De pagina’s van De Grote Kippertest zijn nu al online te lezen – ook op uw telefoon – op het volgende webadres: https://issuu.com/pietermatkrant/docs/kippertest_materieelkrant.
De downloadversie is binnenkort te vinden op de themapagina Materieel van Cobouw.
Typisch Nederlands fenomeen
Vijfassige bakwagens met een maximaal GVW tot 50 ton zijn een typisch Nederlands fenomeen. Reden genoeg voor de nationale voertuigindustrie om hier eens lekker uit te pakken met asbijplaatsingen, verplaatsingen en zelfs geheel zelf ontwikkelde chassis. De industrie kan op uiteenlopende manieren passen en meten. Zoals vele wegen naar Rome leiden zijn er ook veel verschillende manieren om tot een 10x4 configuratie te komen. Een goede reden om negen van die (gemodificeerde) kiepauto’s met elkaar te vergelijken en aan de tand te voelen.
Geen winnaars of verliezers maar handige informatie
Ons doel was niet om winnaars of verliezers aan te wijzen, maar om een vergelijking te maken van het aanbod. Daar zijn we in geslaagd en met de informatie die wij verzameld hebben is eenvoudig inzichtelijk te maken wat de ideale aslastverdeling is in combinatie met de wendbaarheid en de bodemvrijheid van deze vijfassers.
Goede verdeling van aslasten essentieel
Een belangrijk aspect bij de door ons bekeken 10x4 voertuigen is een juiste verdeling van de aslasten. Vijftig ton totaalgewicht is eenvoudig te realiseren, maar ervoor zorgen dat iedere as goed wordt uitgenut tot het wettelijke maximale gewicht is een uitdaging. Veldhuizen Wagenbouw stelde een unieke (want zelf bedachte en gebouwde) aslastweeginstallatie ter beschikking voor onze test en daarmee kregen we toegang tot unieke data.
Dit is het negental besproken kiepauto’s:
DAF CF 400 Construction 10x4
Scania G450 LB 10x4*6HSA
Ginaf X6 5249 CE 10x4/6
Ginaf X6 5250 CTSE 10x4/8
Iveco Trakker 450 10x4
MAN TGS 50.480 10x4 BBLHH WS
MAN TGS 45.440 10x4 BBLLL
Volvo FMX 10x4 Tridem X-High
Volvo FMX 10x4 Wide Spread