Teka schiet te hulp bij emissieloos bouwen

Teka schiet te hulp bij emissieloos bouwen

De stikstofcrisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt: we zullen meer dan ooit emissieloos moeten leren bouwen. De hijskranen van Teka schieten daarbij te hulp en brengen de emissieloze bouwplaats onder handbereik.

De bouwkranen die Teka Kranen uit Hoorn verhuurt, hebben een unieke eigenschap: ze worden volledig elektrisch aangedreven. Aan het werk op wat voor bouwplaats dan ook, diep in de binnenstad gelegen of misschien wel in een natuurgebied, stoten ze geen CO2, NOx of PM-emissies uit. Kortom, met een dergelijke mobiele torenkraan, (top)torenkraan of City Crane is emissieloos hijsen onder handbereik van elke aannemer. Precies wat we in deze beperkende 'stikstof' periode nodig hebben, want zo kunnen we rustig verder bouwen waar anderen moeten afhaken.

Bijkomend voordeel van de elektrische aangedreven kranen is hun stille werking en dat is zeker in binnensteden een veelgevraagde kwaliteit van bouwmaterieel. Uiteraard is op de bouwplaats wel een voldoende krachtige elektrische aansluiting nodig.

Mobiele rupstorenkranen

Teka verkoop en verhuurt elektrisch aangedreven hijskranen van gerenommeerde merken. Bij Teka gaat het om een 8-delige serie mobiele torenkranen op rups. Die rupsonderstellen zijn een verhaal apart. Ze zijn door Teka zelf ontwikkeld om de gebruiker een optimale flexibiliteit te bieden. Omdat deze torenkranen niet hoeven te worden afgestempeld, kan de machinist vanuit de cabine de kraan inclusief hijslast snel en gemakkelijk verplaatsen.

Kortom, deze mobiele kranen hoeven niet tijdrovend te worden in- en uitgevouwen zoals bij de bekende vouwkranen. Ze zijn zo efficient dat een 50 procent snellere productie haalbaar is, logisch dus dat er veel vraag is naar dit type kraan. Extra aantrekkelijk voor aannemers is daarbij, dat Teka zo'n veertig ervaren kraanmachinisten in dienst heeft. Overigens zijn de rupstorenkranen ook radiografisch, dus op afstand te bedienen. Dat kan op lastige locaties een uitkomst zijn, omdat de machinist dan een goede zichtplek kan kiezen.

Het programma mobiele torenkranen op rups omvat een achttal in hijscapaciteit oplopende modellen, van de compacte 6-tons kranen tot aan de grote 12-tons rupstorenkranen. Die gieklengtes varieren tussen 30 en 50 meter en hoogtes zijn er tot en met 37 meter.

City Cranes

Wie veel in binnensteden moet hijsen, kan goed zakendoen met de City Cranes, een door Teka zelfbedacht concept van zeer compacte torenkranen. Ook deze City Cranes werken natuurlijk – we hebben het nog steeds over emissieloos bouwen – geheel elektrisch. Bijzonder is hun zeer smalle (1,18 meter!) mast en de afmeting van 2,80 bij 2,80 meter van de onderwagen. Met name bij renovatieprojecten kan de City Crane dan ook goede diensten bewijzen, zo laten actuele projecten in de Nederlandse binnensteden zien. In steegjes, nauwe schachten, op kleine binnenplaatsen; nagenoeg overal kun je een City Crane kwijt. Hij is snel op zijn plaats te zetten en anders dan bij mobiele kranen zijn daarvoor nauwelijks of geen vergunningen en verkeersgeleiders nodig. Ook overlast gevende wegafzettingen zullen zelden nodig zijn.

Wat veel aannemers nog meer aantrekkelijk vinden van de City Crane, is het simpele feit dat de machinist op momenten dat de kraan (even) niet nodig is, ook op andere vlakken een handje kan toesteken en de helpende hand bieden. De City Crane is een goed betaalbare oplossing voor (kortlopende) projecten vanaf 12+ weken. Er is keuze uit drie modellen.

Torenkranen

Naast de hiervoor besproken mobiele torenkraan op rups en de City Crane verhuurt Teka natuurlijk ook 'gewone' torenkranen en toptorenkranen. In totaal is een vloot van meer dan 100 kranen beschikbaar, die grotendeels in ons land, maar steeds vaker ook over de grens worden ingezet.

Dit artikel is gesponsored door Teka Kranen.

Tanja Lendzion, CEO

Tanja Lendzion van Antea Group: 'Ik wil nú verschil maken, niet wachten tot 2050'

Van een Smart Bridge Leeuwarden en een circulair energiesysteem op forteiland Pampus tot de planstudie 'Kaderrichtlijn Water' Oost-Nederland; met dit soort duurzame projecten maakt Antea Group Nederland elke dag een stukje mooier, aldus CEO Tanja Lendzion. "Stop met eindeloos praten. Maak die eerste stap, begin gewoon."

Rhenu Logistics

Duurzaamheid en esthetiek gaan samen bij Kingspan Geïsoleerde Panelen

"Distributiecentra zijn nodig, dus als je ze neerzet, zorg er dan voor dat je het meest duurzame én mooie vastgoed bouwt. Wij willen goede gebouwen." Dit zegt Joep Breukels, Managing Director Benelux van Kingspan Geïsoleerde Panelen.

Ronald Keurntjes

Bestcon: 'Prefab beton heeft de toekomst'

Met een groeiend woningtekort, strengere milieueisen en de vraag naar snellere bouwprocessen is innovatie cruciaal. Eén van de oplossingen is prefab beton, dat snelheid combineert met efficiëntie en duurzaamheid. Dat maakt het aantrekkelijk voor een sector die steeds meer onder druk staat, zegt Bestcon, prefab hoogbouwspecialist in het Brabantse Best.

Vernieuwde Safety Culture Ladder 2.0 legt de focus meer op gedrag

Vernieuwde Safety Culture Ladder 2.0 legt de focus meer op gedrag

De Safety Culture Ladder (SCL ) is ooit onder de noemer Veiligheidsladder ontwikkeld door ProRail als hulpmiddel om veiliger en gezonder werken te stimuleren. Omdat de SCL inmiddels ook door organisaties buiten de spoorbranche toegepast wordt, is de SCL in 2023 vernieuwd om beter en breder toepasbaar te zijn.