Bij de gunning van het project was een nieuwe contractvorm gebruikt, waarbij het consortium zowel de planningsfase als de bouw op zich zou nemen. Dat zou het consortium maximale vrijheid geven om een optimaal ontwerp te kunnen maken. Achteraf blijkt dit geen gelukkige keus, schrijft de minister.
“De onzekerheden en risico’s die per definitie gepaard gaan met planstudies en de doorwerking daarvan voor de realisatiefase, alsmede de lange periode tussen de aanbesteding en de werkelijke start van de uitvoering, zijn door beide partijen vooraf onvoldoende ingeschat.”
Boete
Uiteindelijk bleek dat er meer onzekerheden en grotere financiële risico’s ontstonden dan Rijkswaterstaat had verwacht. In onderling overleg is daarom besloten om het contract te ontbinden. Of daar een boete voor moet worden betaald, willen de partijen niet aangeven.
“De Combinatie heeft die risico’s en wijzigingen voor de realisatiefase, die voor rekening van de opdrachtgever zouden komen vervolgens geprijsd en kwam daarbij veel hoger uit dan de prognoses van Rijkswaterstaat”, stelt de minister. “Helaas bleek een redelijke en billijke oplossing niet mogelijk binnen het contract. Daarvoor bleven de verschillen tussen de partijen te groot.”
De betrokken partijen willen kwijt wie de eerste stap heeft genomen om het project te ontbinden. Rijkswaterstaat geeft geen commentaar en verwijst naar het ministerie.
Knooppunt Hoevelaken
- Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
- Opdrachtnemer: BAM en Van Oord
- Aangeschoven: VolkerWessels en Arcadis
- Contractvorm: Planning D&C
- Contractwaarde: 410 miljoen euro
- Projectsom (MIRT): 774 miljoen euro
- Gegund: medio 2015
- Nieuwe tender: ?, na 2020
Het consortium rondt de planningsfase af zodat in 2020 het tracebesluit kan worden vastgesteld. Daarna wordt de opdracht opnieuw aanbesteed. Het bouwconsortium had de opdracht midden 2015 gekregen. Toen is een bedrag van 410 miljoen euro overeengekomen. Het opwaarderen van het knooppunt staat in totaal voor 774 miljoen euro op de begroting van het ministerie.
Komconstructie
Combinatie A1/28 zou het klaverblad Hoevelaken ombouwen tot een soort komconstructie. Dat maakt het mogelijk het doorgaande verkeer te scheiden van het verkeer dat afslaat. Rondom wordt zo’n 32 kilometer aansluitende weg op de A1. A27 en A28 verbreed. Ook worden diverse kunstwerken aangepast.
Overigens rommelt het al langer rond de tenders van Rijkswaterstaat. Zo verlopen ook de aanbestedingen voor de ViA15, SAA5 BaHo en Twentekanalen moeizaam. Ook hier gaat het vooral om de risico’s die aannemers lopen bij verwerving van de contracten.