoorbeeld geen lijm om glaslatten vast te zetten.”
Steeds meer VVE’s en woningcorporaties gaan over op kunststof kozijnen: de TCO gaat omlaag, aldus Bergsma. “Onze kozijnen zijn een serieuze vervanger voor houten kozijnen geworden. De helft van alle kozijnen zijn tegenwoordig al van kunststof. De verschillen zijn niet of nauwelijks met het blote oog zichtbaar.”
2023
Voor de bouw wordt 2023 een redelijk taai jaar, verwacht Bergsma. “De renovatiemarkt loopt wel door, maar de seriematige nieuwbouw zal minder worden. De energieprijzen zijn gestegen, daar hebben we allemaal last van. En er is schaarste aan materiaal en mensen. Al die aspecten werken door in de prijzen van grondstoffen. Door inflatie en hogere rente is er ook minder geld beschikbaar. En tel daar de vertragingen bij vergunningstrajecten nog maar bij op. Ik ben niet pessimistisch, wel realistisch.”
Bergsma heeft gelukkig wel veel vertrouwen in de renovatiemarkt. “Verduurzaming van bestaand bezit heeft afgelopen periode een flinke duw in de goede richting gekregen.
Iedereen ziet de noodzaak om de gevelpositie te verbeteren. Je merkt bovendien dat de waarde van een woning steeds meer wordt bepaald door de energieprestatie. Wij hebben een goede positie in renovatie, dus ik verwacht een gezond jaar voor VHZ.”
VHZ is in korte tijd snel gegroeid. Bergsma: “We focussen op duurzaamheid, maar willen ook dat de integratie van zes bedrijven soepel verloopt. We zijn nu marktleider in Nederland, maar willen die positie verder versterken. Of er meer overnames op stapel staan? We kijken in alle rust om ons heen. Met de recente overnames richten we onze blik met vertrouwen op de toekomst.”
Dit artikel is gesponsord door VHZ.