Ferex: 'Dit is de ideale ondergrond voor iedere bouwplaats'

Ferex: 'Dit is de ideale ondergrond voor iedere bouwplaats'
Het drijvende vermogen van de platen is met name op (zeer) slappe bodem een groot voordeel.

Wie een bouwplaats voor zich ziet, weet dat rijplaten daar bijna onlosmakelijk mee zijn verbonden. Dat een rijplaat tegenwoordig ook steeds vaker van ander materiaal is gemaakt dan het traditionele staal, is een interessante én duurzame ontwikkeling. De composiet variant is sinds een aantal jaren behoorlijk in opkomst. Maar waarom eigenlijk?

Waar stalen rijplaten en draglineschotten in het verleden de norm waren, wordt de verschuiving naar composiet platen de afgelopen jaren groter. Het in 2019 in Nederland geïntroduceerde composiet rijplatensysteem wordt door steeds meer opdrachtgevers en aannemers als de meest efficiënte toepassing gezien. Wat maakt het werken met een composiet rijplatensysteem dan zo aantrekkelijk?

  • Gekoppeld systeem dat zeer hoge belasting mogelijk maakt
  • Besparen op voorbereiding en installatietijd
  • Drijvend vermogen
  • Bijdragen aan CO₂-reductie: tot vier keer minder uitstoot

Gekoppeld systeem

De groot formaat rijplaten zijn aan vier zijden voorzien van een lip waarmee een kleine overlap ontstaat. De rvs-koppelingen waarmee de platen vervolgens aan elkaar gekoppeld worden, maken het systeem sterk. Hoe groter het oppervlak, hoe hoger het dragend vermogen. Zo kan met gemak een belasting van 400 ton per vierkante meter worden behaald.

Ferex rijplaten
Hoe groter het oppervlak, hoe hoger het dragend vermogen.

Grondbewerking vooraf verleden tijd

Een veelgehoorde reden om te kiezen voor het composiet Ferex-systeem is dat grondbewerking vooraf niet langer nodig is. De rijplaten kunnen direct op vrijwel iedere ondergrond worden aangebracht zonder dat daar versteviging voor nodig is. Binnen enkele uren kan een tijdelijke weg of bouwplaats worden aangelegd.

Meest efficiënt op slappe bodem

Het drijvende vermogen van de platen is met name op (zeer) slappe bodem een groot voordeel. Iedere plaat blijft drijven wanneer ze op het water worden gelegd. Door ze vervolgens onderling te koppelen neemt de belastbaarheid toe en is zware belasting mogelijk.

Ferex rijplaten

Behoorlijke vertraging

In de praktijk blijkt dit een welkome uitkomst. Onlangs kwam een aannemer naar Ferex toe die door het natte zomerseizoen een behoorlijke vertraging opliep tijdens een lopend project. Ze hadden te maken met een slecht bereikbaar stuk grond en een bijzonder slappe bodem zonder draagkracht. Iedere andere rijplaat zakte weg in de ondergrond. Kortom, het project lag stil.

Met composiet platen is een nieuwe poging gedaan om het terrein weer bereikbaar te maken. Het drijvende vermogen van de platen (laag eigen gewicht in combinatie met de kracht van het gekoppelde systeem) heeft er voor gezorgd dat het werk in dit project weer hervat kon worden.

Ferex rijplaten

Vier keer minder CO₂

Een andere reden waarom aannemers steeds vaker kiezen voor composiet, is dat deze oplossing de duurzaamheidsdoelstelling een stap dichterbij brengt. Op basis van transport, tijdsduur en herstel van de bodemstructuur in relatie tot uitstoot van stikstof en CO₂ toont onafhankelijk onderzoek van Antea Group aan dat de inzet van composiet rijplaten het meest duurzame systeem is.

Projecten in de praktijk

In theorie klinkt het aantrekkelijk, maar het composiet rijplatensysteem in de praktijk geeft nog het beste beeld. Continu worden er testen uitgevoerd met onder andere drukdozen, staafmetingen, sonderingen en 3D-metingen om zo tot een 3D-plaxismodel te komen dat opdrachtgevers kan ondersteunen.

Dichterbij duurzame bouwplaats

Door veel locaties te bezoeken, te kijken hoe er gewerkt wordt en te luisteren, leert Ferex veel. Het bedrijf deelt regelmatig projectverslagen met uitgebreid foto- en videomateriaal. “Die ervaringen delen, brengt ons samen verder”, aldus Ferex. “Dichterbij de duurzame en veilige bouwplaats van de toekomst.”

Dit artikel is gesponsord door Ferex.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.