Het bedrijf uit Koudekerk aan den Rijn is uitgegroeid tot een meedenkend specialist in het optimaliseren van verticale bouwlogistiek. Bouwen op een postzegel? Alternatief nodig voor de torenkraan? Verminderen van hijsrisico’s? Kosten besparen door efficiënter werken? Volgens adjunct directeur Edwin Verpoort “hebben onze materieel deskundigen vaak al een oplossing beschikbaar voor problemen, waar Nederlandse aannemers nog aan moeten wennen.” Hij licht dit graag toe.
Stijgende bouwkosten
“Drie oorzaken voor snel stijgende bouwkosten bij hoogbouw zijn: de beperkte ruimte op de binnenstedelijke bouwplaats; lange wachttijden voor medewerkers die omhoog en omlaag willen; beperkende weerseffecten voor torenkranen. Gedeeltelijk zijn die problemen op te lossen door meer goederen- en personenliften te plaatsen. Alleen nemen die steeds meer grond- en geveloppervlak in beslag. Dat kan slimmer vinden wij bij RECO.”
Leren en innoveren
Verpoort: “Voor een materieelverhuurder is Engeland en met name Londen een logische plek om actief te zijn. Door de veelheid aan hoogbouw en daarop aangepaste bouwmethodieken en -tactieken is het een plek, waar enerzijds veel valt te leren en die anderzijds uitdaagt tot innovatieve oplossingen. Zoals de Common Tower techniek, een door RECO verder ontwikkelde innovatie die nu in Nederland goed van pas komt.”
RECO Common Tower
In Engeland is de Common Tower een begrip. Het is een zelfstandige toren naast de nieuwbouwgevel, die op elke verdieping voldoende externe ruimte biedt voor het uitladen van goederen. Dat alles bij een enkele gevelopening van maximaal 5 meter. RECO gaat een stap verder, vertelt projectleider Verticaal en
Horizontaal Transport Andre Los: “Wij kunnen aan deze Common Tower tot een zestal zware personen-goederenliften met veilige kooi monteren. We praten dan per lift over maximaal 24 personen en tot 3200 kilogram aan goederen! Alle liften zijn bereikbaar vanuit de centrale toren en nemen dus geen extra bouwplaatsoppervlak in.”
Tweede slimme innovatie is de toevoeging van RECO Loading Docks. Hiermee ontstaat een gelijkvloerse route tussen de laad- en lospunten van de vrachtwagens en de Common Tower. Ideaal voor just-in-time leveringen en de inzet van bijvoorbeeld elektrische pallet-wagens. André Los: “Het resultaat is een veel efficiëntere hoogbouw en daardoor lagere bouwkosten.