In dit digitale tijdperk zijn kwaliteitssystemen op de bouwplaats, in de vorm van apps, onmisbaar geworden. Het is belangrijk dat je je medewerkers en partners faciliteert, zodat je de kwaliteit kunt bewaken, controleren en evalueren op een wijze die werkt voor alle betrokken partijen.
Controlepunten
Robert Drost, projectleider Nikkels bouwbedrijf bv: ‘’Wij werken met homeDNA. Dat is een integraal systeem waarin alle facetten van verkoop tot en met de service langskomen. Ik kan bijvoorbeeld op ieder moment van de dag kijken naar de controles die zijn uitgevoerd. De punten die daaruit komen pak ik direct op. Ik verdeel ze onder de verantwoordelijken die ermee aan de slag moeten.’’
Door middel van de koppeling met Woningborg Toetsing & Toezicht zijn de controlepunten, inclusief de uitvoerdatum, zichtbaar in homeDNA. Nikkels bouwbedrijf maakt hier ook gebruik van. ‘’De keuringslijsten worden in homeDNA ingeschoten. De uitvoerder loopt een ronde en dan is het alleen nog een kwestie van invullen. Na het synchroniseren komt het bij ons op kantoor binnen en wordt het tegelijkertijd gesynchroniseerd met het pakket van Woningborg’’, aldus Henri ter Weeme, projectcoördinator Nikkels bouwbedrijf bv.
Makkelijk en snel meldingen maken
Door het maken van meldingen wordt de kwaliteit en veiligheid van de bouw gewaarborgd. De meldingen worden nauwkeurig gelokaliseerd op de plattegrond, voorzien van een categorie, foto en een omschrijving. De meldingen, met daarbij foto’s, zorgen voor bewijslast. Rob de Haan, uitvoerder Nikkels bouwbedrijf bv: ‘’Je hebt alles bij de hand. De tekeningen, meer- en minderwerk en relevante documenten. Ik ben twee minuten bezig met het invullen van een checklijst en het maken van een melding. Het is kinderspel!’’
Geen papier meer
Een belangrijk voordeel van digitaal opleveren is dat alle gegevens direct gedocumenteerd worden en het proces-verbaal digitaal beschikbaar is in het online woningdossier van de woningeigenaren. Henri ter Weeme: ‘’Het opleveren deden wij altijd op papier, maar dat is niet meer. Je hebt nu een digitale oplevering en je kunt van elk opleverpunt een foto maken. De uitvoerder kan de meldingen op dat moment doorschieten naar de onderaannemer.’’
Verplicht: Digitale dossiervorming
Met de Wkb wordt het verplicht om een as-built dossier en een consumentendossier aan te leveren. In een as-built dossier is vastgelegd hoe een woning wordt én is gebouwd. Door gebruik te maken van een online omgeving voor kopers en apps op de bouwplaats wordt het hele proces van de totstandkoming van de woning helder in beeld gebracht en begrijpelijk gemaakt voor woningeigenaren. Henri ter Weeme: ‘’De woningeigenaren kunnen altijd weer teruggrijpen naar: ‘Welke opleverpunten had ik allemaal?’, ‘Zijn ze opgeleverd?’ en ‘Ga ik akkoord?’. Het gaat allemaal digitaal.’’
Eén oplossing: een integraal systeem
Met een integraal systeem werken alle afdelingen, individuele medewerkers en zelfs leveranciers of partners in hetzelfde programma. Iedereen heeft een eigen werkomgeving, maar alle data komt op één locatie samen. Naast dat het ervoor zorgt dat iedereen op de hoogte is, biedt het ook houvast voor woningeigenaren. Vanaf de verkoop tot ver na oplevering hebben zij de beschikking over een eigen online woningdossier. HomeDNA biedt de integrale oplossing, voor alle fases van het bouw- en ontwikkelproces. Zelfs renovatie komt aan bod.
Doordat je samenwerkt in één systeem, heb jij als opdrachtgever de voortgang en kwaliteitscontroles helder in beeld. Je houdt dus altijd zicht op de huidige stand van zaken. Henri ter Weeme: ‘’Werken met een pakket als homeDNA werkt veel efficiënter. Ik kan het zeker aanbevelen bij andere bouwers!’’
Dit artikel is gesponsord door homeDNA.