Effectieve website? Zeven tips voor de juiste landingspagina

Effectieve website? Zeven tips voor de juiste landingspagina

Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe prettiger de klantervaring en hoe groter de kans dat mensen niet alleen rondkijken maar daadwerkelijk iets kopen of in actie komen. Elke doelgroep heeft zijn eigen wensen. Waar moet je op letten? DTG geeft zeven tips over de juiste landingspagina.

Sponsored content door DTG

Sommige foefjes zijn logisch te beredeneren. Oudere mensen zien bijvoorbeeld liever grotere letters dan jongeren. Andere ideeën kun je testen. De landingspagina is daarin een sleutelelement. Dit is de pagina waar een bezoeker terechtkomt na het klikken op een advertentie via een link in je nieuwsbrief of een post op social media. Vaak de eerste indruk van jouw bedrijf. Hier staat of valt je campagne mee. Een goede landingspagina bevat deze elementen:

1. Relevantie

Zorg dat de inhoud van je landingspagina naadloos aansluit bij de aanleiding van de klant om je website te bezoeken. Zocht je bezoeker naar gele schoenen, maar ziet hij of zij op de landingspagina alleen blauwe schoenen? Dan is de ‘terugknop’ snel gevonden. Funest voor je kwaliteitsscore.

2. Duidelijke tekst

Zorg voor een korte, bondige tekst, met een informatieve kop. Zet er duidelijk in wat een product of dienst inhoudt. Wees hier niet terughoudend met het vermelden van de prijs. Gebruik een opsomming om specificaties of belangrijke eigenschappen te benadrukken.

3. Afbeeldingen

Maak het visueel: zet niet alleen een producttekst op de landingspagina maar zet er ook altijd een afbeelding bij. En wil je je echt onderscheiden? Kies dan geen stockfoto, maar laat een professionele fotograaf langskomen om foto’s te maken van jouw product.

4. Eenvoud

Zorg voor zo min mogelijk afleiding. Minimaliseer banners, links en navigatie. Zo voorkom je dat mensen de landingspagina verlaten voordat ze een goed beeld hebben van je bedrijf of product.

5. Een goede call-to-action (CTA)

Dat is meestal een knop om iets te kopen of contact op te nemen. ‘Koop nu’, ‘Reserveer nu’ of ‘aan winkelmandje toevoegen’, bijvoorbeeld. Geef deze een opvallende kleur (liefst groen) en laat de knop op meerdere plaatsen op de pagina terugkomen.

6. Gebruik afwisselende teksten

Een eenvoudige reactiemogelijkheid Je wilt het je klant zo gemakkelijk mogelijk maken. Is het echt noodzakelijk dat je om iemands postcode vraagt? Is de geboortedatum essentieel? Elke extra stap die een klant moet zetten kan hem of haar verjagen. Hou het simpel en vraag alleen om het strikt noodzakelijke. De rest kan later ook.

7. Een landingspagina voor elk kanaal

Er zijn meerdere manieren om je doelgroep en je klanten te bereiken. Denk aan een e-mail nieuwsbrief, social media en/of SEA. Klanten die via verschillende kanalen binnenkomen hebben verschillende verwachtingen. Maak daarom specifieke landingspagina’s voor elk van die kanalen. Dat biedt je de volgende voordelen:

  • Je kunt je boodschap precies aansluiten op wat en hoe je op elk kanaal communiceert;
  • Je kunt je aanbiedingen eenvoudig personaliseren. Zo kun je een nieuwsbrief met naam richten aan de ontvanger: ‘Beste mevrouw Jansen’. Als de landingspagina dan ook goed aansluit bij haar behoeftes, voelt mevrouw Jansen zich persoonlijk aangesproken;
  • Je kunt een bepaalde doelgroep aanbiedingen op maat doen. Bijvoorbeeld: ‘Speciaal voor onze facebookvrienden hebben wij een schitterende aanbieding’. Bezoekers kunnen dan alleen via dat kanaal bij deze aanbieding komen.

Hoe maak je betalende klanten van websitebezoekers?

Je hebt als ondernemer een goed beeld van de doelgroep en een heldere website. De basis is op orde. Maar nu. Je wilt meer websitebezoekers zonder daarvoor (al teveel) te betalen. En dan wil je deze bezoekers omzetten naar betalende klanten. Hoe doe je dit? Waar begin je?

Vraag nu gratis aan: ‘Maak betalende klanten van je websitebezoekers’

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.

Elecosoft: 'Planning steeds belangrijker in de bouw'

Elecosoft: 'Planning steeds belangrijker in de bouw'

Een merknaam is soms zo sterk, dat het een zelfstandig naamwoord wordt. Asta staat voor Asta Powerproject, een projectplanningspakket van Elecosoft. Wie een 'Asta' maakt, maakt dus een projectplanning. De tool maakt plannen eenvoudig, met 4D-planningsmogelijkheden en een mobiele app. ''Dit leidt tot betere projectresultaten'', zeggen Björn Schrauwen en Marco van Kemenade van Elecosoft.

Nieuwe vestiging Hoppenbrouwers in Dongen in aanbouw.

Hoppenbrouwers: 'Netcongestie? Altijd kijken naar wat wél kan'

Door netcongestie was de uitbreiding en nieuwe vestiging van Hoppenbrouwers een uitdaging. Door te kijken naar wat wél mogelijk is, kunnen beide projecten alsnog doorgaan en is de technisch dienstverlener een nieuw werkgebied rijker.

Ter Steege bouwt aan toekomst met digitale woningconfigurator

Ter Steege bouwt aan toekomst met digitale woningconfigurator

In de dynamische bouwsector is het vermogen om vooruit te denken en te innoveren een belangrijke succesfactor. Ter Steege Bouw Vastgoed, met inmiddels de vierde generatie aan het roer van dit familiebedrijf, weet dat stilstand achteruitgang betekent en dat continuïteit alleen lukt door continu te blijven ontwikkelen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.