Airdeck is een in twee richtingen gewapende breedplaatvloer waarin speciale Airboxen van gerecycled kunststof zijn verwerkt. Door die Airboxen kan tot maar liefst 20 procent op beton worden bespaard. Hierdoor kunnen de ondersteuningsconstructies en funderingen veel lichter worden uitgevoerd. Bovendien zijn de Airdeck-vloeren milieuvriendelijker dan de meer traditionele zware breedplaatvloeren. Frits Simons licht dat graag toe: “De toepassing van de kunststof Airboxen levert niet alleen minder gewicht op, maar vermindert ook het gebruik van materialen zoals cement en grind. Hierdoor zijn er minder schaarse en steeds duurder wordende grondstoffen nodig voor onze vloeren.”
Ruimtewinst
Het ontbreken van balken aan de onderzijde levert een behoorlijke ruimtewinst op, waardoor op elke acht verdiepingen een extra verdieping haalbaar is. Verlaagde plafonds zijn meestal ook niet nodig, omdat het leidingwerk eenvoudig op de schil kan worden aangebracht en door middel van sparingen en voorzieningen in de schil naar nagenoeg iedere plaats kan worden geleid. Dat maakt de Airdeck-vloer uitermate geschikt voor onder andere kantoren, parkeergarages, scholen, hotels en ziekenhuizen.
Minder zwaar
“Vanwege de kolommenstructuur van utiliteitsgebouwen en de wens om geen balken onder de vloeren toe te passen, kom je al snel bij dit soort lichtgewicht verdiepingsvloeren terecht”, weet Simons. Lichtgewicht verdiepingsvloeren zijn uitermate geschikt om grotere overspanningen mee te maken. Want met de grotere overspanningsmaat neemt ook de dikte van de vloer toe en daarmee het (beton)gewicht, met als gevolg een zwaardere ondersteuning. “Onze lichtgewicht Airdeck-vloeren verkleinen dit nadeel, want je hebt weliswaar een dikkere vloer die gunstig is voor de sterkte en stijfheid bij een grotere overspanning, maar die is door de toepassing van de Airboxen veel minder zwaar.”
Lagere totale belasting
De gedeeltelijk holle vloer leidt zodoende tot een lagere totale belasting en dat heeft als positief neveneffect dat er minder betonstaal nodig is dan bij een massieve vloer met dezelfde dikte. De vloer is dan een stuk lichter, maar net zo sterk en buigstijf als andere vloeren, zo is het slimme idee hierachter. Bovendien voldoet de vloer nog steeds aan de in de Eurocode opgegeven minimale belastingen die horen bij de door de opdrachtgever aangegeven veranderlijke vloerbelasting in het programma van eisen.
Beton, staal en tijd besparen
Het vloersysteem is verkrijgbaar in vier totaaldiktes: 220, 280, 340, 390 en 450 milimeter en de daarmee te realiseren overspanningen lopen op van circa 7 meter tot maar liefst 12 meter. De afmetingen en vormen zijn verder hetzelfde als bij de traditionele breedplaatvloeren, zodat de aannemer geen extra voorzieningen hoeft te treffen. De lengte is maximaal 13 meter en de breedte standaard 2,4 meter.
Vijf verschillende hoogtes
Een Airdeck-vloer heeft een prefab onderschil van 6 tot 7 centimeter gewapend beton met daarop de Airboxen. Deze zijn verkrijgbaar in vijf verschillende hoogtes en worden volledig in het vloerelement verankerd. Dat komt doordat de Airboxen in een raster van 300×300 milimeter op de breedplaten worden neergezet. Simons: “Dit gebeurt met robots in de fabriek. Die kunnen de Airboxen heel precies naast elkaar plaatsen en ervoor zorgen dat ze exact op hoogte worden ingetrild.”
Eenvoudige installatie
De installatie van de vloer is eenvoudig doordat de elementen gelift kunnen worden aan de tralieliggers, waarna twee personen de vloerplaat op de tijdelijke onderstempeling kunnen plaatsen. Vervolgens wordt op de bouw de koppelwapening op de breedplaat- en bovenwapening aangebracht. Het wapeningsnet kan rechtstreeks op de Airboxen worden geplaatst, waarna de vloer kan worden afgestort.
Rekenregels en randdetails
Inmiddels zijn er in Nederland tienduizenden vierkante meters Airdeck-vloeren toegepast, vertelt Simons. “We hebben recent nog een mooi project geleverd op het Leiden Bio Science Park. Je merkt dat met name de balkenloze structuur hier door de opdrachtgever wordt gewaardeerd.” In 2017 kwam er even een kink in de kabel, toen op Eindhoven Airport een lichtgewicht bollenvloer instortte. Inmiddels zijn de rekenregels en de randdetails aangescherpt en aangepast. Simons licht dat als volgt toe: “Wij passen speciale randwapening – ook wel aangeduid als ophangwapening – toe in onze vloeren en we gebruikten altijd al opgeruwd traditioneel beton. Daarmee voldoen we volledig aan alle aangescherpte eisen op het gebied van constructieve veiligheid.”
Dit artikel is gesponsord door De Hoop Pekso.