Volvo claimt: graafmachine EC220E zuiniger dan hybride

Volvo claimt: graafmachine EC220E zuiniger dan hybride

Een tijdje terug gaf Volvo CE opdracht tot het testen van een bekende hybride in dezelfde gewichtsklasse als rupgraafmachine EC220E, om erachter te komen welke van de twee minder brandstof verbruikt. Helaas is het merk van die concurrende hybride niet vrijgegeven, zodat we daarover geen oordeel kunnen vormen. De tests werden door een ervaren operator

Een tijdje terug gaf Volvo CE opdracht tot het testen van een bekende hybride in dezelfde gewichtsklasse als rupgraafmachine EC220E, om erachter te komen welke van de twee minder brandstof verbruikt. Helaas is het merk van die concurrende hybride niet vrijgegeven, zodat we daarover geen oordeel kunnen vormen.

De tests werden door een ervaren operator uitgevoerd, aldus Volvo CE. Die heeft er de tijd voor genomen om beide machines goed te leren kennen, zodat een eerlijke vergelijking mogelijk was. De resultaten vielen, geheel naar verwachting, uit in het voordeel van de eigen graafmachine.

Klantspecifieke bedrijfsmodus

Uit de test blijkt onder andere, dat de concurrerende hybride 22 procent minder zuinig is tijdens egaliseertoepassingen en 5 procent minder zuinig bij het laden van vrachtwagens dan de Volvo EC220E. Voor beide machines werden de resultaten gemeten bij gebruik van de klantspecifieke bedrijfsmodus.
Volvo vindt verder dat de EC220E de operator meer comfort biedt dan de hybride, omdat in de hybride constant het toerental verandert, terwijl dat bij de Volvo constant blijft.

Monument van de toekomst

Dat Volvo CE al vroeg besloot om een andere weg in te slaan dan menige concurrent bleek rond 2008. Op bezoek bij de fabriek in Zweden zagen we daar op een stapel stenen de eerste hybride wiellader van Volvo staan. Hij reed niet en zou dat voor zover ons bekend ook nooit gaan doen. Hij wordt door ons herinnerd als een “monument van de toekomst”.
De reden? Volvo bedacht in het toen nog Stage 3a tijdperk, dat er meer winst (oftewel een lagere uitstoot en minder brandstofverbruik) was te halen met het doorontwikkelen van hun motoren. De noodzakelijke stappen richting Stage 4/Tier 4 final zouden het bedrijf veel geld gaan kosten, geld dat men niet aan een toen ‘vage’ hybridemarkt wilde uitgeven. De resultaten van de EC220E bevestigen nu die keuze.

Productie en brandstof

De Volvo EC220 bleek 5,5 procent productiever dan de hybride bij het laden van een truck. Bij egaliseringstoepassingen lag de productiviteit zelfs 6,5 procent hoger.

Dat hybrides niet per definitie achterlopen bij de motoren van Volvo bleek tijdens het meten van het brandstofverbruik. Graafmachine EC220E verbruikte weliswaar 17 procent minder brandstof bij egaliseringstoepassingen, de uitgedaagde hybride deed het met 0,5 procent minder brandstofverbruik iets beter bij het laden van de truck.

Meer info: www.volvoce.com/dealers/nl-nl/kuiken/products/excavators/crawlerexcavators/Pages/introduction.aspx.