En dat LPG-gas komt heel gewoon uit een standaard gasfles, zo’n zware metalen fles die we op de camping allemaal wel eens hebben moeten wisselen. Zoals uit de naam valt af te leiden, draait de machine op LPG (Liquefied = vloeibaar gemaakt Petroleum Gas) ook wel bekend als autogas en in de kern een mengsel van propaan en butaan. Overigens gaat het bij KX019-4 LPG duidelijk nog om een prototype. Volgens Kubota zijn de prestaties van de KX019-4 LPG goed te vergelijken met die van dieselversie KX019. De gasversie is nog iets stabieler geworden, omdat het frame iets groter werd gemaakt. De maximale graafdiepte is ruim 2,5 meter en dat wordt ruim voldoende geacht voor werkzaamheden in stedelijk gebied. Want daarvoor is deze gasfles- editie uiteraard bedoeld. Als de dieselban verder over de wereld uitspreidt, dan zijn de alternatieven duidelijk: of elektrische, of waterstof of gewoon gas, nog altijd een van de allerschoonste energieleveranciers die we kennen. Zonder gas zitten, zal de machinist van de KX019-4 LPG overigens niet snel, want als we het goed hebben begrepen is er zelfs een reservevoorraad aan boord van de compacte machine, die overigens is uitgevoerd als canopy. De met gas gevoede Kubota motor uit de Spark Ignition serie heeft, net als een elektrische aandrijving, het bijkomend voordeel van een zeer laag geluidsniveau.
Vrije Universiteit Amsterdam