De 10MCR is met een gewicht van 9,4 ton de grootste Mecalac rupsgraafmachine uit de MCR-serie. Hij wordt aangedreven door een 55 kW (75 pk) sterke Deutz-turbodieselmotor en voldoet aan de stage 3b/Tier 4 interim-milieunormen.
Ook de 10MCR maakt gebruik van het originele Mecalac concept: een driedelige graafarm met hydraulisch versteksysteem en snelwisselsysteem. De bijzondere kinematiek maakt het mogelijk om te werken in ruimtes met beperkte hoogte. Met één draai aan de knop schakelt de machine over van graafmachine- naar schrankladermodus. De machine laat zich meteen als schranklader bedienen; makkelijk als er zand of grond geladen moet worden met de shovelbak. Kenmerkend voor de Mecalac rupsgraafmachines is de hoge rijsnelheid van 10 km/u en het grote hefvermogen.
Serie compleet
Van Werven uit Oldebroek was de eerste die tot de aanschaf van de 10MCR overging nadat deze tijdens de Open Demo Dagen in december aan het Nederlandse publiek werd voorgesteld. Daarmee heeft Van Werven nu alle types uit de MCR-serie (6MCR - 5,7 ton, 8MCR - 7,2 ton, 10MCR - 9,4 ton) in het omvangrijke machinepark. Eind december bestond Van Werven 70 jaar. Dat werd onder andere gevierd aan de Verlengde Looweg in Oldebroek, de plek waar Willem van Werven zijn activiteiten in 1945 startte.
Weinig daglicht
De nieuwe 10MCR ziet voorlopig geen daglicht, want samen met de beide 6MCR's - die de toepasselijke bijnaam Molletje 1 & 2 dragen - en een 8MCR verdwijnt hij in Amsterdam onder de grond. Aan de Zuidas werkt Van Werven in opdracht van BAM Infra mee aan de realisatie van een fietsparkeergarage, die straks ruimte biedt aan 3000 fietsen. Het bouwen gebeurt volgens de wanden-dakmethode: eerst worden de wanden gemaakt en dan wordt het dak geplaatst. Daarna wordt ondergronds verder gewerkt aan de garage.
Meer info: www.ahlmann.nl en www.vanwerven.nl.