“Een van de drie basiselementen van het platform is relatiemanagement voor de hele keten”, vertelt Rob Clifton, Chief Operating Officer van softwareontwikkelaar Asite. “Het is een ‘open’ marktplaats om bijvoorbeeld onderaannemers, leveranciers, consultants en architecten te zoeken en verbinden. Je zou het ook kunnen zien als een soort business-to-business LinkedIn. Daarnaast biedt het platform de gereedschapskist voor projectmanagement waarin alle informatie over projecten kan worden opgeslagen en uitgewisseld.” Bovendien biedt het platform ook na oplevering van bouwprojecten veel toegevoegde waarde, vertelt hij. “Het is heel handig om per project bijvoorbeeld de beheerdersinformatie, en onder meer vervangings- en investeringsinformatie via automatische werkformulieren digitaal te registreren.”
Noodzakelijke informatie
Asite geeft alle betrokkenen van projecten toegang tot de voor hen noodzakelijke informatie. Dit levert belangrijke voordelen op. Zo is er betere samenwerking mogelijk met minder faalkosten en tijd- en kostenbesparingen tot gevolg. Alle projectgegevens kunnen bovendien centraal op één plek worden opgeslagen in een centraal en veilig archief, maar kunnen overal met allerlei verschillende apparaten bekeken worden. Dit maakt het een aantrekkelijk platform voor architecten, ontwikkelaars, overheidsbedrijven, bouwbedrijven, universiteiten, woningcorporaties, consultants, spoorwegbedrijven en beheerders van infrastructuur. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat Asite nog zo weinig bekend is in Nederland, vindt Ed Nypels, die Asite promoot in ons land. “Bedrijven weten niet dat het bestaat. Nederlandse bedrijven werken veel met verschillende systemen die vaak zelf ontwikkeld zijn of gebaseerd zijn op Microsoft of andere generieke software. Ze kennen dit platform niet, maar ze hebben het wel nodig.”
Alle fasen van het bouwproces
Hele projecten kunnen in alle fasen van het bouwproces in het platform opgenomen worden, samen met alle partijen die aan het project werken, vertelt Clifton. “Alle projectgerelateerde zaken kunnen in het platform geregeld worden. Dat gaat niet alleen over communicatie, maar ook over financiën en bijvoorbeeld contractmanagement.” Het systeem is dan ook zo ontworpen zodat complexe bouwprojecten erin opgenomen kunnen worden. Clifton: “Grote maar zeker ook kleinere projecten kunnen gefaciliteerd worden met ons platform. De belangrijkste doelgroepen zijn aannemers, woningbouwers, gebouweigenaren en overheden.”
Asite wordt wereldwijd gebruikt
Asite wordt wereldwijd in 94 landen gebruikt en heeft 14 datacenters over de hele wereld en daarnaast kantoren in onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Hong Kong en de Verenigde Arabische Emiraten. Het bedrijf gaat zich nu ook focussen op Nederland en de Europese markt. Clifton: “Het past uitstekend bij ons portfolio. We hebben nu al verschillende Europese klanten. Dat gaat heel goed. We zien dat de Europese markt op dit moment niet goed bediend wordt en daarom maken wij de overstap naar Europa.” Verschillende Nederlandse bouwbedrijven hebben al ervaring opgedaan met Asite, vertelt Nypels. “Bedrijven zoals Royal HaskoningDHV en BAM werken ook veel over de grens en hebben daar al gewerkt met de producten van Asite.” Nypels ziet bovendien veel kansen om het werkveld voor Asite in Nederland te vergroten. “Als je bijvoorbeeld kijkt naar een organisatie als Rijkswaterstaat. Die hebben zoveel wegen, bruggen en gebouwen in beheer en zouden enorm kunnen profiteren van Asite.”
Risico’s beperken en gebruiksvriendelijkheid
Een belangrijk voordeel van Asite is volgens Clifton de mogelijkheid om risico’s te beperken. “De bouw is een spel van risico’s. Omdat je in Asite alle informatie verzamelt en toegankelijk maakt, kun je risico’s beperken. Als er dan onverhoopt iets gebeurt, heb je alle informatie onmiddellijk tot je beschikking.” Een ander pluspunt is de gebruiksvriendelijkheid, licht Clifton toe. “Gebruikerservaring is een belangrijke focus. We willen dat iedereen makkelijk met onze producten kan werken. Het platform is zo opgebouwd dat er een vrije stroom van documenten plaats kan vinden tussen de verschillende partijen.” Voor Asite is het essentieel om goed in de bedrijfsvoering van de klant te duiken. “We moeten de werkzaamheden van onze klanten goed begrijpen. Daarom krijgt iedere klant een serviceteam toegewezen zodat we uitgebreid kunnen adviseren over mogelijk maatwerk en hebben we in veel landen waar we werken lokale kantoren. Ook is Asite geïntegreerd met veel bestaande software of ontwikkelen we de integratie met de software van een klant.”
Betrouwbaarheid
Belangrijk voor de betrouwbaarheid van het platform is dat Asite alle producten in eigen beheer ontwikkeld. “We zijn nu twintig jaar bezig en sindsdien hebben we niet een product buiten de deur ontwikkeld. Dat maakt ons ook flexibel en wendbaar, omdat we terug kunnen vallen op 20 jaar ontwikkeling en onderzoek. En we hebben trouwe klanten. De klant van nu is dezelfde als die over vijf of tien jaar.” Clifton beschrijft Brexit als een relevante kans om klanten betere service te bieden met gegevensopslag in de regio. “We hebben grote datacenters geopend in Amsterdam en Frankfurt voor onze Europese klanten. We hebben onze bedrijfsvoering er eenvoudig op kunnen aanpassen en onze dienstverlening aan onze Europese partners kunnen verbeteren.”
Dit artikel is gesponsord door Asite.