Eerste common tower in Nederland

Eerste common tower in Nederland
Eind 2021 betrekken de circa 2200 medewerkers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) én het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) hun nieuwe huisvesting op het Utrecht Science Park.

Nederland krijgt steeds meer echte hoogbouw en dat levert logistieke problemen op. Met de in Engeland succesvolle Common Tower biedt RECO nu ook in Nederland een passend antwoord. Eind dit jaar staat de eerste Common Tower bij de nieuwbouw van het RIVM-kantoor te Utrecht.

Nu in Rotterdam wordt gesproken over een 250 meter hoge toren en ook Utrecht al langer naar echte hoogbouw lonkt, is het tijd om de bijbehorende logistieke problemen onder ogen de zien. Dat zijn er nogal wat. Edwin Verpoort, adjunct-directeur bij RECO Materieelverhuur uit Koudekerk aan de Rijn, somt die problemen moeiteloos op: de noodzaak van bouwveiligheidszones bij inzet van de torenkraan; wachttijden bij aan- en afvoer van materialen en medewerkers; de langere bouwtijd; het hijsen van grote (prefab) bouwmaterialen versus de bezetting van de torenkraan; het aantal onvermijdelijke gevelontsluitingen; hoe om te gaan met de afvalstromen enzovoort.

De Common Tower

De Common Tower fungeert als verticale snelweg, waardoor al het materiaal op een centrale plek wordt gelost”

Bij hoogbouwprojecten in Londen is RECO al die uitdagingen aangegaan met de ‘Common Tower’ of in goed Nederlands de ‘Gemeenschappelijke toren’. In de bouwpraktijk gaat het om “een tijdelijke constructie die in verbinding staat met het gebouw om hier tot maximaal zes liften op aan te sluiten ten behoeve van veilig verticaal transport.” Oftewel: in plaats van allemaal zelfstandige liften naast elkaar die een enorme gevelopening vereisen, zijn de liften voortaan aan drie zijden van een torenvormige constructie gemonteerd. Er kunnen compacte snelliften worden gemonteerd voor transport van medewerkers. Maar ook forse liften voor verplaatsen van grote (prefab) afbouwelementen met een maximaal gewicht van 3500 kilogram. RECO heeft aangetoond dat een dergelijke ‘Common Tower’ een hoogte van 240 meter kan bereiken. Ruim voldoende voor de Nederlandse ambitie van de komende jaren.

Kortere bouwtijd, lagere kosten

Edwin Verpoort: “Door de inzet van de Common Tower hebben we in Londen ervaren dat de bouwtijd wordt verkort door een slimmere inzet van de torenkraan, dat de gevel op lagere verdiepingen eerder kan worden gesloten, zodat het de afbouw versnelt. En dat er bovendien veel veiliger wordt gebouwd tegen lagere kosten. Daarbij komt, dat de vaak toch al beperkte ruimte op straatniveau veel slimmer wordt gebruikt en er minder transportoverlast is in de directe omgeving. Begrijpelijk dat ze in Engeland niet anders meer willen. Voor ons mede een reden om de Common Tower ook in ons land te promoten. De tijd is er rijp voor.”

De tijdelijke constructie staat in verbinding met het gebouw. Er kunnen maximaal 6 liften op worden aangesloten ten behoeve van veilig verticaal transport.

Eerste in Nederland

Eind 2021 is het zover, dan betrekken de circa 2200 medewerkers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) én het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) hun nieuwe huisvesting op het Utrecht Science Park. Het wordt een glazen toren van achttien verdiepingen rond een viertal bijna 80 meter hoge betonkernen.

Om de logistiek op de bouw efficiënt te laten verlopen heeft MEET Strukton ervoor gekozen om de RECO Common Tower in te zetten. De Common Tower fungeert daarbij als verticale snelweg, waardoor al het materiaal op een centrale plek wordt gelost. Van daaruit gaat het één van de drie grote liften in en wordt het verspreid over de verdiepingen. Om de lange prefab kanaalleidingen met de lift omhoog te brengen zet RECO een personen-goederenlift in met een kooi van maar liefst 6,2 bij 1,5 meter. Door de Common Tower kan er zelfs bij drie grote liften worden gewerkt met één enkele gevelopening.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RECO.

'Met kleine maatregelen kun je al veel risico's beperken' 

'Met kleine maatregelen kun je al veel risico's beperken'

Veel risico's in de bouwsector kun je al met kleine maatregelen beperken. Je moet alleen even weten hoe. Verzekerings- en risicoadviseur Howden ondersteunt bedrijven met preventie en benadrukt het belang ervan: "Ook kleine schades kunnen flink aantikken."

Het complex in Leiden bestaat uit 780 huurappartementen; 358 in het Zirro woongebouw en 422 in het Schouls-complex. Beeld: Kampman Architecten.

Zirro en Schouls Leiden: gebouwd met prefab én vertrouwen

In universiteitsstad Leiden bouwt ontwikkelend bouwer Ten Brinke twee appartementencomplexen: Zirro en Schouls. Op de locatie aan de Lammenschansweg en het voormalige aannemersbedrijf Schouls verschijnen twee woongebouwen die samen goed zijn voor 780 woningen. Ze dragen bij aan de woningbouwopgave van Leiden en zorgen ervoor dat de Lammenschansdriehoek als stadswijk levendiger wordt. Ten Brinke werkt in dit project samen met een expert op het gebied van prefab cascobouw.

Veilige bouwplaatsen: binnen een dag beveiligd door Kooi

Veilige bouwplaatsen: binnen een dag beveiligd door Kooi

De tijdelijke camerabewaking van Kooi biedt een flexibele, snelle en efficiënte oplossing voor de beveiligingsbehoeften op bouwplaatsen. Met geavanceerde technologieën en real-time monitoring garanderen zij veiligheid en gemoedsrust, waar en wanneer dat nodig is.

Ruurd Potma, projectleider bij HBB Groep.

Zo zorgt HBB Groep voor een veilige bouwplaats

Veiligheid op en rond de bouwplaats is prioriteit nummer één. "Vooral de scheiding tussen publiek en de bouwplaats is voor mij belangrijk", zegt Ruurd Potma, projectleider bij HBB Groep. "We moeten ervoor zorgen dat iedereen 's avonds weer veilig naar huis kan en er geen vreemden de bouwplaats op kunnen."