Een beetje vakidioot zijn ze wel, bij FAKRO Nederland. Wie met commercieel directeur Bart Peters praat over de duurzame ambities van FAKRO, krijgt tussen de bedrijven door allerlei interessante feiten over dakramen voorgeschoteld. Dat de eerste foto ter wereld in 1826 vanuit een zolderraam werd genomen bijvoorbeeld. Dat Vincent van Gogh in 1890 ‘rietgedekte huizen tegen een heuvel’ schilderde met duidelijk zichtbare dakramen. En dat wereldwijd één op de zes dakramen afkomstig is uit de FAKRO-fabriek in Polen.
“FAKRO Nederland importeert ze en levert ze onder andere aan aannemers, woningcorporaties en montagebedrijven,” legt Peters uit. “Omdat de handgreep aan de onderkant zit, staan FAKRO-dakramen in de eerste plaats bekend om hun gebruiksvriendelijkheid. Architecten en aannemers zijn ook gecharmeerd van de flexibiliteit: binnen bepaalde bandbreedtes zijn ze in iedere maat leverbaar, ook in grote aantallen. Bij projectmatige nieuwbouw maar ook bij groot onderhoud aan en renovatie van corporatiewoningen is dat een groot voordeel.”
Duurzame ambities
Dat de daken van de productielocaties in Polen voorzien zijn van zonnepanelen, net als de vestiging van FAKRO Nederland in Groesbeek trouwens, is volgens Peters illustratief voor de duurzame ambities van de multinational. “FAKRO-dakramen zijn standaard voorzien van HR++-glas, maar bij nieuwbouw wordt tegenwoordig steeds vaker voor triple glas gekozen.
Vrijwel alle houten kozijnen zijn standaard voorzien van het FSC-keurmerk, wat betekent dat het hout afkomstig is uit bossen waarin duurzaam bosbeheer wordt toegepast. Onze kunststof kozijnen bestaan voor een steeds groter deel uit gerecycled materiaal en onze lakken zijn milieuvriendelijk en veelal op waterbasis. Met het oog op de circulaire economie waar we naar toe moeten, zijn FAKRO-dakramen bovendien demontabel.”
Totaaloplossing
Voor de duurzame, projectmatige vervanging van dakramen, ontwikkelde FAKRO Nederland een totaaloplossing: FAKRO Life Cycle Service (zie kader). Peters schat dat een FAKRO-dakraam probleemloos minimaal dertig jaar mee kan. “Het is nu nog niet zo dat het complete dakraam of de afzonderlijke onderdelen daarna meteen aan een tweede leven kunnen beginnen. Daar werken we wel naar toe, onder andere door ieder dakraam dat hier de deur uit gaat van een materialenpaspoort te voorzien. FAKRO-dakramen behouden daardoor hun waarde: we weten waar ze zijn en uit welke onderdelen en materialen ze bestaan en kunnen daar in de toekomst ons voordeel mee doen. Goed onderhoud is in dat verband trouwens wel belangrijk. We stimuleren dat door met ieder dakraam een schriftelijk gebruiks- en onderhoudsadvies mee te geven.”
Meer bewustwording
Ook in Polen heeft de Green Deal van de Europese Unie voor veel meer bewustwording op duurzaamheidsgebied gezorgd, verzekert Peters. “Toch denk ik wel dat wij hier in Nederland voorop lopen, bijvoorbeeld met de Life Cycle Analyses (LCA’s) die we inmiddels al voor meerdere producten hebben laten berekenen, met het oog op opname in de Nationale Milieu Database. Ook daarmee sorteren we voor op de duurzame toekomst waar we naar toe willen, met onze dakramen als een duurzame en circulaire component van een duurzame en circulaire gebouwde omgeving. Wat voor onze groei geldt, gaat ook op voor de verduurzaming van onze bedrijfsvoering: we kiezen nadrukkelijk voor kleine, efficiënte stappen en waken ervoor om te hard van stapel te lopen.”
Wagenpark
Als voorbeeld noemt Peters het wagenpark van FAKRO Nederland. “Er komt een moment dat het honderd procent elektrisch zal zijn, maar dat gaat niet van de ene op de andere dag. We blijven realistisch. Onze vertegenwoordigers rijden in elektrische auto’s, maar de actieradius van elektrische bestelbussen is simpelweg nog niet groot genoeg voor een bedrijf dat vanuit Groesbeek heel Nederland moet kunnen bestrijken.”
Steeds lagere CO2-footprint
Over realistisch gesproken… Dat geldt zeker ook voor het ‘verpakkingsloos aanleveren’, dat FAKRO Nederland sinds een paar jaar vooral bij projectmatige nieuwbouw met succes in de praktijk brengt.
Peters: “Het was ons een doorn in het oog dat ieder dakraam afzonderlijk werd verpakt. Een goede bescherming tegen stootschade en weersinvloeden is vaak nodig, zeker bij een product waar veel glas in is verwerkt, maar lang niet altijd. Het vele karton en folie dat er aan te pas komt, kan bijvoorbeeld achterwege blijven als een lading dakramen rechtstreeks van de fabriek in Polen naar een prefab daken-fabrikant in Nederland gaat. Een paar jaar geleden zijn we een proef begonnen met verpakkingsloos aanleveren. Het bleek niet alleen milieuwinst op te leveren, in de vorm van minder afval, maar ook tijdwinst, want met het uitpakken van een dakraam waren monteurs zo een kwartier bezig. We zien dan ook dat er steeds meer FAKRO-dakramen in Nederland verpakkingsloos naar de afnemer gaan. Zulke kleine maar effectieve duurzame maatregelen zijn echt kenmerkend voor ons. Het mooie is dat ze stuk voor stuk bijdragen aan de steeds lagere CO2-footprint van onze producten.”
Dit artikel is gesponsord door FAKRO.