Bouwplatform in de cloud helpt sector bij overstap naar digitaal werken

Bouwplatform in de cloud helpt sector bij overstap naar digitaal werken

Bij VanMeijel betekent 2020 een jaar vol vernieuwing. Het is het eerste volledige jaar dat de nieuwe generatie aan het roer staat bij de specialist in bouwautomatisering: de broers Theo en Peter van Meijel. Het is ook het jaar dat stappen worden gezet om het digitale bouwplatform Metacom toegankelijk te maken via de webbrowser. Uiteindelijk worden de bestaande Metacom-applicaties samengebracht in één geïntegreerd cloudplatform. Tegelijkertijd neemt VanMeijel de rol innovatiepartner aan, om bouwbedrijven te helpen met succesvol digitaliseren. Met als doel: bouwbedrijven nog beter ondersteunen in hun bedrijfsvoering. "We leggen zo het fundament voor de toekomst."

Na het onverwachte overlijden van oprichter en directeur Frans van Meijel een half jaar geleden, hebben zijn zonen Peter en Theo de leiding van het familiebedrijf in Emmeloord overgenomen. Ondanks dat dit onverwachts was, waren de broers zeker niet onvoorbereid op hun nieuwe rol. Beiden werken al jaren in het bedrijf en waren samen met hun vader betrokken bij de ontwikkeling van een langetermijnstrategie. Een nieuwe directie betekent dan ook geen trendbreuk. “Het voelt als een logische stap om het plan dat we samen hebben gemaakt, de nalatenschap van Frans, voort te zetten”, zegt Theo van Meijel.

Nieuwe generatie bouwplatform

Een belangrijk onderdeel van die langetermijnstrategie is de vorming van een vernieuwd softwareplatform, waarmee bouwbedrijven hun werk slimmer en efficiënter kunnen uitvoeren.Nu zijn alle geautomatiseerde functionaliteiten van VanMeijel voor de bouw nog ondergebracht in twee  soorten oplossingen: Metacom+, met software ter ondersteuning van onder meer logistiek, projecten en financiën; en Metacom Online, gericht op digitalisering van formulieren en werkprocessen op  kantoor en op de bouwplaats. Met Metacom Online kan elke medewerker volledig digitaal werken vanaf zijn mobiel of tablet, bijvoorbeeld om gewerkte uren te registreren,  schadeformulieren in te vullen of inkoopfacturen af te handelen. Het bedrijf is bezig om die twee pijlers - Metacom+ en  Metacom Online - samen te voegen tot één geïntegreerd cloudplatform voor bouwautomatisering.

Wij denken strategisch mee met bouwbedrijven: hoe kun je IT inzetten om bouwprocessen te optimaliseren”

Klanten meenemen

De belangrijkste factor om het cloudplatform te realiseren zijn de klanten, aldus Peter van Meijel. “We willen klanten meenemen om die overstap te maken naar digitaal bouwen. Klanten willen hun processen digitaal ondersteunen om effectiever te kunnen werken, zonder dat ze zich bezig hoeven te houden met de onderliggende systemen. Cloudtechnologie maakt het mogelijk om ze compleet te  ontzorgen.”

Dit betekent dat klanten met het cloudplatform Metacom via hun webbrowser toegang krijgen tot één scherm, dat alle relevante informatie  ver hun bedrijfsprocessen samenbrengt. Processen kunnen op die manier goed op elkaar worden afgestemd. Peter: “Zo kunnen ze veel efficiënter werken.”

Opkomende technologieën

Met het nieuwe cloudplatform speelt VanMeijel ook al in op nieuwe opkomende technologieën als kunstmatige intelligentie. “We leggen een fundament voor de toekomst om producten en processen te verbeteren”, stelt Theo. De afhandeling van facturen bijvoorbeeld, waar vaak een arbeidsintensieve  fiatteringsronde aan te pas komt, kan worden versneld en vereenvoudigd. Theo: “Het systeem kan  herkennen wat uitzonderingen zijn en de gebruiker helpen waar menselijk aandacht bij nodig is.”

Innovatiepartner

Als IT-leverancier richt VanMeijel zich uiteraard op technologische vernieuwing om producten en diensten te verbeteren. Peter: “Tegelijkertijd gaan we ons als bedrijf steeds meer opstellen als partner  in digitale transformatie voor onze klanten. Dat betekent dat we strategisch meedenken over hoe ze IT  kunnen inzetten om hun bouwprocessen te optimaliseren.”

Customer successteam

Om die ondersteuning te bieden, gaat het IT-bedrijf het vorig jaar gestarte customer successteam dit jaar uitbouwen. Dit team bekijkt hoe klanten succesvol kunnen opereren met behulp van de software  van VanMeijel en helpt hen bovendien om alle mogelijkheden van de software optimaal te benutten.  Dat gebeurt onder meer met de webinars en workshops die VanMeijel veelvuldig organiseert. “Je merkt dat veel bedrijven behoefte hebben om een stap terug te zetten en te kijken hoe IT hen helpt om hun  doelen te bereiken”, aldus Peter. Daar rolt een plan uit met een aanpak en in een tempo dat past bij de klant. Terwijl de ene bouwer zelf veel kennis in huis heeft en over een eigen IT-afdeling beschikt die  veel taken zelf kan uitvoeren, heeft de andere meer ondersteuning nodig, bijvoorbeeld bij het opleiden van zijn eindgebruikers.

Traineeships bij VanMeijel

In zo’n dertig jaar tijd is het familiebedrijf uitgegroeid tot ruim honderd medewerkers. De groei zal zich de komende jaren nog wel voortzetten, want digitalisering is de sleutel tot toekomstig succes van  bouwbedrijven. Peter: “Frans is dit bedrijf niet gestart met puur groei als motivatie, maar om de bouw verder te helpen. Veel belangrijker is het succes dat klanten met onze software kunnen behalen. Als  onze klanten succesvol zijn, zijn wij dat ook.”

Voldoende gekwalificeerde medewerkers

Om die klanten goed te kunnen bedienen, moet het bedrijf natuurlijk wel voldoende gekwalificeerde medewerkers hebben. Op een krappe arbeidsmarkt moet je creatief zijn om mensen aan je te binden. Daarom heeft VanMeijel onder meer een tweede vestiging geopend in Eindhoven, vlakbij de Technische Universiteit. Verder biedt het IT-bedrijf jonge hbo’ers en academici traineeships, intensieve opleidingstrajecten waarin ze in een korte tijd worden klaargestoomd tot consultant. Met de  versterking van de consultants wil VanMeijel kunnen voorzien in de intensievere ondersteuning van de
klanten waarop het bedrijf zich wil richten.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met VanMeijel

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

'Dankzij Exact kunnen we enorme bouwprojecten moeiteloos aan'

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Olivier Baas. Foto: Suzanne van de Kerk

Startup in scheurdetectie kan de infra vervangingsopgave verlichten

De Delftse startup Villari maakt draadloze sensoren die scheurvorming detecteren in zwaarbelaste staalconstructies. Het bedrijf heeft grote ambities, ondanks de belemmeringen die het tegenkomt in de infrasector. "Als je een brug vijf jaar later kunt vervangen, heeft niemand het meer over de kosten van monitoring."

Kleinere marges, hogere kosten: slimme planning is de sleutel

Kleinere marges, hogere kosten: slimme planning is de sleutel

Een merknaam is soms zo sterk, dat het een zelfstandig naamwoord wordt. Asta staat voor Asta Powerproject, een projectplanningspakket van Elecosoft. Wie een 'Asta' maakt, maakt dus een projectplanning. De tool maakt plannen eenvoudig, met 4D-planningsmogelijkheden en een mobiele app. ''Dit leidt tot betere projectresultaten'', zeggen Björn Schrauwen en Marco van Kemenade van Elecosoft.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Hoe Lagemaat met digitalisering grip kreeg op 250 medewerkers

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.