Nieuwe directieleden VanMeijel richten zich op digitalisering in bouw

Nieuwe directieleden VanMeijel richten zich op digitalisering in bouw
Directieteam VanMeijel Automatisering

VanMeijel Automatisering, al bijna 40 jaar dé automatiseringspartner voor bedrijven in de infra, bouw en aanverwante sectoren, voegt vanaf 1 oktober drie huidige managers toe aan het directieteam: Peter Winkeler, Jelle Boomsma en Ingrid Kempenaar. Jacob Koffeman treedt af als lid van de directie. De broers Peter en Theo van Meijel blijven algemeen directeur.

Een stabiel en groeiend familiebedrijf dat geen beslissingen voor de korte termijn, maar juist voor de lange termijn neemt: zo omschrijft Theo van Meijel het door zijn vader Frans opgerichte softwarebedrijf met hoofdkantoor in Emmeloord. Uitbreiding van de directie is een logische stap, vult Peter van Meijel aan.

"Peter, Jelle en Ingrid zijn al jaren lid van het managementteam en hadden in die hoedanigheid natuurlijk al een flink aantal verantwoordelijkheden. Als onderdeel van de directie kunnen ze die vanaf 1 oktober ook verder naar buiten uitdragen."

Doordachte, analytische aanpak

Peter en Theo van Meijel werden algemeen directeur na het plotselinge overlijden van hun vader Frans van Meijel, in de zomer van 2019. Niet lang daarna werd Jacob Koffeman aan de directie toegevoegd. Peter van Meijel: "Jacob kwam van een ander bedrijf, maar had in het verleden al voor VanMeijel gewerkt. Hij kende het bedrijf en heeft ons en het MT op weg geholpen met zijn kennis en ervaring, daarom hebben we hem binnengehaald. Zijn kracht? Jacob heeft een goed doordachte, analytische aanpak van zaken. Hij heeft ons echt geholpen om op een andere manier naar zaken te kijken. Daar zijn we hem heel erg dankbaar voor.’’

Zo kunnen we voortborduren op de ingeslagen weg: de infra, bouw en aanverwante sectoren helpen met continu veranderende uitdagingen en behoeften. ”
— Peter van Meijel

Inmiddels is VanMeijel zo’n vijf jaar verder en vonden Peter en Theo van Meijel de tijd rijp voor een volgende stap. Peter van Meijel: "We hebben besloten de zittende MT-leden toe te laten treden tot de directie. Ze kennen het bedrijf van binnen en buiten. Zo kunnen we voortborduren op de ingeslagen weg: de infra, bouw en aanverwante sectoren helpen met continu veranderende uitdagingen en behoeften. Voorbeelden hiervan zijn ketensamenwerking, duurzaamheid, toenemende regeldruk, met de ambitie dit te bolwerken met minder administratieve lasten.’’

Alles-in-één systeem

VanMeijel ontwikkelt en implementeert zelf haar software. Met Metacom – een ERP-platform – stuur je als bedrijf alle bedrijfsprocessen aan vanuit één centrale plek. Dit alles-in-één systeem, is een platform voor digitale procesondersteuning dat speciaal voor bouw- en infrabedrijven is gemaakt. Via dit platform zijn werkprocessen als calculatie, projectbewaking, planning, urenregistratie, materiaalbeheer, meerwerk, werkbonnen en inkoopprocessen snel en flexibel te digitaliseren. Gebruikers hebben zo meer grip op projecten.

Metacom is dan ook geschikt voor alle geledingen binnen een bedrijf: van financiële administratie en planning tot werkvoorbereiding en online uren doorgeven vanaf de bouwplaats. Met andere woorden: één softwarepakket voor alle processen. VanMeijel kan worden gezien als voorloper en wil die positie graag behouden. Theo van Meijel: "Als bedrijf willen we nóg betere invulling geven aan onze specialistische rol in de markt waar we actief zijn. Dat doen we nadrukkelijk in samenwerking met onze klanten.’’

Steeds meer bedrijven zien de voordelen van werken in de cloud en zeggen lokale servers vaarwel. Denk aan voordelen zoals locatie-onafhankelijk werken, altijd up-to-date zijn, veiliger werken en toekomstbestendig zijn. ”
— Peter Winkeler

Duurzaamheidscalculatie

Zo heeft VanMeijel onlangs een module duurzaamheidscalculatie aan Metacom toegevoegd: naast calculatie van de kostprijs en verkoopprijs kan de gebruiker nu ook heel eenvoudig de uitstoot van CO en stikstof calculeren.

Peter Winkeler, als commercieel directeur verantwoordelijk voor de commerciële kant én de support afdeling van VanMeijel, vult aan: “Een andere ontwikkeling is Metacom aanbieden als SAAS dienst vanuit de webbrowser. Steeds meer bedrijven zien de voordelen van werken in de cloud en zeggen lokale servers vaarwel. Denk aan voordelen zoals locatie-onafhankelijk werken, altijd up-to-date zijn, veiliger werken en toekomstbestendig zijn. De komende periode gaan wij onze relaties helpen deze stap te realiseren en zorgen dat gebruikers optimaal de mogelijkheden van werken via het web benutten. Daarnaast ga ik in mijn nieuwe rol nog meer de nadruk leggen op de klantbeleving in elke interactie die denkbaar is met onze relaties. Hierin onderscheiden wij ons als familiebedrijf.”

Directeur Services

Jelle Boomsma gaat er in zijn nieuwe rol alles aan doen om de ambities van VanMeijel waar te maken. Hij wordt directeur Services en is in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de projecten en consultants van Metacom+ en Metacom Online team.

Met 42 jaar is Boomsma straks de oudste van het directieteam, zegt hij lachend. "Het is een jong team, maar dan wel een team met jarenlange ervaring bij VanMeijel.’’ Boomsma – begonnen als consultant – heeft afgelopen jaren nauw samengewerkt met nieuwe en bestaande klanten van VanMeijel.

Die integratie van projectadministratie, registratie van projecten én financiële administratie, daar worden klanten blij van.”
— Jelle Boomsma

"Veel mensen worden blij van onze software. Ik zal een leuke reactie van een klant met je delen. Zijn bedrijf ging drie maanden geleden live met ons systeem. Hij zei: ‘Jelle, ik ben er nu al zo blij mee, want mijn projectadministratie verloopt soepel en sluit precies aan op mijn financiële administratie. Met andere software was dat nooit gelukt’. Die integratie van projectadministratie, registratie van projecten én financiële administratie, daar worden klanten blij van.’’

Finance & Control

Ingrid Kempenaar – ruim vier jaar geleden begonnen als business controller – wordt als nieuwe financieel directeur verantwoordelijk voor de afdeling Finance & Control en de staf. Dat ze bij VanMeijel werkt, is een hele bewuste keuze. "Wat ik heel fijn vind, is dat wij als personeel zelf met de software werken die we ook aan onze klanten verkopen. We zien dus wat de gebruikers ook zien, en kunnen rechtstreeks input leveren voor  verbeteringen. En ik heb feeling met de sector, omdat ik van huis uit ben opgegroeid in een gww-omgeving: een familiebedrijf dat als aannemer actief was in de gww. Ik voel me heel erg thuis bij VanMeijel en heb zin om onderdeel uit te maken van de directie.’’

Dit artikel is gesponsord door VanMeijel Automatisering.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.