Michel van Baar, projectmanager bij Croonwolter&dros vertelt dat voor het project A16 Rotterdam voor een robuuste realisatie is gekozen waarmee het traject veiliger, sneller, duurzamer en eenvoudiger wordt uitgevoerd. De A16 Rotterdam verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en loopt door het Lage Bergse Bos, waar de half verdiepte tunnel wordt aangelegd. “Wij kijken hoe we het eenvoudiger kunnen maken met minder materialen. Een voorbeeld daarvan is de energievoorziening in het traject. We leveren stroom met een rail-kokersysteem. Hiermee hebben we een reductie voor de kabels kunnen bereiken.”
Slim gebruikmaken van bestaande techniek
De nieuwe weg, inclusief tunnel, is energie-neutraal. “Dat hebben we onder meer bereikt door te werken met gelijkspanning op het hele traject. Heel veel apparaten werken op gelijkspanning, denk aan laptops, maar ook schermen. Daardoor kunnen we met veel dunnere kabels werken en zijn we van al die adapters af die de gelijkspanning om moeten zetten in wisselspanning.” Ook de luidsprekers in de tunnel zijn slimmer gemaakt. “Normaal loopt er een kabel naar elke luidspreker. Nu hebben we de luidsprekers aangesloten op glasvezel en hebben daardoor veel minder kabels nodig. Dat is slim gebruikmaken van bestaande techniek."
Complexer
Als deze nieuwe maatregelen zoveel opleveren, waarom is het dan nog niet eerder toegepast? Van Baar: “We merken dat heel weinig adviseurs hier voldoende vanaf weten. Sommige zaken zijn ook echt complexer. Zo zijn converters op gelijkspanning in Nederland moeilijk te vinden. Die hebben we voor een groot deel in Duitsland moeten kopen. Terwijl het werken met verlengde railkokers juist weer veel makkelijker is dan we dachten.”
Zelf onderhouden
Het doorvoeren van veranderingen is niet altijd eenvoudig, legt Van Baar uit. “Tunnelbeheerders gaan, meestal ingegeven door veiligheidsoverwegingen, liever voor herkenbare en beproefde technieken in plaats van onbekende innovaties. Maar in dit geval onderhouden we de tunnel zelf voor de komende twintig jaar. De tunnelbeheerder is wel eigenaar, maar wij doen het onderhoud. Dat maakt het makkelijker om voor deze moderne technieken te kiezen. Sterk dus dat tunnelbeheerder Rijkswaterstaat ons hierin tegemoet is gekomen.” Want ook voor het onderhoud levert de robuuste realisatie veel voordelen op, zegt Van Baar. “De hele installatie is veel overzichtelijker. En omdat er aanzienlijk minder kabels aanwezig zijn, is alles veel makkelijker te onderhouden.”
Volop ingezet op duurzaamheid
Tijdens de inschrijving voor dit project wilde Croonwolter&dros zich onderscheiden. “Daarom hebben we volop ingezet op duurzaamheid. Daar past de robuuste realisatie bij, die innovatieve ideeën toepast in het ontwerp.” Die ideeën komen onder meer voort uit publicaties van het Centrum Ondergronds Bouwen (COB) waarbij Croonwolter&dros betrokken is. “Zij werken deze technieken verder uit en dan is het aan de opdrachtgever en/of de aannemer om het te omarmen. Het idee voor het toepassen van gelijkspanning komt daarvandaan.”
Talloze innovaties
Technologie maakt de wereld om ons heen steeds intelligenter. Croonwolter&dros is naar eigen zeggen één van de leidende bedrijven in deze ontwikkeling.Al meer dan 145 jaar staat Croonwolter&dros aan de wieg van de talloze innovaties die een grote impact hebben op werken, wonen, produceren en recreëren. Het bedrijf is onderdeel van TBI, één van de grootste techniek-, bouw en infraconcerns van ons land. Croonwolter&dros levert integrale technologische oplossingen voor tunnels, bruggen en sluizen, stuwen en keringen. Deze oplossingen voldoen aan de technische en maatschappelijke eisen voor belastbaarheid, veiligheid, beschikbaarheid en duurzaamheid.
A16 Rotterdam
Voor het project A16 Rotterdam werkt het bedrijf samen in De Groene Boog, een bouwcombinatie van de TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis en de bedrijven BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, Rebel en John Laing. De Groene Boog is in opdracht van Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor zowel het ontwerp en de bouw als de financiering van het project en verzorgt na de realisatie 20 jaar het beheer en onderhoud. Het ontwerp van de weg is energieneutraal en houdt rekening met een optimale inpassing in het landschap.
Dit artikel is gesponsord door Croonwolter&dros.