Strukton aan het roer in complexe waterbouw 

Strukton aan het roer in complexe waterbouw 
Reeve Sluis en Bruggen

Complexe waterbouwkundige projecten met meerdere disciplines vereisen een veelzijdige partner die vakmanschap, projectmanagement en samenwerking weet te combineren. Het zijn juist die projecten waar Strukton veel te bieden heeft. Prachtige voorbeelden zijn de bouwteamprojecten bij Reeve en Zoutkamp en het meerjarige onderhoud van de vaarwegen in Oost-Nederland.

“Samen met de klant maakten we een financieel passend plan: een wat kleinere en sobere sluis voor het nieuwe dorp Reeve”, vertelt Hans van Loghem, projectmanager bij Strukton Infra Specials. “Met onze financiële onderbouwing gaven we duidelijkheid. Daarna gingen we samen aan de slag met het ontwerp dat wel binnen het budget bleef. Een eerlijke boodschap is niet altijd leuk, maar wekt wel vertrouwen.”

In de bouwteamfase kreeg Strukton daardoor al de vooropdracht voor de bouwkuip vanwege de lange levertijd van damwanden. Inmiddels is het betonwerk voor de schutsluis nagenoeg klaar en zijn de hoog- en laagwaterdeuren geplaatst. In de zomer komt de brug.  

Begin oktober testen

De uitvoering verloopt door het voorwerk in het bouwteam zo soepel dat op de planning is ingelopen. “De nieuwe schutsluis in de dijk, met daarboven een beweegbare fiets- en voetgangersbrug, gaan we volgens de nieuwe planning begin oktober testen”, zegt van Loghem. “Dat is slechts een jaar na de start van de uitvoering en nog vóór het stormseizoen. Ik heb veel respect voor het uitvoerende team dat het buiten echt waarmaakt.” Na de testfase volgt de afbouw. 

De nieuwe schutsluis in de dijk bij Reeve, met daarboven een beweegbare fiets- en voetgangersbrug
De nieuwe schutsluis in de dijk bij Reeve, met daarboven een beweegbare fiets- en voetgangersbrug

Integraal aansturen en open samenwerken

Het project Nieuwe Waterwerken Zoutkamp is eveneens multidisciplinair. Rond de zomer wordt op alle sporen tegelijk gewerkt. “We doen nu het laatste betonwerk voor de ruwbouw van het gemaal”, vertelt Kampman, eveneens projectmanager bij Strukton Infra Specials. “Voor de zomer plaatsen we de pompen die daarna worden voorzien van de installaties. Verder gaan we na de zomer de N388 terugleggen over het dek van het nieuwe gemaal en beginnen we met de bouw van het bedieningsgebouw. Ook vervangen we dan een deel van de oeverbescherming in het Hunsingakanaal. Samen met onze partners beginnen we in diezelfde periode met de renovatie van de monumentale sluis en de ombouw tot schutsluis.” 

“Het is een interessante fase”, vervolgt Kampman. “We staan als Strukton aan het roer en doen de integrale aansturing. Onderdelen van het werk doen we zelf en andere onderdelen besteden we uit, afhankelijk van wie de beste specialist is. Met onze vaste partners bouwen we voort op eerdere projecten, met de intentie om het steeds beter te doen. Het draait om openheid en dat geldt ook voor onze samenwerking met de opdrachtgever, zodat we elkaars sterke punten kunnen benutten."

De eindgebruiker betrokken we bij het ontwerp om te voorzien in de behoefte in de gebruiksfase.”
— Marcel Kampman

"Wij kunnen druk op de ketel houden, waardoor beslissingen tijdig worden genomen. Wat we ook inbrengen is onze kennis van zowel het ontwerp- als het bouwproces, waardoor we risico’s vroeg kunnen beheersen. Samen hebben we bijvoorbeeld het risico van vervormingen in de oude sluis al in het ontwerp beheerst. De eindgebruiker betrokken we bij het ontwerp om te voorzien in de behoefte in de gebruiksfase.”  

Nieuwe Waterwerken Zoutkamp de renovatie van de monumentale sluis en de ombouw tot schutsluis
Nieuwe Waterwerken Zoutkamp de renovatie van de monumentale sluis en de ombouw tot schutsluis

Bouwteam als succesfactor voor complexe waterbouw

“Het is elke keer maatwerk hoe je het aanpakt en welk team je samenstelt”, benadrukt van Loghem. “We hebben veel goede mensen in huis die graag in een team aan een uitdagende puzzel werken. Hoe vroeger die samenwerking start, zoals in een bouwteam, hoe meer we aan vakmanschap en innovaties kunnen inbrengen. Voor elk project selecteren we de mensen op competenties die voor het bouwteam voor die betreffende opgave relevant zijn. Door de talentmanagementanalyses die we bij Strukton doen, weten we wie over welke kwaliteiten beschikt om het juiste team samen te stellen. Als een wisseling later toch nodig blijkt in het belang van de samenwerking, doen we dat, maar dat komt zelden voor.” 

"Door zorgvuldig te kiezen ontstaat een complementair team, zonder dubbele rollen, waarin opdrachtgever en opdrachtnemer gelijkwaardig samenwerken en elkaars krachten benutten. Het gezamenlijke projectbelang staat voorop en iedereen voelt zich verantwoordelijk voor het slagen van het project. Risico’s worden vroegtijdig erkend en beheerst door degene die dat risico het beste kan dragen. Het resultaat is een gedragen ontwerp dat goed aansluit op de behoefte en dat in de uitvoering leidt tot een succesvol eindproduct. Dat is de kracht van een bouwteam."

Van adviseur naar projectmanager

“Juist voor een complex en multidisciplinair waterbouwproject is een bouwteam interessant”, benadrukt van Loghem. “We voegen daarin waarde toe door met ideeën te komen en de haalbaarheid en maakbaarheid van het ontwerp te beoordelen. Door daarover open te communiceren, bouw je vertrouwen op waar je ook in de realisatie profijt van hebt. Aandachtspunt is wel dat onze rol gaandeweg verandert. In de bouwteamfase zijn we adviseur, maar in de realisatiefase zijn we vooral aannemer met de opdracht om te bouwen wat we in het bouwteam hebben afgesproken. Onze adviserende rol staat dan wat onder druk. Ik beschouw het overigens als een compliment om ook dan vragen te krijgen op basis van onze deskundigheid.” 

Van Loghem: "Het is het vakmanschap om een technisch complex project te realiseren, in combinatie met het samenwerkend en organiserend vermogen, wat Strukton tot een sterke partner maakt, ook in de waterbouw. Als die kracht al in de ontwerpfase wordt ingezet, is de meerwaarde nóg groter, evenals het werkplezier voor alle betrokkenen."

Dit artikel is gesponsord door Strukton.

Directieteam VanMeijel Automatisering

Nieuwe directieleden VanMeijel richten zich op digitalisering in bouw

VanMeijel Automatisering, al bijna 40 jaar dé automatiseringspartner voor bedrijven in de infra, bouw en aanverwante sectoren, voegt vanaf 1 oktober drie huidige managers toe aan het directieteam: Peter Winkeler, Jelle Boomsma en Ingrid Kempenaar. Jacob Koffeman treedt af als lid van de directie. De broers Peter en Theo van Meijel blijven algemeen directeur.

Blog | Het 'infra-ondertussen' duurt nog wel even

Blog | Het 'infra-ondertussen' duurt nog wel even

In een podcast met antropologe Jitske Kramer hoorde ik onlangs voor het eerst over de 'liminale fase', in goed Nederlands 'het ondertussen' genoemd. Een 'tussenfase' waarin het oude achter ons ligt maar het nieuwe nog niet volledig is vormgegeven. Voor mij een treffende beschrijving van de transitie die de infrasector momenteel doormaakt.   

Foto: Shutterstock

Van HSL tot personeelstekort: ProRail worstelt met opeenstapeling spooruitdagingen

ProRail blijft worstelen om de kwaliteit van het spoor op peil te houden. Onder andere het vele onderhoudswerk en de beperkingen op de Hogesnelheidslijn zorgen voor druk op het spoor.

Herman Reinten voor 'De Boerderij', het hoofdkantoor van ReintenInfra. Foto: ReintenInfra

'Ik durf wel te zeggen dat wij het woord 'trots' hebben uitgevonden voor de wegenbouw'

ReintenInfra leed in 2022 voor het eerst in zijn bestaan verlies. Het jaar daarna werd dat gecorrigeerd, maar het rendement is te laag. Verduurzaming en arbeidstekorten zijn grote uitdagingen. Is meer werken de oplossing? Een interview met Herman Reinten. "Ik geloof dat werken een richting geeft."