De armen en lepelstelen van graafmachines worden steeds langer, de motoren krachtiger en de uitbreekkracht op de bak steeds groter, maar aan de stabiliteit is nog niet veel veranderd. Die wordt eerder slechter dan beter en dat geldt vooral bij machines op banden. Meer ballast toevoegen is dan niet bepaald de meest aantrekkelijke optie.
Lager zwaartepunt
Wat zou helpen is een verlaging van het zwaartepunt, zoals Mecalac dat tijdens Bauma aan ons laat zien in een graafmachine die er iets anders uitziet dan we zijn gewend.
Om ons standpunt te verduidelijke citeren we uit een artikel van Peter Tomberg dat eind maart in het dan te publiceren “Grote Bauma nummer” van de Materieelkrant verschijnt: “Mecalac komt niet met aanpassingen aan de bestaande mobiele graafmachine maar met een geheel nieuw machine-ontwerp. Zij noemt dit een combinatie van het rotatievermogen van een mobiele graafmachine en de stabiliteit van een verreiker of telelader. Zo zal bij het nieuwe ontwerp de cabine zo laag mogelijk tussen de wielen geplaatst worden, met behoud van volledige rotatie en zal de dieseltank van de bovenwagen naar de onderwagen verhuizen.”
Heeft JCB ook iets dergelijks in gedachten? Of doet het zelfs nog een stap verder. We worden steeds nieuwsgieriger.
Op 16 maart weten we meer
Op woensdag 16 maart, enkele weken voor aanvang van Bauma 2016 (11-17 april in München), haalt JCB de vakpers naar het hoofdkwartier in Engeland om daar de Hydradig officieel aan ons voor te stellen. Reken maar dat de belangstelling voor dat evenement groot is. Via alle sociale media zal die dag het nieuws wereldkundig worden gemaakt en zullen de eerste beelden de wereld rondzingen. Wij doen daar uiteraard ook aan mee. Dus hou ons in de gaten, bijvoorbeeld op Twitter: #pieterMatkrant.