In een vroeg stadium samenwerken met de hoofconstructeur en aannemer om tot een goed mogelijk ontwerp te komen is volgens de h
eren dus de toekomst. Opdam: “De meeste business cases zijn wel gericht op de bovenbouw, maar niet op de onderbouw. Terwijl daar veel marge te behalen is. Op de ontwerpen die nu worden gemaakt is vaak tot wel 30 procent ruimte voor verbeteringen. Als je ons als specialist inschakelt kom je tot een beter ontwerp met minder CO₂-uitstoot. Als het ontwerp van de fundering aansluit op de bovenbelasting resulteert dat bovendien in een besparing in geld. Als ontwerpende samenwerkingspartner maken wij het onmogelijke mogelijk.”
Remijnse vult aan: “Het beste funderingsontwerp bereik je door echt in te zoomen op detailniveau. Vaak is de benadering meer hoog over en worden voor zowel de laag- als hoogbouw van een ontwerp dezelfde palen ingezet. Wij zoomen in op een gebouw en kijken per deelniveau. Je kunt je voorstellen dat een parkeergarage een andere belasting heeft dan een woontoren.”
Onderbelicht
Vaak worden te veel of te grote, zware palen ingezet. “Wij kunnen de mate van grondverdringing heel nauwkeurig berekenen. Het is niet moeilijk om een ontwerp te maken, maar wel om een goed en realiseerbaar ontwerp te maken. De aandacht voor de onderbouw is vaak onderbelicht, omdat het maar een klein gedeelte van een bouwwerk is en je ziet er niets meer van als het gebouw eenmaal staat. Maar bedenk eens wat een CO₂-reductie je bereikt als blijkt dat je in plaats van honderd palen tachtig palen kunt gebruiken. Of in plaats van een paal van 20 meter een van 18 meter en zo mogelijk ook nog slanker kan ontwerpen. Dat scheelt niet alleen in transportbewegingen, maar ook in grondstoffen.”
De ingenieurs van Voorbij Funderingstechniek en BASE FoundationTechnology (FT) maken dit soort optimalisaties mogelijk. BASE FT is een eigen softwaretool voor parametrisch ontwerpen die Voorbij Funderingstechniek de afgelopen jaren ontwikkelde. De software brengt een schat aan constructie- en geotechnische kennis en praktijkervaring samen.
Advies en begeleiding
Remijnse is één van de kartrekkers van het BASE FT-project. “BASE FT wordt ingezet op het moment dat we samen met de constructeur en aannemer het ontwerp doorlichten. We bepalen de uitgangspunten en welke palen we bijvoorbeeld willen gebruiken. Alle informatie over bijvoorbeeld paalbelastingen en het draagvermogen die in de grond is gevonden wordt ingeladen in de software. Bij één woning is dit niet spannend, maar bij 30 tot 40 sonderingen wordt het interessant”, legt hij uit.
Het ingenieurswerk van de ingenieurs van Voorbij Funderingstechniek is daardoor veel meer gericht op advies en begeleiding van projecten. Remijnse: “Het rekenwerk waar mensen eerst 20 tot 40 uur voor nodig hadden is nu teruggebracht naar 1,5 uur. Bovendien is het niet alleen rekenwerkoptimalisatie, de software kan veel meer iteratieslagen maken dan het menselijk brein.” Ook in de uitvoeringsfase blijft gelden: meten is weten. “Wij toetsen alles door te meten. De kraan is bijvoorbeeld uitgerust met sensoren. Daarmee meten wij met welke kracht de paal de grond in gaat. Dat komt dan weer in de database te staan, waarmee weer een optimalisatieslag wordt gedaan. Met die informatie uit de big data kunnen wij dan ook mooie dingen doen. De software is sinds 2019 in gebruik en wordt dus continu verder verbeterd.”
XXL stadshub
In een samenwerking met Bouwbedrijf Vrolijk werkte Voorbij Funderingstechniek mee aan het ontwerp voor en de realisatie van Amsterdam Logistic Cityhub. Een logistieke XXL stadshub van 22.000 m² met meerdere verdiepingen. Hiervoor zijn 5600 funderingspalen de grond in gegaan. In het VO stonden echter veel zwaardere en meer palen begroot. Remijnse: “In vergelijking met een ontwerp van een concullega kwamen wij uit op ca. 6.500m³ minder beton Als je weet dat iedere 3m³ beton ongeveer gelijk staat aan 1 ton cement en dat dat weer gelijk staat aan 1 ton CO₂ levert dat alleen al een besparing van 2.275 ton CO₂ op. Daarnaast betekent het ook dat er wel 500 minder vrachtbewegingen nodig zijn geweest en hebben we door het realiseerbare ontwerp het werk netjes binnen de planning van onze opdrachtgever kunnen realiseren.”
Over Voorbij Funderingstechniek
Voorbij Funderingstechniek is een funderingsspecialist. Het bedrijf met zo’n 150 werknemers is gespecialiseerd in het uitvoeren van alle voorkomende funderingswerkzaamheden. Wij leveren dragend en kerend vermogen voor de infrabouw, waterbouw, utiliteitsbouw tot de industriebouw. Ondersteund door een eigen nieuwe staalconstructiewerkplaats waarmee hiervoor de basis wordt gelegd en natuurlijk onze specialisten van de engineering met hun ontwerpslimheid.Het bedrijf bedient hiermee de markt van ontwerp tot en met de uitvoering.
Dit artikel is gesponsord door Voorbij Funderingstechniek.