Digitaal, communicatief en elektrisch toekomstgerichte thema's IAA 2016

Digitaal, communicatief en elektrisch toekomstgerichte thema's IAA 2016

Wat moeten de vrachtauto en bus van morgen meer kunnen dan die van vandaag? Met die vraag staan directies en ontwerpers bij fabrikanten dagelijks op. De antwoorden beginnen vorm te krijgen: de truck en bus van de toekomst zijn meer dan ooit digitaal, ze communiceren met hun omgeving, maken daardoor bijvoorbeeld platooning mogelijk en zijn

Wat moeten de vrachtauto en bus van morgen meer kunnen dan die van vandaag? Met die vraag staan directies en ontwerpers bij fabrikanten dagelijks op. De antwoorden beginnen vorm te krijgen: de truck en bus van de toekomst zijn meer dan ooit digitaal, ze communiceren met hun omgeving, maken daardoor bijvoorbeeld platooning mogelijk en zijn goed voor het milieu want ze rijden elektrisch.

De digitalisering is ook in de truckwereld al lang niet meer te stoppen (als we dat al zouden willen). De voordelen zijn immers groot, zowel waar het de productiviteit en efficiëntie betreft als voor zaken als veiligheid en milieu.

Minder verkeersdoden

Door de digitalisering is de zelfrijdende auto mogelijk geworden. Door de digitalisering kunnen voertuigen steeds beter met elkaar en met hun omgeving communiceren. Daardoor wordt platooning mogelijk en de eerste testen zijn ook in ons land al gedaan. Door de digitalisering worden voertuigen steeds veiliger in het gebruik en met jaarlijks ruim 25.000 verkeersdoden in Europa kunnen die nieuwe technieken niet snel genoeg worden ingevoerd. Nu alleen nog een definitieve oplossing vinden voor dat dode-hoekprobleem….! Maar ook simpele zaken als preventief onderhoud worden mogelijk doordat de auto communiceert met het bedrijf en de garage.

Elektrisch

In binnensteden komen steeds vaker milieuzones en die worden steeds scherper. Bussen, bestelauto's en lichte vrachtauto’s worden steeds vaker elektrisch aangedreven. En stap voor stap komen ook de elektrisch aangedreven grote vrachtauto’s in beeld. Zo zal Mercedes-Benz tijdens de IAA de Urban eTruck presenteren. Dat is een echte truck (zie foto) en zijn laadvermogen en prestaties doen volgens de bouwers niet of nauwelijks onder voor trucks met een dieselmotor. Het accupakket heeft een capaciteit van 212 kWh en is geïntegreerd in het chassis. De truck heeft een actieradius van 200 kilometer, genoeg voor leveringen in en rond stedelijk gebied.

Kortom: genoeg te zien op de komende IAA in Hannover. En natuurlijk staan die krachtpatsers er ook, ze krijgen alleen iets minder aandacht dit keer.

Meer info: www.iaa.de/en/; Urban eTruck: http://bit.ly/2c0t34o.