De voordelen van het digitaliseren van je verhuurprocessen

De voordelen van het digitaliseren van je verhuurprocessen

In de competitieve verhuurmarkt is het van cruciaal belang om voorop te blijven lopen. Verhuurbedrijven die met ouderwetse technologieën werken, zullen het op de lange termijn niet redden. De sleutel tot succes is digitalisering. Het digitaliseren van bedrijfsprocessen leidt tot optimale prestaties en daardoor tevredenere klanten en meer omzet.

De eerste stap zetten

Sinds de uitbraak van COVID-19 is de discussie over digitalisering enorm toegenomen. Belangrijk om te weten is dat overstappen naar digitaal werken om meer gaat dan papierloos werken of spreadsheets gebruiken.

Als je het goed doet, zorgt digitaal werken voor een frisse wind in jouw bedrijf. De eerste stap die je moet zetten, is het analyseren van al je interne bedrijfsprocessen, van de wijze waarop afdelingen samenwerken tot de klantreis. Deze analyse laat je zien waar je tijd en geld verspilt. Vervolgens kan je kijken hoe je de verschillende verhuurprocessen optimaal kunt samenbrengen in één geïntegreerd digitaal systeem.

Met een geavanceerde alles-in-één verhuurmanagementoplossing neemt de klanttevredenheid toe, wordt de interne samenwerking beter en optimaliseer je de verhuurprocessen.

Optimale verhuurprocessen realiseren

Elk verhuurbedrijf streeft naar optimale bedrijfsprocessen. Digitalisering speelt een grote rol in de realisatie hiervan. Dit laten de volgende voorbeelden zien:

  • Alles-in-één - Verminderen van het gebruiken van verschillende softwareapplicaties die gelijksoortig werk verrichten en het integreren van applicaties, om een sluitende ketenoplossing te creëren, betekent minder dubbel werk, betere communicatie tussen je teams en kortere doorlooptijden. Dit bespaart je tijd, stress en geld.
  • Toekomstbestendig - Gebruiken van verouderde systemen die niet langer worden ondersteund of verder worden ontwikkeld, leidt tot problemen en verhindert je groeiplannen. Het gebruik maken van toekomstbestendige software die je bedrijfsprocessen ondersteunt, is essentieel voor jouw succes.
  • Realtime - Nemen van zakelijke beslissingen, gebaseerd op relevante data, is lastig als deze data niet gemakkelijk toegankelijk zijn. Moderne softwareapplicaties bieden je de mogelijkheid eenvoudig verhuurgegevens om te zetten in essentiële managementinformatie, waardoor je weet wanneer je welke aanpassingen moet maken.
  • Digitaal- Papierloos en digitaal werken bespaart je tijd en geld en heeft impact op het imago van je bedrijf. Handgeschreven formulieren horen tot het verleden. Applicaties kunnen je medewerkers in staat stellen om onderweg, vanaf elke locatie, te werken zonder dat ze langs kantoor hoeven te gaan en voorzien je van betrouwbare, nauwkeurige gegevens.

‘Hoe we het altijd deden’ loslaten

Eén van de grootste belemmeringen voor verhuurbedrijven om te digitaliseren, is de diep verankerde 'manier van doen' die bij medewerkers bestaat. Ze zijn vaak bang voor een nieuwe manier van werken, mede door de angst dat hun werk op termijn zal worden overgenomen door machines. Deze angst zorgt voor weerstand tegen digitaal werken.

Als je het goed doet, zorgt digitaal werken voor een frisse wind in jouw bedrijf”

Het is daarom van groot belang dat je open en eerlijk tegen je medewerkers bent, bespreekt welke resultaten je wilt bereiken en vraagt naar hun gedachten en ideeën hierover. Met een duidelijk plan, goede structuur en heldere uitleg, die duidelijk maakt dat je de werkprocessen wilt veranderen om saai en repetitief werk te elimineren en het werk interessanter en gevarieerder te maken, krijg je hen al snel mee.

De juiste partner vinden

Je digitaliseringstraject moet zorgvuldig worden gepland met vastgestelde doelen en resultaten in elke fase. Hoe beter het plan, hoe soepeler de transitie zal verlopen. Eén van de beste manieren om succes te behalen, is de keuze van een goede softwareleverancier die je kunt vertrouwen, bekend is met jouw sector en de research & development middelen heeft, die noodzakelijk zijn voor jouw digitaliseringstraject.

Probeer het niet alleen te doen. De juiste softwareleverancier zal je in stellen zijn om een helder stappenplan te creëren leidend tot digitale, efficiëntere en klantvriendelijkere bedrijfsprocessen die je klaar maken voor de toekomst!

Met MCS samenwerken

MCS Verhuursoftware heeft veel verhuurbedrijven geholpen bij het behalen van hun digitale transformatiedoelstellingen. MCS biedt al 35 jaar betrouwbare software aan 7500 gebruikers in diverse bedrijfssectoren in 30+ landen in Europa, Australië, Azië, Amerika en Zuid-Afrika. Een deel van haar omzet wordt geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling om zo verhuurbedrijven een vooruitstrevend softwarepakket aan te kunnen blijven bieden.

MCS biedt een alles-in-één softwarepakket met cloud-, web- en mobiele softwareoplossingen, die leidt tot verwezenlijking van verhuurgroei, productiviteitstoename en gebruikersgemak.  Met behulp van ervaren en gepassioneerde experts en accountmanagers zorgt MCS ervoor dat verhuurbedrijven niet alleen hun weg vinden in de wereld van digitalisering maar ook daadwerkelijk hun doelen realiseren.

Bekijk de video van Hoogwerkservice om een indruk te krijgen van hun ervaringen tijdens hun digitale bedrijfstransformatie met behulp van MCS Verhuursoftware.

Dit artikel is gesponsord door MCS.

Nieuwe vestiging Hoppenbrouwers in Dongen in aanbouw.

Hoppenbrouwers: 'Netcongestie? Altijd kijken naar wat wél kan'

Door netcongestie was de uitbreiding en nieuwe vestiging van Hoppenbrouwers een uitdaging. Door te kijken naar wat wél mogelijk is, kunnen beide projecten alsnog doorgaan en is de technisch dienstverlener een nieuw werkgebied rijker.

Ter Steege bouwt aan toekomst met digitale woningconfigurator

Ter Steege bouwt aan toekomst met digitale woningconfigurator

In de dynamische bouwsector is het vermogen om vooruit te denken en te innoveren een belangrijke succesfactor. Ter Steege Bouw Vastgoed, met inmiddels de vierde generatie aan het roer van dit familiebedrijf, weet dat stilstand achteruitgang betekent en dat continuïteit alleen lukt door continu te blijven ontwikkelen.

Bouwkennis Jaarrapport: een handig kompas voor de dynamische bouwsector

Bouwkennis Jaarrapport: een handig kompas voor de dynamische bouwsector

Hoe zet je als bouwprofessional koers in een markt die telkens nieuwe uitdagingen kent, zoals stijgende grondstofprijzen, de verschuiving naar modulaire en biobased woningbouw en een groeiende aantal eenpersoonshuishoudens? Zonder inzicht in deze trends is het bepalen van een bedrijfsstrategie een hachelijke zaak. Het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2024 biedt de antwoorden en inzichten die jij als producent, handelsonderneming of installateur nodig hebt.

Foto: Shutterstock

Wat kost dat eigenlijk: Camera's op de bouwplaats?

Een beetje bouwondernemer ziet ze met regelmaat voorbijkomen: aanbiedingen van webcam's en camera's voor op de bouwplaats. Kopen, huren of leasen? Wat kost zo'n (nep)camera eigenlijk?