De 8-tonner is een volgende stap in Yanmar’s voortdurende streven naar betere machines. Zo is de ViO82 uitgerust met een nieuw hydraulisch systeem. Deze als ViPPS2i aangeduide vermogensregeling stuurt via het motortoerental twee onafhankelijke plunjerpompen aan. Hierdoor is een betere besturing mogelijk en treden
tegelijkertijd minder drukverliezen op bij gecombineerde bewegingen van arm- en giek.
De dieselmotor van de ViO82 heeft een vermogen van 41,5 kW (55,6 pk) en een elektronisch aangestuurde directe common-rail injectie. Aan de achterzijde zorgen EGR en DPF voor het milieu.
De graver heeft een eigen regeneratiesysteem aan boord. Brandstofbesparing staat voorop en wordt mede geregeld via het toerental. De ECO-mode draagt daar op eigen wijze aan bij, evenals de automatische terugschakeling naar vrijstand bij een korte periode van inactiviteit. Het ‘universele’ ontwerp van de cabine moet de machinist alle benodigde werkcomfort bieden, met optimaal zicht rondom en een veiligheid op niveau FOPS2 Top Guard.
De graafkracht op de arm bedraagt 40,8 kN en de indringkracht van de bak is 63,5 kN. Maximale graafdiepte is 4440 mm (4790 mm met lange lepelsteel). Maximale hefhoogte bij het lossen is respectievelijk 4680 en 2910 mm. De rijsnelheid varieert van 2,5 tot 5 km/uur.
Yanmar graafmachines worden in ons land geïmporteerd door Geert-Jan de Kok.