Met een gemiddelde winstmarge van 2-3% kun je wel nagaan dat er voor bouwbedrijven veel winst te behalen valt als ze hun faalkosten verminderen. Zelfs bij een kleine verlaging kan de relatieve winst al behoorlijk groeien. In deze blog leggen we uit hoe software voor de bouw kan bijdragen aan het verminderen van faalkosten.
Verklein de kans op fouten
Tussen de start en finish van een bouwproject zit veel tijd. Het proces bestaat uit meerdere fases waarin verschillende partijen en afdelingen naadloos moeten samenwerken. Faalkosten bewijzen dat dit niet altijd lukt. Fouten liggen altijd op de loer, vooral in een sector met veel mensenwerk.
Om de kans op fouten (en dus kosten) te verkleinen, kun je een aantal stappen in je bouwproces digitaliseren en automatiseren. Met behulp van slimme bouwsoftware bijvoorbeeld. Weten hoe deze efficiencyslag in er in de praktijk uitziet? We geven je een paar voorbeelden:
- Menselijke fouten door tijdsdruk
- Efficiënter inkopen
- Meer duidelijkheid door workflows
Menselijke fouten door tijdsdruk
De Nederlandse bouwsector heeft het druk. Er wordt veel gebouwd en nog voldoen we niet aan de vraag van de woningmarkt. Deadlines worden strakker en minder mensen moeten meer werk doen.
Het gevolg? Menselijke fouten die uiteindelijk leiden tot faalkosten. Om het werk op tijd af te krijgen, worden stappen overgeslagen. Ook communiceren betrokken partijen onder tijdsdruk vaak minder goed met elkaar. En waar een installateur of timmerman normaal gesproken elk knelpunt en iedere fout doorgeeft, laten ze dat onder tijdsdruk achterwege. Om maar sneller te kunnen opleveren.
Het digitaliseren van werkprocessen vermindert de kans op zulke fouten. Hier is de AFAS Pocket app een mooi voorbeeld van. Stel, een projectleider constateert een fout op de bouwplaats. In plaats van dit op papier te schrijven, kan hij of zij de fout via de app als dossieritem insturen. De melding wordt direct doorgegeven aan de verantwoordelijke in het projectteam. Die kan er vervolgens actie op ondernemen. Op deze manier blijven fouten niet liggen, maar worden ze snel opgelost. Dat scheelt tijd en geld!
Sneller bouwen door efficiënte inkoop
Inkoop speelt een grote rol bij het financiële succes van bouwbedrijven. Door materialen tegen de juiste prijzen in te kopen, probeer je als inkoper de kosten zo laag mogelijk te houden. En minstens zo belangrijk: een efficiënte inkoop-administratie bespaart je veel tijd.
Nog maar kortgeleden betekende inkopen vaak veel papierwerk. Inkopers vulden hun opdrachten op briefjes in en verwerkten deze handmatig in het inkoopsysteem. Dat kan eenvoudiger! Ons systeem genereert inkoopopdrachten automatisch.
En staan je inkoopcontracten opgeslagen op meerdere plekken, bijvoorbeeld in de mail en in Excel? Hoe weet je dan welke versie up-to-date is? De tijd die je spendeert om dat uit te zoeken, besteed je natuurlijk liever aan je kerntaken. Software voor efficiënte inkoop maakt een einde aan stress en onzekerheid. Zo kun je in de software bijvoorbeeld aangeven welke kosten buiten inkoop zijn toegestaan. Dit geeft je meteen inzicht in het verwachte resultaat en de marges. Ook voorkomt het dat er onnodig tijd besteedt wordt aan bijstellingen en standopnames.
Meer duidelijkheid metworkflows
Traditioneel gezien wordt er in de bouw veel met papier gewerkt. Uren worden vaak nog via briefjes geregistreerd. Timmermannen laten notities achter voor elkaar. Bestellingen voor de bouwplaats worden met de hand ondertekend. Deze manier van administratie vergroot de kans op faalkosten. Waarom? Gemaakte fouten zijn niet inzichtelijk op één centrale plek. Hierdoor worden fouten soms niet of te laat geconstateerd.
Om grip te krijgen op dat proces, kun je in de software van AFAS workflows aanmaken. Die automatiseren onnodig administratief werk. Wel zo handig! Stel dat een projectleider via de app aangeeft dat er extra informatie nodig is, dan zorgt de workflow ervoor dat de verantwoordelijke collega automatisch een seintje krijgt. Zo creëer je duidelijkheid en kun je projecten beter aansturen.
Grip op faalkosten
Faalkosten leggen een groot beslag op bouwbedrijven, zowel in tijd als geld. Bouwprojecten lopen vertraging op en de marges verdampen. Met behulp van goede software kun je vanaf de eerste stap efficiënter werken. Alleen zo krijg je grip op je faalkosten. Door de faalkosten te verlagen, houd je meer winst over, zodat je bouwbedrijf met meer vertrouwen nieuwe projecten kan aannemen. Samen bouw je slimmer, sneller en beter!
Over de bouwsoftware van AFAS
In de bouw is een foutloos proces van projectadministratie van cruciaal belang. In onze ERP-software zit een geïntegreerde functionaliteit voor de bouw. Met onder andere projectbewaking, inkoop en de finan-ciële administratie in één softwarepakket. Ons workflow managementsysteem werkt hierin als verbindende factor. Doel: meer grip op het proces van calculatie tot realisatie. Meer weten? Ga naar www.afas.nl/bouw
Dit artikel is gesponsord door AFAS.