Zo leer je je klanten kennen via social media

Zo leer je je klanten kennen via social media

Via social media kun je snel een groot publiek bereiken. Ook ontdek je welke klanten waar behoefte aan hebben. Maar hoe gebruik je social media als bouwbedrijf en waar moet je beginnen? Vier tips.

Sponsored content door DTG

Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram zijn veelal de belangrijkste social media kanalen voor mkb-bedrijven. Als je als bedrijf actief communiceert via dergelijke platformen dan is dat gunstig voor het aantal bezoekers dat je naar je eigen website trekt. Het is daarnaast goed voor de opbouw van de vindbaarheid van je website via Google en door aanwezig te zijn op social media verbeter je natuurlijk je naamsbekendheid. Bijkomend voordeel: het kost relatief weinig.

Deze vier punten zijn het belangrijkst:

1. Welke social media kanalen wel, welke niet?

Bedenk als bedrijf of organisatie welke social media kanalen relevant zijn. Vraag eens aan verschillende vaste klanten van diverse leeftijden op welke kanalen ze actief zijn. Kijk wat collega-bedrijven op social media doen. In het kort:

  • Facebook: het populairste kanaal, jong (20+) en oud, veel mogelijkheden voor plaatsen tekst, beeld, (live-)video en heel handig voor het mkb, je kunt er adverteren
  • Twitter: beperkt aantal woorden, brede doelgroep, tips en kennis uitwisselen, nieuws volgen, klantenservice
  • Linkedin: zakelijk platform voor professionals, netwerken, vacatures, blogs plaatsen
  • Instagram: foto’s en video’s, sfeer weergeven, bereikt vooral jongeren, bezoekers niet ouder dan 40 jaar

Je kunt het ook opsplitsen, dan kies je welke doelgroep je wilt bereiken op welk kanaal, bijvoorbeeld op Instagram een jonge, hippe taal en uitstraling en op Facebook wat rustiger voor een bredere, oudere doelgroep. Mits dit natuurlijk bij je bedrijf past, dat staat altijd voorop.

Let op: beter één kanaal goed inzetten, dan vier kanalen half.

2. Een bedrijfsaccount werkt het best

Twitter of post als medewerker niet op eigen titel en vanaf je privé-account. Met een bedrijfsaccount is het altijd duidelijk dat het om bedrijfscontent en –updates gaat.
Is er niet een medewerker in je bedrijf al flink actief op een van de kanalen? Gebruik die expertise, doe het samen, laat hem of haar ook namens jouw eigen bedrijfsaccount berichten plaatsen. Je kunt dan zelf meekijken en meehelpen, zo leer je van elkaar. Dit vergroot ook nog eens de betrokkenheid van die medewerker met jouw bedrijf.

3. Social is geen synoniem voor reclame

Gebruik social media zeker niet (alleen) om je producten en diensten te slijten. Stel je voor dat je iedere dag je klant tegenkomt op straat en jij begint elke keer over jouw laatste aanbieding, dat wil niemand.
Deel goeie tips en handige links of vraag je volgers eens om hun ervaringen met jouw bedrijf of dienstverlening te delen. Neem de tijd om vragen van klanten te beantwoorden. Plaats foto’s van dagelijkse werkzaamheden, voorbereidingen van evenementen of medewerkers in actie, dat werkt vaak goed. Laat zien wat je doet, wat er gebeurt in je bedrijf, dan creëer je betrokkenheid bij je volgers. En probeer het uit. Je ontdekt snel genoeg waar mensen wel en niet op reageren.

4. Heb je een lange adem?

Social media kost tijd en mankracht. Het is niet iets voor ‘even tussendoor’ al kost het ook heus weer geen uren tijd. Maar: dagelijks lezen, posten, reageren en actief deelnemen aan discussies werpt echt zijn vruchten af. Je zult ontdekken dat het de moeite waard is, je ‘praat’ tenslotte met je klant.

Hoe beter je je klant leert kennen via social media, des te beter je je bedrijf kunt afstemmen op die klant en des te makkelijker je via bestaande klanten weer nieuwe klanten zult ontmoeten. Begin en ontdek!

Meer rendement halen uit je website?

Zoek je nog meer praktische tips om je bedrijf op een eenvoudige manier onder de aandacht te brengen bij je klanten via social media of website? Vraag de gratis whitepaper aan: ‘Online marketing: de basis in 7 stappen’.
Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.

Elecosoft: 'Planning steeds belangrijker in de bouw'

Elecosoft: 'Planning steeds belangrijker in de bouw'

Een merknaam is soms zo sterk, dat het een zelfstandig naamwoord wordt. Asta staat voor Asta Powerproject, een projectplanningspakket van Elecosoft. Wie een 'Asta' maakt, maakt dus een projectplanning. De tool maakt plannen eenvoudig, met 4D-planningsmogelijkheden en een mobiele app. ''Dit leidt tot betere projectresultaten'', zeggen Björn Schrauwen en Marco van Kemenade van Elecosoft.

Nieuwe vestiging Hoppenbrouwers in Dongen in aanbouw.

Hoppenbrouwers: 'Netcongestie? Altijd kijken naar wat wél kan'

Door netcongestie was de uitbreiding en nieuwe vestiging van Hoppenbrouwers een uitdaging. Door te kijken naar wat wél mogelijk is, kunnen beide projecten alsnog doorgaan en is de technisch dienstverlener een nieuw werkgebied rijker.

Ter Steege bouwt aan toekomst met digitale woningconfigurator

Ter Steege bouwt aan toekomst met digitale woningconfigurator

In de dynamische bouwsector is het vermogen om vooruit te denken en te innoveren een belangrijke succesfactor. Ter Steege Bouw Vastgoed, met inmiddels de vierde generatie aan het roer van dit familiebedrijf, weet dat stilstand achteruitgang betekent en dat continuïteit alleen lukt door continu te blijven ontwikkelen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.