De Urban eTruck zal daar verschijnen in de vorm van een chassis met cabine. De elektrische truck maakt de weg vrij voor een alternatieve en emissievrije aandrijving voor zware bedrijfsvoertuigen. Laadvermogen en prestaties van de Urban eTruck doen volgens Mercedes niet of nauwelijks onder voor die van trucks met een dieselmotor. Het accupakket, met een capaciteit van 212 kWh, is geïntegreerd in het chassis en heeft een actieradius van 200 kilometer. De elektrische aandrijving heeft zich al bewezen in de Citaro E -Cell Hybrid.
Aandrijfconcept volledig herzien
De ontwikkelaars van Daimler Trucks hebben het aandrijfconcept volledig herzien. De conventionele aandrijflijn wordt vervangen door een elektrisch aangedreven achteras met elektromotoren, die direct grenzen aan de wielnaven. De as is gebaseerd op de ZF AVE 130 en heeft zich al bewezen als een lagevloer-portaalaandrijving in hybride en brandstofcelbussen van Mercedes-Benz.
Maximaal koppel 2 x 500 Nm
De maximale output is 2 x 125 kW, terwijl het maximumkoppel 2 x 500 Nm is. In combinatie met de versnelling bereikt het koppel op het wiel 11.000 Nm.
De stroom wordt geleverd door een modulair accupakket dat bestaat uit drie modules van lithium-ion accu's met een totale capaciteit van 212 kWh. Dit resulteert in een bereik tot 200 km, wat genoeg is voor een gemiddelde bezorgdag.
Binnen twee tot drie uur volledig opgeladen
De Urban eTruck wordt aangesloten op het laadstation met behulp van de Europabreed gestandaardiseerde Gecombineerde Charging System (CCS) Type 2-connector. Met een vermogen van 100 kW zijn de accu’s binnen twee tot drie uur volledig opgeladen. Alle nevenproducten van de Urban eTruck, zoals de compressor van het remsysteem, de stuurbekrachtigingspomp en de compressor van het airco-systeem, worden ook elektrisch bediend.
Presentatie tijdens IAA in Hannover
Het prototype van de Urban eTruck wordt aan het (vak)publiek gepresenteerd op de IAA International Motor Show 2016 die plaatsvindt van 22 tot en met 29 september in Hannover.
Meer info: www.iaa.de.