Slimmer bouwprocessen begeleiden: Chisa vereenvoudigt complexe projecten

Slimmer bouwprocessen begeleiden: Chisa vereenvoudigt complexe projecten

Chisa is een softwarepakket dat alle bouwprocessen volledig begeleidt. "Het programma is ontwikkeld door aannemers, voor aannemers", licht John Wibier, Business Developer bij Chisa enthousiast toe. "Alles wat je tijdens het bouwproces nodig hebt is erin verwerkt. Het helpt bouwbedrijven hun bouwprocessen efficiënter in te richten met een directe koppeling naar het eigen financiële systeem en eenvoudige functionaliteiten."

Chisa is al langere tijd succesvol in Denemarken en Noorwegen, en nu maakt het zijn entree in Nederland. Het programma is zeer gebruiksvriendelijk en praktijkgericht, en biedt een oplossing voor bedrijven die zoeken naar eenvoud in een complex werkveld. “Chisa is een toegankelijk en Cloud-Based softwarepakket met uitgebreide mogelijkheden”, vertelt Wibier niet zonder trots. “De implementatie gaat vrij snel; in vier à vijf weken kun je live gaan.” 

Het systeem is zeven jaar geleden opgericht door John Theisen, die een aannemersbedrijf had in Denemarken. “Hij liep zelf onder andere tegen problemen aan met Excelsheets, omdat hij met steeds langere en complexere formules aan het werk was. Op zich ging dat prima, maar het kostte heel veel tijd en Excel is foutgevoelig. Dat moest dus anders vond hij.”  

John Wibier
John Wibier

Samensmelting

Theisen heeft vervolgens een team van programmeurs ingeschakeld en is samen met andere bouwprofessionals op zoek gegaan naar wat ze daadwerkelijk nodig hebben in de praktijk. Het resultaat is Chisa, een softwarepakket dat inmiddels door meer dan 2100 gebruikers in Denemarken en Noorwegen wordt ingezet. “Het is eigenlijk een soort samensmelting van de beste functies van Excel, maar dan volledig geoptimaliseerd voor de bouw”, aldus Wibier. “Wij komen bij de implementatie van Chisa regelmatig fouten tegen in Excel, en dat is killing.”  

Standaardpakket 

Volgens Wibier zit de kracht van Chisa in de eenvoud en toepasbaarheid. “Het is een standaardpakket − geen maatwerk − maar het voelt wel alsof het speciaal voor jouw bedrijf is gemaakt.” Het programma richt zich specifiek op kleine en middelgrote bouwbedrijven met teams van vijf tot 75 medewerkers. “De grotere bedrijven hebben hun eigen IT-projecten, dus daar blijven we nog wel even vanaf.” 

Eén van de grootste voordelen van Chisa is de integratie met bestaande systemen. “Chisa is geen financieel systeem op zichzelf, maar wordt hieraan gekoppeld en communiceert hier dagelijks mee. Daardoor behoud je je bestaande financiële processen, terwijl je alle bouw-specifieke informatie centraal kunt beheren. Dat maakt de overstap heel makkelijk.” 

Meer- en minderwerkregistratie 

Het programma biedt tal van functies die de bouwprocessen stroomlijnen, zoals meer- en minderwerkregistratie en financiële rapportages. “Met Chisa kun jezowel intern als extern meerwerk eenvoudig bijhouden en verwerken en je kunt met twee muisklikken een financieel overzicht of voortgangsrapport uitdraaien. Dat lukt je bijvoorbeeld niet met Excel.” Verder zie je in één oogopslag welke projecten in het groen lopen en welke in het rood. “Je kunt zelfs KPI’s instellen om dat nog duidelijker te maken.”  

Chisa bevordert ook een nauwe samenwerking. “Onderaannemers kun je zelfs toegang verlenen tot het systeem zodat ze kunnen meekijken of documenten kunnen uploaden. Chisa combineert deze functies in één centrale oplossing. Het systeem is zo opgezet dat je er op een simpele manier mee kunt werken. Iedereen − van de financieel directeur tot de projectmanager − heeft baat bij het overzicht en de tijdsbesparing die het biedt.” 

Hoewel de overstap naar een nieuw systeem soms spannend kan zijn, maakt Chisa het de gebruiker zo eenvoudig mogelijk. “Je kunt bestaande Excel-sheets inlezen, waardoor je direct met je eigen data aan de slag kunt.” De grootste uitdaging zit volgens Wibier niet in de techniek, maar in de mindset van gebruikers. “Mensen zijn gewend om op een bepaalde manier te werken. Het vraagt soms wat aanpassing, maar als ze eenmaal zien hoe makkelijk en efficiënt het systeem is, willen ze niet meer terug.”

Een financieel directeur kan met twee klikken een voortgangsrapport genereren”
— John Wibier, Business Developer

Praktijkervaringen 

De praktijkervaringen met Chisa zijn erg positief. “We krijgen heel weinig vragen op de helpdesk, slechts twee a drie per dag. En vaak zijn dat gebruiksvragen, geen technische problemen, dus dat zegt wel iets over hoe gebruiksvriendelijk het programma is”, aldus Wibier. “Meer dan 95 procent van onze klanten is tevreden tot zeer tevreden.”  

Een van de opvallendste voordelen is de tijdsbesparing die het programma biedt. “Een financieel directeur kan met twee klikken een voortgangsrapport genereren en een projectmanager heeft alle documentatie, afspraken en financiële gegevens direct voor handen. Dat maakt het werk niet alleen efficiënter, maar ook overzichtelijker.” 

Het is een klein bedrijf met korte lijnen, en dat maakt het prettig om snel te schakelen”
— John Wibier, Business Developer

Introductie in Nederland 

Na successen in Denemarken en Noorwegen richt Chisa zich nu dus ook op de Nederlandse markt. Wibier is al volop bezig met de introductie. “In de afgelopen twee maanden ben ik zes keer naar Kopenhagen geweest om met het team samen te werken. Het is een klein bedrijf met korte lijnen, en dat maakt het prettig om snel te schakelen.” 

Het team richt zich op een persoonlijke benadering van hun klanten. “We willen dat bedrijven echt het gevoel hebben dat we ze begrijpen. Daarom investeren we veel in training en begeleiding tijdens de implementatie. De bouwsector in Nederland is echt klaar voor een oplossing als Chisa. Met dit programma wordt projectmanagement niet alleen efficiënter, maar ook overzichtelijker en leuker."

Dit artikel is gesponsord door Chisa.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.