Hilllebrand: bruggenspecialist met Zeeuwse nuchterheid

Hilllebrand: bruggenspecialist met Zeeuwse nuchterheid
De Prins Clausbrug in Dordrecht biedt fietsers en voetgangers toegang tot Stadswerven, de nieuwe Dordtse wijk. Foto: Media Creators

Aan de buitenkant is het niet te zien, maar onder tal van Nederlandse sluizen en bruggen staat de handtekening van bruggenbouwer Hillebrand, onderdeel van ASK Romein. Een gesprek met directeur Jan Krielaart over de ambitieuze toekomstplannen.

Landmarks én complexe constructies

Er wordt hard gewerkt aan de Prins Clausbrug in Dordrecht. De fiets- en voetgangersbrug biedt straks toegang tot Stadswerven, de nieuwe Dordtse wijk. Daar was niet zomaar een brug voor nodig, maar een landmark. Architect René van Zuuk stond in voor het ontwerp, Hillebrand ging samen met Dura Vermeer aan de slag voor de uitvoering en is ook verantwoordelijk voor de bovenbouw, en dan in het bijzonder voor het staalwerk, inclusief het ontwerp en de hydraulische aandrijving. Opvallend aan de beweegbare brug is de pendelstaaf die tientallen meters de lucht in steekt, een duidelijk landmark, maar ook een uitermate complexe constructie om te engineeren en te bouwen, met andere woorden een kolfje naar de hand van Hillebrand, zegt Jan Krielaart. “Complexe staalconstructies met ingewikkeld laswerk, daar zijn we goed in. We bouwen overigens niet alleen bruggen, maar realiseren ook staalconstructies voor sluizen, gebouwen en voetbalstadions.”

Hillebrand ging samen met Dura Vermeer aan de slag voor de uitvoering en is ook verantwoordelijk voor de bovenbouw, en dan in het bijzonder voor het staalwerk, inclusief het ontwerp en de hydraulische aandrijving. Foto: Media Creators

Offshore ondersteuningsconstructies

Daarnaast is Hillebrand actief in de offshore. Het bedrijf is toeleverancier voor de grote installatiecontractors. “We maken bijvoorbeeld ondersteuningsconstructies voor jackets van windturbines”, zegt Krielaart. “Zo’n jacket gaat op een groot ponton de zee op en komt op de zeebodem te staan. Daarbovenop komt dan de turbine. Wij bouwen voor dat traject over zee ondersteuningsconstructies, zodat het jacket stabiel en stevig op de ponton staat.” Eenmaal op zee, op de plaats van bestemming, laat de installatiecontractor het jacket gecontroleerd op de zeebodem zakken en zet het met heipalen vast aan de zeebodem, een heel spectaculaire handeling.

Complexe staalconstructies met ingewikkeld laswerk, daar zijn we goed in”

Ook bij de ontmanteling van olie- en gasplatforms is Hillebrand nauw betrokken. “Om die grote en zware hoeveelheden staal op het land te krijgen bouwen we staalconstructies. Zo’n klomp staal kan immers niet zomaar met een hijskraan van de ponton worden gelift, dat moet met vijzels worden geschoven, heel rustig en gecontroleerd. Als het staal eenmaal van de ponton is dan ligt die ponton een heel stuk hoger in het water, om maar te zeggen hoeveel krachten daarbij vrijkomen!’

Krachten bundelen met ASK Romein

Hillebrand is van oudsher een relatief klein bedrijf dat middelgrote bruggen bouwt, maar kent wel een grote naamsbekendheid, ook bij grote aannemers. “We zijn specialisten in het bouwen van allerlei soorten en maten beweegbare bruggen”, vertelt Krielaart. In 2017 is Hillebrand overgenomen door ASK Romein, wat maakt dat de specialistische bruggenbouwer en een van de grootste staalbouwers van Nederland samen de krachten bundelden en dat Hillebrand de kans kreeg om door te groeien naar een hoger segment. Dat is meteen ook de ambitie voor de toekomst: grotere bruggen bouwen en zo opschuiven in de keten. Krielaart ziet mogelijkheden om door te groeien en toch het nuchtere, Zeeuwse karakter van het bedrijf intact te houden. En dat betekent: goed werk leveren en mooie, serieuze projecten uitvoeren.

Foto: Seb Fotografie

Vooralsnog wordt Hillebrand in groei beperkt door de aan- en afvoermogelijkheden van de vestigingen in Middelburg en Vlissingen. “Vrijwel alles wat we bouwen, gaat via het water naar de plaats van bestemming. In Middelbrug zitten we achter een sluis, dus een brugdek kan nooit groter zijn dan die sluis. In Vlissingen is de ruimte in feite onbeperkt, want daar zitten we aan de haven van de Westerschelde, maar daar hebben we op dit moment alleen nog een aanlegsteiger, geen kade.” Voorlopig althans, want die gaat er zeker komen. “De vergunning is bijna rond. En dan zijn we meer dan klaar voor de toekomst’, aldus Krielaart.

Dit artikel is gesponsord door ASK Romein.