Daarom werken ze samen met innovatieve partners zoals Innobrix om de toekomst van de bouw te omarmen en digitale oplossingen te integreren die klanttevredenheid en efficiëntie naar een hoger niveau tillen. Peter Bolink, adjunct-directeur van Ter Steege Bouw Vastgoed Rijssen, benadrukt het belang van innovatie: "Vanaf de beginjaren 2000 is digitalisering in de bouwsector sterk toegenomen. Sindsdien is dit proces alleen maar sneller gegaan.”
Vroeger was de bouwsector sterk afhankelijk van traditionele methoden, waarbij veel processen handmatig werden uitgevoerd en tekeningen uitsluitend in 2D werden gemaakt. En daarbij elke discipline in de keten haar eigen systemen en aanpak kende. Dit had vaak tot gevolg dat zaken onvoldoende werden afgestemd en fouten pas laat in het proces werden ontdekt, wat leidde tot vertragingen en hogere kosten. Bovendien vonden opdrachtgevers en kopers van woningen het vaak ook lastig om 2D-tekeningen goed te begrijpen, met misverstanden en verkeerde verwachtingen tot gevolg. Ter Steege Bouw Vastgoed zag in dat digitalisering en standaardisering cruciaal was om concurrerend te blijven.
Professionalisering van het kopersbegeleidingstraject
“Zo’n tien jaar geleden hebben we binnen Ter Steege met een aantal collega’s nagedacht over de ‘digitale’ toekomst en kwamen we al tot de conclusie dat er een moment zou komen dat ook het kopen van een woning een volledig digitaal proces zou worden. Destijds nog relatief ver weg, maar intussen heel dichtbij. Zo snel ontwikkelt de technologie zich en zo snel wennen we daar ook aan”, aldus Bolink. In de zoektocht naar software en technologie voor zo’n ‘digitale klantreis’ kwamen we in contact met Innobrix.
Deze samenwerking heeft geleid tot de implementatie van de woningconfigurator, een innovatieve tool die kopers in staat stelt om hun toekomstige woning volledig naar wens te configureren en direct in 3D te visualiseren. De woningconfigurator biedt niet alleen een nauwkeurig en interactief beeld van het eindresultaat, maar stelt klanten ook in staat om aanpassingen door te voeren voordat de bouw begint. Dit resulteert volgens Bolink in een hogere klanttevredenheid en minder onverwachte wijzigingen tijdens het bouwproces.
Digitale innovaties als sleutelfactor
Madelon Pluimers, BIM-modelleur bij Ter Steege Bouw Vastgoed, speelt een cruciale rol in deze technologische vooruitgang. “Dankzij deze moderne technologieën kunnen we projecten realistischer in 3D visualiseren en krijgen we een gedetailleerd overzicht van het gehele bouwproces. Dit helpt ons om potentiële problemen al in een vroeg stadium te signaleren en op te lossen, wat onze workflow aanzienlijk verbetert,” legt Pluimers uit. "Deze aanpak verhoogt niet alleen de efficiëntie, maar zorgt ook voor het voorkomen van faalkosten tijdens de uitvoering van onze projecten."
Verbeterde klantbeleving
Technologie en de 3D-configurator van Innobrix heeft niet alleen de interne processen geoptimaliseerd, maar ook de klantbeleving aanzienlijk verbeterd. Bianca Hogenboom, kopersbegeleider bij Ter Steege, merkt op: "Dankzij onze nieuwe visualisatietools kunnen kopers hun toekomstige woning niet alleen beter in beeld brengen, maar er ook doorheen ‘lopen’ alsof het al gebouwd is. Dit helpt hen om weloverwogener beslissingen te nemen, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid en minder verrassingen tijdens de bouwfase. Als ik nu voor het eerst met kopers om tafel zit zijn ze ook veel beter voorbereid dan jaren geleden. De meesten hebben de configurator thuis al helemaal uitgeplozen, weten wat ze krijgen en wat ze eventueel nog willen als meer-en minderwerk. Dat is erg fijn in een proces waar altijd deadlines naderen en veel beslissingen genomen moeten worden."
Ook Yvette Jaarsveld, verkoopmanager bij Ter Steege, ziet de voordelen van de technologische vooruitgang. "Ons verkoopproces is transparanter geworden. Klanten krijgen een realistisch en interactief beeld van hun nieuwe woning, wat bijdraagt aan een betere klantbeleving en hogere verkoopcijfers. Waar we vroeger werkten met een brochure plus 2D-tekeningen en prijslijsten in verkoop gingen, kunnen we nu zo veel meer bieden. Ik merk dat de verkoopgesprekken zoveel meer inhoud hebben en de koopbeslissingen daardoor veel sneller genomen worden. Ook onze makelaars zijn erg enthousiast over de inzet van de configurator in het verkoopproces."
Vooruitkijken naar de toekomst
Bolink herkende al vroeg de noodzaak om vooruit te kijken en de koers van het bedrijf te bepalen met een duidelijke stip aan de horizon. "Tien jaar geleden had ik nooit kunnen voorspellen hoever we nu zouden zijn in termen van technologie en innovatie," zegt Bolink. "We wisten dat verandering noodzakelijk was, maar de snelheid waarmee de bouwsector is getransformeerd, heeft zelfs onze verwachtingen overtroffen. Wat toen een visie op de toekomst was, is nu onze dagelijkse realiteit. En het zal de komende jaren alleen nog maar toenemen is mijn overtuiging." Lees ook de whitepaper: Innovatie bij Ter Steege Bouw Vastgoed voor meer informatie.
Dit artikel is gesponsord door Innobrix.