Project Kavel 1N2: samen en met passie, op een 'postzegel' in Amsterdam-Noord  

Project Kavel 1N2: samen en met passie, op een 'postzegel' in Amsterdam-Noord  
Foto's: Catch Your Moment

De bouwkavel van het project Kavel 1N2 dan wel 'Gare du Nord' in Amsterdam-Noord is zo klein, dat er zelfs geen plek voor de bouwkeet van hoofdaannemer Heddes Bouw & Ontwikkeling is. Die staat dan ook iets verderop, aan de andere kant van de Elzenhagensingel. Met enkele artist impressions aan de wand van de keet en ramen die uitzicht bieden op de hijskranen, is het voor directeur Niels Doodeman dé plek om uit te leggen waarom het project Heddes op het lijf geschreven is.

Bijna aan het eind van het gesprek over Gare du Nord vertelt Doodeman haast terloops, tussen neus en lippen door, dat hij een paar weken eerder op een zaterdag met zijn vrouw aanwezig was toen het fundament werd gelegd voor het aansprekende project. Letterlijk: in een paar uur tijd stortten 26 betonmixers in totaal 2000 kuub beton, een logistieke operatie die door vijf verkeersregelaars in goede banen werd geleid.

“Mijn vrouw en ik waren niet de enigen,” bekent de Heddes-directeur. “Er waren die zaterdag een aantal collega’s vanuit de Kop van Noord-Holland naar Amsterdam gereden om de mijlpaal bij te wonen. De projectleider had bijvoorbeeld zijn kleindochter meegenomen. Het was prachtig om te zien. En heel gezellig, met koffie en gevulde koeken erbij.”

project-Kavel-1N2-Heddes-3Gedrevenheid en passie

Misschien nog wel meer dan de bouwtechnische en logistieke prestaties die in Amsterdam-Noord worden geleverd met het ‘mixed use project op een extreem kleine locatie’, zijn die gedrevenheid en passie kenmerkend voor Heddes. Doodeman: “Zaterdag? Vrije dag? Daar heb ik geen seconde aan gedacht. Net als iedereen binnen Heddes, houd ik van bouwen. Ik ben trots op wat we doen, omdat we er zo goed in zijn. Ik vond het in dit geval leuk om dat aan mijn vrouw te laten zien. Die trots, die gedrevenheid, dat plezier in je werk… Dat zie ik terug bij iedereen die bij Heddes werkt. ‘We bouwen met passie’ is niet zomaar een slogan, het is gewoon waar.”

project-Kavel-1N2-Heddes-2Liefst vanaf begin betrokken

Adjunct-directeur Wim Looijen van AM Noordwest, dat samen met Blauwhoed ontwikkelcombinatie CZAN vormt, is het daar mee eens. ‘We zochten een partij die uitstraalde: we hebben er zin in!’, verklaarde hij onlangs de keuze voor Heddes, dat vorig jaar werd gevraagd om een ‘quick scan’ los te laten op het ontwerp. “Het liefst zijn we vanaf het prille begin bij een project betrokken”, legt Doodeman uit. “Dus vanaf de ontwerpfase. Net als voor de uitvoering, zijn we het liefst ook voor het ontwerp verantwoordelijk. Als onderdeel van onze integrale focus en strategie, willen we ‘in control’ zijn op alle zaken die onze processen kunnen beïnvloeden. Dat komt onze betrokkenheid en de kwaliteit van het bouwproces en het eindresultaat ten goede.”

Licht alsnog op groen

De quick scan die Heddes uitvoerde, leidde tot een dusdanige stroomlijning van de plannen voor Gare du Nord, inclusief het ontwerp en de financiële onderbouwing, dat het licht op groen kon. Met Heddes als hoofdaannemer. Doodeman: “Wat zeker heeft meegespeeld, is dat wij goed zijn in zowel woningen als hotels. En met 361 huurwoningen en twee hotels met in totaal 304 kamers zijn die goed vertegenwoordig in dit mixed use-project, dat verder bestaat uit een tweelaagse parkeergarage met 140 plaatsen en een aantal commerciële ruimten.”

3_Afbeelding-Stationsgebied-Amsterdam-Noord

Beeld met dank aan AM, copyright Klunder Architecten.

Omzetgroei

Vlakbij de metrohalte Amsterdam-Noord, het begin- en eindpunt van de Noord/Zuidlijn, is Gare du Nord wat bouwvolume en -kosten betreft momenteel het grootste project van Heddes. Net als een nog groter project in Den Haag, dat onder andere 1.200 modulair te bouwen woningen bevat en in 2021 van start moet gaan, past het in de autonome groei die Heddes nastreeft. “Onze jaaromzet zal in 2020 de grens van 150 miljoen euro passeren”, blikt Doodeman vooruit. “Die omzetgroei zal de komende jaren doorzetten. Niet als doel op zich maar als symptoom van het vitale, creatieve en innovatieve bouwbedrijf dat Heddes wil zijn.”

Die trots, die gedrevenheid, dat plezier in je werk… Dat zie ik terug bij iedereen die bij Heddes werkt”

Actieve partner

Een bouwbedrijf bovendien dat, benadrukt Doodeman, naast ‘passie’ ook ‘samen’ hoog in het vaandel heeft. “Ook bij Gare du Nord trekken we als een actieve partner nadrukkelijk samen op met onze opdrachtgever, de ontwikkelcombinatie CZAN, met gedreven medewerkers die zich er terdege van bewust zijn dat ze sámen Heddes zijn, dat ze het alleen samen kunnen. Die spirit is ook kenmerkend voor het bedrijf en gaat gepaard met korte lijnen, een grote transparantie en opvallend weinig verloop onder het personeel. Onze medewerkers zijn trots op Heddes, Heddes is bijzonder trots op al zijn medewerkers.”

Dit artikel is gesponsord door Heddes Bouw & Ontwikkeling.

René Bakker (links) en Bram Holtus van DEKRA Certification.

Dekra adviseert bouwwereld: 'Omarm nieuwe technologie'

Nagenoeg elk elektrisch product dat in Nederland op de markt verschijnt, krijgt na uitgebreid testen een keurmerk. Grote kans dat het om DEKRA Mark gaat, het nieuwe KEMA-KEUR, zeggen Bram Holtus en René Bakker van DEKRA Certification. Hun oproep aan de bouwsector: omarm nieuwe technologie, doe er je voordeel mee. "En zorg ervoor dat het getest en gecertificeerd is, zodat je weet dat het aan alle veiligheidsnormen voldoet."

Blog | De weg naar verandering bewandel je niet alleen

Blog | De weg naar verandering bewandel je niet alleen

In een wereld waar tijd en menskracht schaars zijn, zien we bij veel organisaties minder tijd en ruimte om mee te denken over strategische vraagstukken. Dat is niet goed. Want juist nu is het essentieel om af en toe een stap terug te doen en na te denken over de toekomst.

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Met Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw heb je geen glazen bol nodig

Prijsopdrijvende ontwikkelingen, een bevolkingsgroei die hoger uitpakt, kleiner wordende huishoudens en een flinke bouwachterstand. Hoe ga je daar als aannemer, projectontwikkelaar of woningcorporatie in hemelsnaam op langere termijn op inspelen? En hoe gaat de woningen- en gebouwenvoorraad zich überhaupt ontwikkelen? Met het rapport Prognose Lange Termijn Woning- en Utiliteitsbouw van databedrijf BouwKennis krijg je antwoord op deze en nog veel meer bouwgerelateerde vragen.

Foto: Gemeente Amsterdam

Bouwwethouder Amsterdam: 'Een Woontop? We hebben geld nodig. Al het andere is gekloot in de marge'

Zonder extra geld voor woningbouw en infrastructuur gaat Minister Keijzer het aantal van jaarlijks 100.000 woningen "never nooit" halen. Dat zegt Reinier van Dantzig, wethouder Ruimtelijke Ordening in Amsterdam. "We hebben geld nodig. Dat is de gamechanger. Al het andere is gekloot in de marge."