Het Dok Amsterdam; prefab in optima forma

Het Dok Amsterdam; prefab in optima forma

In Amsterdam verschijnen aan de TT Vasumweg drie imposante woontorens. De torens worden met elkaar verbonden door een ondergrondse parkeerkelder en gezamenlijke plint waarin stallingen, bergingen en commerciële ruimtes zijn opgenomen. Het project heeft de naam 'Het Dok' meegekregen. De prefab elementen worden geproduceerd door het Brabantse bedrijf Bestcon. Cick Geers spreekt met Bart Houweling; projectleider en binnen de Bestse onderneming verantwoordelijk voor dit project.

“In de torens worden maar liefst 449 appartementen gerealiseerd: 314 appartementen zijn vrije sector huurwoningen, de overige 135 woningen behoren tot het sociale huursegment. De woningen kennen een grote verscheidenheid aan woningtypen variërend van 50 tot 106 vierkante meter. Voor de toekomstige bewoners een fantastische plek om te wonen, aan de noordoever van het IJ. Een echte hotspot en überhippe plek. En voor Bestcon een geweldig project om aan mee te werken. We leveren de binnen-/kernwanden en onze Bestcon60 massieve voorgespannen vloeren’, begint Houweling zijn verhaal.

Uitdaging in prefab

Houweling is duidelijk enthousiast over ‘Het Dok’. “Het project (ontwikkeld door COD Development Pioneers, Bouwinvest en gerealiseerd door Van Wijnen Weesp, red.) is het grootste dat we als Bestcon tot nu toe hebben uitgevoerd. Het kent vele uitdagingen, zoals het bijzondere ontwerp (van architect CIE Architecten, red.)” Hij noemt de uitkragende gevel als voorbeeld. “De verspringingen van een meter zijn voor de architect een pennenstreek; voor ons echter een uitdaging om in prefab te maken. Het is gelukt om een ontwerp waarvan je op het oog denkt dat het moeilijk in prefab te realiseren is, toch stapelbaar uit te voeren. Hierdoor behoud je de kenmerkende snelheid van prefab bouwen en kunnen we in korte tijd met de torens de hoogte in.”

Groot woningbouwproject bewijst de kracht van prefab bouwen”

Als een raket

Houweling legt uit dat op dit moment de onderbouw is gerealiseerd door Van Wijnen. De parkeergarage is inmiddels een feit. Binnenkort volgt de plint; tot dat punt is vrijwel alles nog in het werk gestort. Daarna, vanaf de 5e bouwlaag, gaat het project volledig verder in prefab. “Daar waar de torens de onderbouw verlaten komt prefab het beste tot zijn recht. Je ziet dan dat er sprake is van repeterende plattegronden. Ideaal om dat in prefab uit te voeren. In september worden twee torenkranen op de plint geplaatst. Dan komen we zichtbaar in actie. We gaan straks echt als een raket omhoog! Onze samenwerkingspartner Hibex levert overigens de gevelelementen; circa 900 stuks grote sandwichelementen deels met steenstrips, deels met banden in sierbeton. Bestcon verzorgt ook hier de montage in samenwerking met Gejamont.”

Drie woontorens worden met elkaar verbonden door een ondergrondse parkeerkelder en gezamenlijke plint.

Alles onder controle

Houweling benadrukt dat dit project voorziet in een behoefte. “De torens bestaan uit (deels sociale) huurwoningen, daar is nu én in de toekomst grote behoefte aan. Door prefab te bouwen kan snel aan de vraag worden voldaan. Ik verwacht dat er op korte termijn meer van dit soort grote projecten gaat worden gebouwd.”

Bestcon deed recentelijk ervaring op bij een kleiner, maar soortgelijk woontoren project in Den Haag. “De Hoge Regentessse is een woontoren van 23 verdiepingen die even buiten het Haagse centrum ligt. Een project dat op een zeer kleine bouwlocatie wordt gerealiseerd. Dit vraagt, net zoals in Amsterdam, veel van de bouwlogistiek; maar dat hebben we goed onder controle. Bij dat project werkten we, net zoals nu bij ‘Het Dok’, samen met afbouwpartner Xella. Ook weer een voorbeeld van een werk waarop we bouwsnelheid en alle andere voordelen van prefab kunnen laten zien.”

‘Het Dok’ mag dan voor Bestcon wel een uitzonderlijk project zijn in omvang; qua projectleiding is het voor Bart Houweling een project als alle andere. “Dit is precies waar prefab voor bedoeld is; wij zijn sterk in prefab en dus zijn we als geen ander geschikt om ‘Het Dok’ tot een succes te maken!”

Dit artikel is gesponsord door Bestcon.

René Bakker (links) en Bram Holtus van DEKRA Certification.

Dekra adviseert bouwwereld: 'Omarm nieuwe technologie'

Nagenoeg elk elektrisch product dat in Nederland op de markt verschijnt, krijgt na uitgebreid testen een keurmerk. Grote kans dat het om DEKRA Mark gaat, het nieuwe KEMA-KEUR, zeggen Bram Holtus en René Bakker van DEKRA Certification. Hun oproep aan de bouwsector: omarm nieuwe technologie, doe er je voordeel mee. "En zorg ervoor dat het getest en gecertificeerd is, zodat je weet dat het aan alle veiligheidsnormen voldoet."

De weg naar verandering bewandel je niet alleen

De weg naar verandering bewandel je niet alleen

In een wereld waar tijd en menskracht schaars zijn, zien we bij veel organisaties minder tijd en ruimte om mee te denken over strategische vraagstukken. Dat is niet goed. Want juist nu is het essentieel om af en toe een stap terug te doen en na te denken over de toekomst.

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Prijsopdrijvende ontwikkelingen, een bevolkingsgroei die hoger uitpakt, kleiner wordende huishoudens en een flinke bouwachterstand. Hoe ga je daar als aannemer, projectontwikkelaar of woningcorporatie in hemelsnaam op langere termijn op inspelen? En hoe gaat de woningen- en gebouwenvoorraad zich überhaupt ontwikkelen? Met het rapport Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw van databedrijf BouwKennis krijg je antwoord op deze en nog veel meer bouwgerelateerde vragen.

Foto: Gemeente Amsterdam

Bouwwethouder Amsterdam: 'Een Woontop? We hebben geld nodig. Al het andere is gekloot in de marge'

Zonder extra geld voor woningbouw en infrastructuur gaat Minister Keijzer het aantal van jaarlijks 100.000 woningen "never nooit" halen. Dat zegt Reinier van Dantzig, wethouder Ruimtelijke Ordening in Amsterdam. "We hebben geld nodig. Dat is de gamechanger. Al het andere is gekloot in de marge."