Sponsored content door DTG
Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram zijn veelal de belangrijkste social media kanalen voor mkb-bedrijven. Als je als bedrijf actief communiceert via dergelijke platformen dan is dat gunstig voor het aantal bezoekers dat je naar je eigen website trekt. Het is daarnaast goed voor de opbouw van de vindbaarheid van je website via Google en door aanwezig te zijn op social media verbeter je natuurlijk je naamsbekendheid. Bijkomend voordeel: het kost relatief weinig.
Deze vier punten zijn het belangrijkst:
1. Welke social media kanalen wel, welke niet?
Bedenk als bedrijf of organisatie welke social media kanalen relevant zijn. Vraag eens aan verschillende vaste klanten van diverse leeftijden op welke kanalen ze actief zijn. Kijk wat collega-bedrijven op social media doen. In het kort:
- Facebook: het populairste kanaal, jong (20+) en oud, veel mogelijkheden voor plaatsen tekst, beeld, (live-)video en heel handig voor het mkb, je kunt er adverteren
- Twitter: beperkt aantal woorden, brede doelgroep, tips en kennis uitwisselen, nieuws volgen, klantenservice
- Linkedin: zakelijk platform voor professionals, netwerken, vacatures, blogs plaatsen
- Instagram: foto’s en video’s, sfeer weergeven, bereikt vooral jongeren, bezoekers niet ouder dan 40 jaar
Je kunt het ook opsplitsen, dan kies je welke doelgroep je wilt bereiken op welk kanaal, bijvoorbeeld op Instagram een jonge, hippe taal en uitstraling en op Facebook wat rustiger voor een bredere, oudere doelgroep. Mits dit natuurlijk bij je bedrijf past, dat staat altijd voorop.
Let op: beter één kanaal goed inzetten, dan vier kanalen half.
2. Een bedrijfsaccount werkt het best
Twitter of post als medewerker niet op eigen titel en vanaf je privé-account. Met een bedrijfsaccount is het altijd duidelijk dat het om bedrijfscontent en –updates gaat.
Is er niet een medewerker in je bedrijf al flink actief op een van de kanalen? Gebruik die expertise, doe het samen, laat hem of haar ook namens jouw eigen bedrijfsaccount berichten plaatsen. Je kunt dan zelf meekijken en meehelpen, zo leer je van elkaar. Dit vergroot ook nog eens de betrokkenheid van die medewerker met jouw bedrijf.
3. Social is geen synoniem voor reclame
Gebruik social media zeker niet (alleen) om je producten en diensten te slijten. Stel je voor dat je iedere dag je klant tegenkomt op straat en jij begint elke keer over jouw laatste aanbieding, dat wil niemand.
Deel goeie tips en handige links of vraag je volgers eens om hun ervaringen met jouw bedrijf of dienstverlening te delen. Neem de tijd om vragen van klanten te beantwoorden. Plaats foto’s van dagelijkse werkzaamheden, voorbereidingen van evenementen of medewerkers in actie, dat werkt vaak goed. Laat zien wat je doet, wat er gebeurt in je bedrijf, dan creëer je betrokkenheid bij je volgers. En probeer het uit. Je ontdekt snel genoeg waar mensen wel en niet op reageren.
4. Heb je een lange adem?
Social media kost tijd en mankracht. Het is niet iets voor ‘even tussendoor’ al kost het ook heus weer geen uren tijd. Maar: dagelijks lezen, posten, reageren en actief deelnemen aan discussies werpt echt zijn vruchten af. Je zult ontdekken dat het de moeite waard is, je ‘praat’ tenslotte met je klant.
Hoe beter je je klant leert kennen via social media, des te beter je je bedrijf kunt afstemmen op die klant en des te makkelijker je via bestaande klanten weer nieuwe klanten zult ontmoeten. Begin en ontdek!
Zoek je nog meer praktische tips om je bedrijf op een eenvoudige manier onder de aandacht te brengen bij je klanten via social media of website? Vraag de gratis whitepaper aan: ‘Online marketing: de basis in 7 stappen’.