Elk materiaal kent unieke eigenschappen op gebied van materiaalsterkte, uitstraling, levensduur, toepassingsmogelijkheden en circulariteit. Kennis hiervan is onmisbaar in de ontwerpfase. “Daar waar een slank ontwerp, een hoge ontwerplevensduur en tegelijkertijd een sterke, duurzame oplossing nodig is, zijn de eigenschappen van beton uniek. Maar beton is niet altijd de beste oplossing”, zeggen Ruud en Ralf Riemersma van Efko Beton.
Kracht van circulair en modulair bouwen
Met ervaring in grote werken voor infrastructuur, kaderenovaties en ruimtelijke inrichting weten ze waar ze over praten. Zo was het team betrokken bij het ontwerp en de productie van 10.000 vierkante meter maatwerkpanelen met een grafisch ruitpatroon voor twaalf kunstwerken voor de A16 Rotterdam en de productie van elementen met een historische uitstraling voor het versterken van de Rijnkade in de binnenstad van Arnhem. De kracht van circulair en modulair bouwen wordt benut door het hergebruiken van materialen voor renovaties van kademuren in historische binnensteden.
Ruud: “Circulariteit in beton kenmerkt zich onder andere door hergebruik van oud beton voor nieuw beton en de reductie van cement, waarbij de ontwerplevensduur van vijftig tot honderd jaar gegarandeerd blijft.”
De modulaire prefab oplossingen voldoen dus aan de uitdagingen die in de inleiding worden genoemd: ze waarborgen de historische uitstraling, verminderen de overlast op de bouwlocatie door het prefab opmetselen van kademuurelementen met de vrijgekomen stenen en voldoen aan de ontwerplevensduur. In combinatie met de modulaire bruggen die in eigen huis worden ontwikkeld en geproduceerd, biedt het bedrijf een totaaloplossing voor de wateruitdagingen van nu. “Door het modulair ontwerpen en bouwen van kademuurelementen en bruggen focussen we niet alleen op de uitstraling lángs het water, maar ook op de kunstwerken over het water. Immers, aan het eind van elke kademuur vind je een brug.”
Modulair en op maat
Voor de productie van de modulaire bruggen wordt de energieneutrale locatie nabij het Friese Sneek uitgebreid; een herontwikkeling van ruim 4000 vierkante meter eigen terrein. Er wordt een nieuwe fabriekshal gebouwd inclusief opslagterrein met hijscapaciteit tot 32 ton en de mogelijkheid tot scheeptransport. Ontwerp en productie vinden in eigen huis plaats. Het biedt klanten de unieke mogelijkheid om bruggen zowel modulair als volledig op maat te laten maken.
“Daardoor kunnen ontwerpteams bijvoorbeeld een eigen identiteit meegeven aan de brugwanden en de kademuren langs een gracht of waterweg, zoals ook voor de kunstwerken voor de A16 is gedaan.” In huis worden ook afwerkingselementen ontworpen. “Voor de nieuwe wijk ‘Hof fan Lemmer’ zijn twee modulaire verkeersbruggen ontworpen, inclusief brugleuningen van metaal en hout. Juist de combinatie van materialen zorgt voor leefbaarheid in de openbare ruimte: duurzaam hout, stijlvolle metaalsoorten én circulair beton.
Vervoer over water
Met een energieneutrale productielocatie direct aan het Prinses Margrietkanaal heeft Efko Beton een breed scala aan mogelijkheden qua vervoer. Naast vervoer over de weg wordt bijvoorbeeld ook vervoer over water toegepast, onlangs nog voor het transport van breedplaten voor de verkeersbrug over het Twentekanaal in Lochem. De segmenten van circa vijf bij vijf meter hebben een dikte van slechts twaalf centimeter. Samengesteld vormen deze breedplaten een vloer van 140 maal twaalf meter. Deze breedplaten zijn in één scheepslading naar Lochem vervoerd; een besparing van dertig autovrachten.
Dit artikel is gesponsord door Efko Beton.