Het is nog maar pril. De samenwerking tussen CTBB en VanMeijel bestaat slechts enkele maanden. Om precies te zijn vanaf 1 juli 2021 werkt het wegenbouwbedrijf met Metacom. Toch is het niet te vroeg om al conclusies te trekken. “Het is een goede investering geweest”, zegt Fouad Ramdani, directielid van CTBB. Een investering die nodig was ook, want de oude manier van werken van CTBB voldeed niet meer. “We hadden verschillende softwaresystemen. Probleem daarbij was dat die niet altijd compatibel met elkaar waren, de systemen praatten niet met elkaar. Daardoor moesten we de informatie die we wilden hebben, zelf uit de systemen naar boven zien te halen en met elkaar combineren. Dat kostte veel tijd en energie. Vandaar dat we hebben besloten te investeren in een totaalpakket, in één digitaal platform. Dat is Metacom geworden.”
Realtime inzicht in projecten
Voor CTBB is het belangrijk om realtime inzicht te hebben in de stand van zaken van projecten. “Zowel planningstechnisch als financieel,” zegt Ramdani. “We zijn een projectenbedrijf. Alle medewerkers op alle projecten moeten overal en altijd inzicht kunnen hebben in bijvoorbeeld tekeningen, wijzigingen in werkbegrotingen en planningen. Zodat ze op de hoogte zijn van de actuele positie van een project. Met de begroting daarbij als basis, die loopt als een rode draad overal doorheen. Werkvoorbereiding, inkoop, planning, uitvoering/productie en nacalculatie: iedereen werkt met de werkbegroting als basis, dus daar moet alles aan zijn gekoppeld.” Voor dit alles moet je idealiter kunnen inloggen in één systeem. “Metacom biedt dat. Het eindresultaat is weliswaar hetzelfde als hoe we het voorheen deden, alleen kost het beduidend veel minder tijd en energie.”
Commitment team
Het grote voordeel van Metacom voor CTBB is evident: er is realtime inzicht in projectkosten. “We kunnen daardoor nog strakker op de kostenbewaking sturen. Vandaar ook mijn vaststelling dat het een goede investering was.” Voor overige conclusies vindt Ramdani het nog wél te vroeg. “Het ligt voor de hand dat we na de implementatie van Metacom minder faalkosten zullen hebben, maar dat kunnen we pas over een paar kwartalen echt goed vaststellen.” Verder kleeft er één uitdaging aan elk implementatieproject, dus ook aan het invoeren van Metacom. Hoe zorg je ervoor dat je al je medewerkers meekrijgt, die immers jarenlang een andere werkwijze gewend zijn geweest? “Wij hebben het besluit gezamenlijk genomen”, legt Ramdani uit. “Heel bewust hebben we commitment gezocht bij het hele MT. Vanuit mijn rol heb ik namelijk makkelijk praten, ik werk minder met Metacom dan mijn collega’s. Nee, juist andere medewerkers moeten erachter staan. Daarom zijn zij ook bij de besluitvorming betrokken.”
MKB’ers en digitaliseren
Zo is het investeren in en implementeren van Metacom een schakel geweest in het digitaliseringsproces van CTBB. Het toont haarfijn aan dat digitaal werken ook voor MKB’ers in de bouw is weggelegd en niet alleen voor de grote bouwreuzen. Sterker nog, CTBB is in dat opzicht al bijzonder ver. “Ik moet echt even goed nadenken of we überhaupt nog papier hebben op kantoor”, besluit Ramdani. “Als ik de huidige situatie vergelijk met die van een jaar of zes geleden, dan schat ik in dat we het papiergebruik met maar liefst 90 tot 95 procent hebben gereduceerd. We zijn dus uitstekend op weg geweest met digitaliseren.”
CTBB
Civiel Technisch Bureau Bergambacht (CTBB) heeft wegenbouw als core business. Het bedrijf levert duurzame voorzieningen voor de boven- en ondergrondse infrastructuur in binnen- en buitenruimten. Denk aan woonwijken, bedrijfsterreinen en parkgebieden. Volgens Ramdani is het bijzonder dat ze met een toch kleine groep mensen relatief grote projecten uitvoeren, zoals de nieuwbouw van het Defensie-eiland in Woerden en het homeshoppingcenter Albert Heijn in Amsterdam. “Dat heeft alles te maken met de specifieke kennis en kunde die wij in huis hebben om onze klanten te bedienen. In de vorm van advisering, engineering en uitvoering tot aan oplevering. ‘Kom met een plan, en wij ontzorgen je volledig’, zeggen we niet voor niets tegen onze klanten.”
Dit artikel is gesponsord door Van Meijel.