Ooit reikten de bomen in de bouw tot in de hemel, met hoge winstmarges op relatief eenvoudige projecten. Tegenwoordig is het precies andersom. Projecten worden steeds gecompliceerder en opdrachtgevers stellen meer en meer eisen. De winst die wordt gemaakt, spoelt nogal eens door de afvoer in de vorm van faalkosten. Controle én integraal werken, daar draait het dus om. Alleen als een bouwbedrijf op de hoogte is van elk detail van een project – en wel nu – dan blijft de winst overeind. En de opdrachtgever tevreden.
Versnipperd
De meeste bouwbedrijven hebben inmiddels de overstap gemaakt naar digitaal werken. Digitalisering biedt inzicht en de zo gewenste en noodzakelijke controle. ‘Digitaal’ komt echter in vele vormen. Grote bedrijven in de bouw en infra hebben vaak een aparte IT-afdeling die zorgt voor passende software, bijvoorbeeld in de vorm van een ERP-programma. Voor mkb-bedrijven in de bouw zijn die pakketten vaak te groot – alsof ze boodschappen gaan doen met een Hummer. Bovendien is dergelijke software vaak een te grote investering. Daarom kopen ze voor de boodschappen dus een spreekwoordelijke fiets. Of beter gezegd: een bakfiets, een omafiets met een krat voorop en een stadsfiets met fietstassen.
“Mkb’ers werken vaak met verschillende apps en excel-sheets, waarin ze zaken registreren”, vertelt Theo van Meijel, directeur van bouwsoftwareleverancier VanMeijel. “Sommige zaken worden zelfs nog op papier bijgehouden, zoals werkuren die later door iemand op kantoor worden ingevoerd. Of ze hebben een systeem dat wel op kantoor werkt maar niet op de bouwplaats. Ze hebben, kortom, een versnipperd landschap aan oplossingen. Los van elkaar werken ze op zich goed, maar het is foutgevoelig. Bovendien is de informatie uit al die losse oplossingen niet met elkaar gekoppeld. Dan heb je nog steeds geen inzicht en overzicht.”
Niet in één keer
De overstap naar een integrale, digitale werkwijze is dus noodzakelijk. Van Meijel is er heilig van overtuigd dat het bouwbedrijf van de toekomst digitaal werkt. Het is noodzakelijk, zegt hij. “Als je het niet doet, mis je de boot, zeker omdat concullega’s de overstap wel maken.”
Veel mkb-bedrijven zien dat ook wel, merkt Van Meijel. “Zeker nu, met corona. Dat brengt digitalisering in een stroomversnelling. Tegelijkertijd merken we vaak dat mkb’ers aarzelen, omdat ze er vanuit gaan dat het héle bedrijf in één keer overstag moet.” Een denkfout, zegt Van Meijel. “Wij kiezen er juist voor om het stap voor stap te doen. We kijken, samen met bouwbedrijven, waar digitalisering de grootste toegevoegde waarde kan hebben en daar gaan we beginnen. Meestal is dat de registratieve kant. Eerst moeten kosten goed geregistreerd zijn voordat er een goede projectbewaking ontstaat.”
Financieel voordeel
Een ander bezwaar dat mkb-bedrijven nogal eens weerhoudt van de overstap naar integrale bouwsoftware is het idee dat software alleen maar een kostenpost is, een uitgave. Niet iets waar ze ook rendement uit kunnen halen. “Ze investeren liever in een nieuwe machine dan in bouwsoftware.” Van Meijel begrijpt wel waar dat vandaan komt. “IT zit meestal niet in het DNA van mkb-directies. We houden geregeld strategiesessies bij mkb-bedrijven en dan probeer ik uit te leggen dat software geen kostenpost is, maar dat het je financieel voordeel oplevert.” En gemak, bijvoorbeeld als een collega op kantoor niet langer de – vaak onleesbare en verkreukelde – urenbriefjes hoeft in de voeren. Van Meijel: “Dat dubbelde werk beschouw ik trouwens ook als faalkosten. Nog even los van het feit dat het nogal foutgevoelig is, wat weer tot nieuwe faalkosten kan leiden.”
Softwarepakket voor mkb
VanMeijel had al software voor grote bouwbedrijven, nu is er ook een pakket voor het mkb: Metacom Essentials. Dat pakket bevat de essentiële onderdelen en past bij de behoeftes van een mkb-bedrijf. De spreekwoordelijke bakfiets dus. Omdat het een standaardpakket is (in drie varianten), is het relatief gunstig in prijs. “De klant profiteert van onze ruim dertig jaar ervaring. De implementatie is dan ook vooral gericht op persoonlijke begeleiding, want de techniek staat, daar hebben we weinig werk aan. Daarom richten we onze aandacht vooral op medewerkers helpen. Het vergt immers wel wat aanpassingen van hen. Mensen die techniek ingewikkeld vinden, nemen we bij de hand. Ons doel is te ontzorgen en klanten succesvoller te maken.”
Dit artikel is gesponsord door VanMeijel.