Door de elektrificatie in de bouw merken Dimitri Molenkamp en Danielle Janssen van verzekeringsmakelaar Anchor Insurance dat veel aannemers moeite hebben hun elektrisch materieel verzekerd te krijgen. Janssen: ‘’Ons advies? Aannemer, laat een verzekeringsmakelaar tijdig aanschuiven en adviseren, wij kennen de risico’s en kunnen echt meerwaarde leveren. Onder veel verzekeraars heerst angst die wij grotendeels kunnen wegnemen. Theorie en praktijk liggen soms ook ver uit elkaar. Wij kunnen de vertaalslag maken tussen aannemer en verzekeraar.’’
Onwetendheid
Vooropgesteld: Janssen en Molenkamp snappen dat verzekeraars maximaal zicht willen hebben op de risico’s van elektrisch bouwmaterieel voordat ze iets willen verzekeren. Welke batterijen worden precies gebruikt? Zijn de vaklieden die er mee werken, voldoende opgeleid om een accupack van een elektrische asfaltmachine te verwisselen of om onderhoud aan zo’n machine te plegen? Hoe ga je handelen wanneer een elektrische graafmachine op een binnenstedelijke bouwlocatie in de fik staat? Is er tijdens een calamiteit een plan de campagne? Weet iedereen wat te doen? Wat is de precieze rol van de brandweer? Moet er geblust worden, of moet je een brandende machine laten branden en eventueel wegslepen? Houden aannemers zich aan de PGS-norm?
Verschillen in premies
Molenkamp: ‘’Dit zijn stuk voor stuk terechte vragen, maar na het schrijven van een polis krijg ik soms vragen van verzekeraars die kant noch wal raken. Of komen verzekeraars met eisen die totaal niet realistisch zijn. Een voorbeeld? Een aannemer was van plan om meerdere elektrische machines bij een project in te zetten, wat op zich heel logisch is wanneer je een elektrisch wagenpark hebt. Maar de verzekeraar wilde per se niet dat er twee elektrische machines of meer op één bouwplaats zouden staan. Terwijl een andere verzekeraar dat juist geen enkel probleem vindt. Je ziet daardoor ook veel verschillen in premies. Het komt vaak genoeg voor dat een aannemer die zijn materieel al jaren bij een bepaalde verzekeraar heeft verzekerd, zijn elektrische bouwmachines juist bij een andere partij gaat verzekeren.’’
Molenkamp, bij Anchor Insurance werkzaam als broker met een focus op logistieke aansprakelijkheid en cargo, wil er mee aangeven dat de markt van het verzekeren van elektrische bouwmaterieel in zijn ogen behoorlijk onontgonnen gebied is. ‘’Uit onwetendheid en onzekerheid zijn veel verzekeraars angstig.’’
Gigantische schade
Collega-broker Janssen – zij richt zich onder meer op (beroeps)aansprakelijkheid en cyber security - vult aan. ‘’De angst is op zich wel verklaarbaar. Neem de brand op dat schip vorig jaar, dat een paar duizend auto’s vervoerde. De oorzaak was een accu in een elektrische auto die in brand vloog, de schade was gigantisch groot. De media hebben er uitgebreid aandacht aan besteed, verzekeraars horen en lezen er over.’’ Het gebeurt echter zelden dat een elektrische bouwmachine op een bouwplaats in brand vliegt. Sterker, Janssen en Molenkamp hebben het nog niet meegemaakt. Janssen: ‘’Maar inderdaad, als het gebeurt, kan de schade groot zijn.’’
Anchor Insurance zit op de voorste rij
Molenkamp, Janssen en hun collega’s voeren dagelijks gesprekken met aannemers en zitten wat dat betreft op de voorste rij: ze horen en zien alle innovaties, dus ook op het gebied van elektrificatie. Janssen: ‘’We zien veel aannemers worstelen als ze iets verzekerd willen krijgen. Vooral de traditionele verzekeraars zijn huiverig: ze berekenen premies op basis van het verleden, terwijl wij als makelaar ook naar de toekomst moeten kijken. Er zijn veel vooroordelen, maar we nemen er graag een aantal weg. Anders gezegd: wij brengen het verhaal van de klant richting verzekeraars en gooien er ons risicosausje overheen.’’
De ontwikkelingen op het gebied van batterijen gaan in elk geval razendsnel, zegt Molenkamp. ‘’Verreweg de meeste batterijen worden in China gemaakt, daar lopen ze qua technologische kennis ook ver voorop vergeleken met de rest van de wereld. Er worden nu batterijen ontwikkeld die minder brandbaar zijn. Daarbij wordt onder meer gebruik gemaakt van natrium. De chemische reactie van zo’n batterij is beperkt, maar heeft nog niet de energiedichtheid van een lithium-batterij.’’
Ombouwen bestaande machines
Molenkamp en Janssen zien dat innovatieve partijen momenteel bouwmachines met een dieselmotor ombouwen en elektrificeren. Janssen: ‘’Wij, maar ook verzekeraars zien dit als een positieve en groene ontwikkeling. Bijkomstigheid zijn de restproducten, namelijk de dieselmotoren die niet meer gebruikt worden. We verwachten echter dat het ombouwen van machines op middellange termijn zal afvlakken en er meer elektrische objecten direct gefabriceerd worden.’’
Molenkamp vult aan. ‘’Op dit moment worden nog niet op hele grote schaal elektrische bouwmachines geproduceerd, maar je merkt aan alles dat er iets aan het veranderen is. Er is nu sprake van een klein dipje in de afname van elektrisch materieel, omdat wereldmerken bezig zijn met de productie van elektrisch materieel. Aannemers zijn in afwachting. Vergeet niet dat de aanschaf van een elektrische bouwmachine een paar ton meer kost dan een vergelijkbare machine met een dieselmotor. Wanneer grote fabrikanten op grote schaal gaan produceren en leveren, zullen de prijzen zakken.’’
Emissieloze bouwplaats
De bouwplaats van de nabije toekomst zal er dus heel anders uit komen te zien dan we nu gewend zijn, aldus Molenkamp. Op een emissieloze bouwplaats rijden louter elektrische machines rond: van heftruck en bouwkraan tot graafmachine en shovel. ‘’De accupacks moeten natuurlijk geladen worden. Dat kan met mobiele laadfaciliteiten, maar je ziet ook dat er op meerdere plekken in het land laadpleinen ontstaan.’’
Volgens Molenkamp is het belangrijk om alle risico’s van een emissieloze bouwlocatie goed in kaart te brengen. ‘’Veiligheid staat uiteraard voorop. Hoe zit het met transport van accupacks? Hoe zit het met de opslag? Wordt een container die gevuld is met batterijen, goed gemonitord?’’ Het is belangrijk dat mensen op een bouwplaats weten hoe je een batterij moet verwisselen, aldus Janssen. “Dat vraagt om kennis en opleiding. Ook op dat gebied stellen verzekeraars eisen.’’
Elektrificatie is de bouw is een mooie ontwikkeling, daar zijn Molenkamp en Janssen het over eens. Fossiele brandstoffen raken immers een keer op. Emissieloos bouwen is opgedragen vanuit de overheid, aldus Janssen. ‘’Bovendien hebben aannemers ketenverantwoordelijkheid richting leveranciers en ondernemers. Samen met Scandinavische landen loopt Nederland voor, dat is mooi. Wat Dimitri net zei: er is nog veel onontgonnen gebied. Het is belangrijk om het gesprek aan te gaan met alle betrokken partijen: aannemers, brandweer, gemeenten en verzekeraars. En laat ons ook tijdig aanschuiven: als verzekeringsmakelaar kunnen wij risico’s wegnemen waar je als aannemer geen oplossing voor hebt.’’
Dit artikel is gesponsord door Anchor Insurance.