Hoog bouwen vooral logistieke uitdaging

Hoog bouwen vooral logistieke uitdaging

Woontorens van 100 meter of meer worden gemeengoed in onze steden. Het bouwen in de hoogte vraagt om een ander, meer innovatief bouwproces. Het antwoord op de vraag: "hoe kun je als aannemer efficiënt en veilig hoog bouwen," komt van materieelverhuurder RECO.

Het bedrijf uit Koudekerk aan den Rijn is uitgegroeid tot een meedenkend specialist in het optimaliseren van verticale bouwlogistiek. Bouwen op een postzegel? Alternatief nodig voor de torenkraan? Verminderen van hijsrisico’s? Kosten besparen door efficiënter werken? Volgens adjunct directeur Edwin Verpoort “hebben onze materieel deskundigen vaak al een oplossing beschikbaar voor problemen, waar Nederlandse aannemers nog aan moeten wennen.” Hij licht dit graag toe.

Stijgende bouwkosten

“Drie oorzaken voor snel stijgende bouwkosten bij hoogbouw zijn: de beperkte ruimte op de binnenstedelijke bouwplaats; lange wachttijden voor medewerkers die omhoog en omlaag willen; beperkende weerseffecten voor torenkranen. Gedeeltelijk zijn die problemen op te lossen door meer goederen- en personenliften te plaatsen. Alleen nemen die steeds meer grond- en geveloppervlak in beslag. Dat kan slimmer vinden wij bij RECO.”

Leren en innoveren

Verpoort: “Voor een materieelverhuurder is Engeland en met name Londen een logische plek om actief te zijn. Door de veelheid aan hoogbouw en daarop aangepaste bouwmethodieken en -tactieken is het een plek, waar enerzijds veel valt te leren en die anderzijds uitdaagt tot innovatieve oplossingen. Zoals de Common Tower techniek, een door RECO verder ontwikkelde innovatie die nu in Nederland goed van pas komt.”

RECO Common Tower

De RECO Common Tower is een zelfstandige toren naast de nieuwbouwgevel en neemt op de bouwplaats geen extra ruimte in beslag. Beeld: Reco

In Engeland is de Common Tower een begrip. Het is een zelfstandige toren naast de nieuwbouwgevel, die op elke verdieping voldoende externe ruimte biedt voor het uitladen van goederen. Dat alles bij een enkele gevelopening van maximaal 5 meter. RECO gaat een stap verder, vertelt projectleider Verticaal en
Horizontaal Transport Andre Los: “Wij kunnen aan deze Common Tower tot een zestal zware personen-goederenliften met veilige kooi monteren. We praten dan per lift over maximaal 24 personen en tot 3200 kilogram aan goederen! Alle liften zijn bereikbaar vanuit de centrale toren en nemen dus geen extra bouwplaatsoppervlak in.”

Tweede slimme innovatie is de toevoeging van RECO Loading Docks. Hiermee ontstaat een gelijkvloerse route tussen de laad- en lospunten van de vrachtwagens en de Common Tower. Ideaal voor just-in-time leveringen en de inzet van bijvoorbeeld elektrische pallet-wagens. André Los: “Het resultaat is een veel efficiëntere hoogbouw en daardoor lagere bouwkosten.

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Prijsopdrijvende ontwikkelingen, een bevolkingsgroei die hoger uitpakt, kleiner wordende huishoudens en een flinke bouwachterstand. Hoe ga je daar als aannemer, projectontwikkelaar of woningcorporatie in hemelsnaam op langere termijn op inspelen? En hoe gaat de woningen- en gebouwenvoorraad zich überhaupt ontwikkelen? Met het rapport Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw van databedrijf BouwKennis krijg je antwoord op deze en nog veel meer bouwgerelateerde vragen.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Mkb kiest steeds vaker factoring als bankvrije financiering

Bankvrije financiering wordt steeds populairder in het mkb. Volgens recent onderzoek van Stichting MKB Financiering werd in 2023 maar liefst 36 procent van de mkb-financieringen tot één miljoen euro verstrekt via non-bancaire financiering. Factoring, een financieringsvorm waarbij bedrijven hun facturen verkopen aan een externe partij, is daarbij zelfs met 29 procent gegroeid.

Robin van der Heiden (links) en Age Tanja, brokers bij verzekeringsmakelaar Anchor Insurance

'Aannemer vaak niet op de hoogte van aansprakelijkheid'

Prefab gevel- en wandelementen die op de bouwplaats niet goed op elkaar aansluiten of aannemers die toch verantwoordelijk blijken te zijn voor ontwerpfouten; ontwikkelingen in de bouw leiden tot nieuwe risico's en dus ook nieuwe verzekeringen. "Aannemer, lees contracten heel goed door, breng risico's in kaart en ga in gesprek met een verzekeringsmakelaar voordat je tekent", zeggen de brokers van Anchor Insurance.

Maak impact in de bouw: adverteer in de Cobouw50

Maak impact in de bouw: adverteer in de Cobouw50

Cobouw brengt op 28 november de Cobouw50 uit. Deze special biedt een unieke kans om jouw bedrijf of product te presenteren aan een gericht publiek in de bouwsector. Deze editie verschijnt zowel in print als online, waardoor je verzekerd bent van een brede zichtbaarheid.