Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'
Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Menselijke fouten, technische missers, financiële vergissingen, contractuele verrassingen; ze zijn van alle tijden en kunnen grote gevolgen hebben, zegt bouwconsulent Klaas Norel van Anchor Insurance. “Je kunt deze risico’s vermijden, beperken, overdragen, zelf dragen en/of verzekeren. Samen met de aannemer nemen we het proces door om te bepalen welke risico’s hij zelf wil dragen en welke hij wil verzekeren. Dat hele traject noemen we risicomanagement."

"Stap één is of een bouwbedrijf een bepaalde klus überhaupt moet aannemen. Iemand die huizen bouwt op de hei, gaat niet ineens windmolens op zee bouwen. Ik ben vijftig jaar in deze branche werkzaam en dat proces van risicoanalyse is nog steeds hetzelfde. Het belang van de aannemers staat altijd voorop, ook wanneer dat níet leidt tot het bemiddelen van een polis. Je moet het zo zien: we rijden niet met een auto vol polissen naar klanten toe, nee, we halen risico’s op en dragen die over aan verzekeraars.’’

Zonder verzekeringen staat alles stil terwijl de bouwopgave in ons land gigantisch groot is”
— Sander Twigt

Explosieven

Neem de sloop van een fabriekspijp naast een grote fabriek, waar Norel bij betrokken was. Het sloopbedrijf had aanvankelijk het plan explosieven te gebruiken. “Hoe klein ook, er was wel degelijk een risico dat de fabriekspijp op de fabriek zou vallen waarbij de schade groot zou zijn. Ik wilde best een polis schrijven, maar had een beter idee: bouw een steiger, breek de schoorsteen steen voor steen af en gooi ze met beleid naar beneden, zodat ze met een kruiwagen afgevoerd konden worden. Eenvoudiger, minder risico’s en vooral: geen dure verzekering.”

Anchor Insurance zet alle kennis en kunde in om klanten zo goed mogelijk te helpen, vult collega Sander Twigt aan. Hij is aansprakelijkheidsbroker voor de bouw. “Het voorbeeld van de fabriekspijp geeft aan dat we meer doen dan louter een polis afgeven. We hebben een aantal kernwaarden: service en dienstverlening, kennis en kunde en betrouwbaarheid. Zonder verzekeringen staat alles stil terwijl de bouwopgave in ons land gigantisch groot is. Tot 2030 moeten zo’n 1 miljoen huizen worden gebouwd. Verzekeren is overigens geen wettelijke verplichting, maar bijna altijd een contractuele.”

CAR-verzekering

Door de grote vraag hebben bouwbedrijven de afgelopen jaren andere werkmethodes ontwikkeld, met gevolgen voor de CAR-verzekering en aansprakelijkheidsverzekering. CAR staat voor Construction All Risks. Met deze verzekering wordt schade aan én door het werk verzekerd. Twigt: “Door samen te werken met regionale tussenpersonen die de bouwwereld in de regio goed kennen, zijn we in staat onze specialistische kennis landelijk inzetten. Want een Limburgse aannemer praat het liefst met een Limburgse verzekeringsmakelaar en een Friese bouwer praat graag met een Friese makelaar. Wanneer het om hele specialistische risico’s gaat, komen wij om de hoek kijken.”

ABC-verzekeringsproduct

De regionale partners bieden het ABC-verzekeringsproduct van Anchor Insurance aan. Het biedt een volledige oplossing voor bouwrisico’s vanaf de ontwerpfase, tijdens de bouw en na oplevering, met een goede dekking en een scherpe premie. Het ABC-product is een unieke combinatie van de drie belangrijkste polissen voor de bouwrisico’s. Het uitgangspunt is dat alle werkzaamheden van een aannemer automatisch verzekerd zijn. Heiwerkzaamheden en bronbemaling hoeven bijvoorbeeld niet vooraf gemeld te worden.

Nieuwe risico’s

De bouwwereld is flink in beweging met veel nieuwe ontwikkelingen: modulair bouwen, biobased en herbruikbare bouwmaterialen, de forse bouwopgave, andere contractvormen, de energietransitie en verduurzaming. Nieuwe ontwikkelingen leiden tot nieuwe risico’s of verplaatsing van risico’s. Dat vraagt om nieuwe verzekeringsdekkingen, zegt CAR-broker Caroline Elderhorst.

“De ontwikkeling van prefabricage zorgt voor een duidelijke verschuiving van de risico’s: van bouwplaats naar fabriek. Een fabriek kan in brand vliegen, er is kans op seriematige fouten. Ook wordt er met andere materialen gebouwd, zoals hout. Dat leidt tot meer brandgevaar en vochtproblemen. Want door de klimaatverandering valt er meer regen in ons land. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe risico’s.”

Wat is je plan?

Collega Robin van der Heiden knikt. Hij is aansprakelijkheidsbroker en beoordeelt de risico’s voor aannemers op het gebied van aansprakelijkheid. “Wat ons vak uitdagend maakt, zijn de vele innovaties. Een verzekeraar berekent premies op basis van het verleden, terwijl wij ook naar de toekomst moeten kijken. En de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Neem het elektrificeren van het wagenpark van een bedrijf. Stel, je gaat met een asfaltmachine in een tunnel aan het werk. Een verzekeraar is gewend dat een asfaltmachine een dieselmotor heeft. Wanneer er brand uitbreekt, gaat de brandweer de tunnel in om te blussen. Maar een elektrische asfaltmachine die in brand staat, kun je niet blussen. Wat zijn de gevolgen? Wat is je plan? Dit zijn onderwerpen die besproken moet worden, want je wil risico’s in kaart brengen om een polis af te geven. Als er een goed plan is, kun je bij een verzekeraar terecht. Anders niet.”

Anchor Insurance
Anchor Insurance

Digitalisering

De specialisten van Anchor Insurance zien alle innovaties in de bouw voorbijkomen, aldus Twigt. “We praten veel met aannemers, we weten wat er speelt. Neem de opmars van drones. Aannemers zetten ze steeds vaker in, onder andere voor inspecties en om projecten vanuit de lucht in kaart te brengen. Een drone kost veel geld. Kan die in de keet blijven liggen? En wat gebeurt er als een drone kapot valt? Of iemand verwondt? Een mooie innovatie die ook nieuwe risico’s met zich meebrengt.”

Een andere grote verandering voor verzekeringsmakelaars is digitalisering. Elderhorst: “Toen ik begon, ging ik twee keer per week met een enorme stapel bestektekeningen en andere relevante papieren naar de beurs, om offertes bij verzekeraars op te halen. De verzekeraars zaten achter tafeltjes in het WTC in Rotterdam. Vervolgens ging ik terug naar kantoor om die offertes uit te schrijven voor klanten. Dat ging per post, nu via de mail. De tijdwinst is enorm, al maakt digitalisering het contact met klanten minder persoonlijk. Aan de andere kant: bij grote projecten zit ik wel graag met klanten en verzekeraars rond de tafel, zeker in het begin.”

Dynamische wereld

Norel, Twigt, Elderhorst en Van der Heiden beamen dat ze een mooi vak hebben. “De bouw is flink in beweging, geen dag is dezelfde”, weet Norel. “Bovendien zijn we op de hoogte van de nieuwste innovaties. Onze taak is de aannemer helpen bij risicomanagement, om de continuïteit van project en bedrijf veilig te stellen.” Twigt: “De wereld van verzekeringen is heel dynamisch. Wanneer ik door Nederland rijd, kom ik altijd projecten tegen waar Anchor Insurance bij betrokken is. Het is vaker gezegd, maar zonder verzekeringen wordt er niet gebouwd.”

Dit artikel is gesponsord door Anchor Insurance.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.