Nieuwe generatie Iveco Stralis: meer vermogen, ook op gas

Nieuwe generatie Iveco Stralis: meer vermogen, ook op gas

Uiteraard is deze nieuwe Stralis straks op de IAA te zien met zijn ruime cabine én de langverwachte geautomatiseerde transmissie. Het grote nieuws van Iveco zit keurig verstopt onder de cabine die we al kenden. Het gaat hier om de plek die bij een truck eigenlijk het belangrijkst is, namelijk de aandrijflijn. Zowel bij de

Uiteraard is deze nieuwe Stralis straks op de IAA te zien met zijn ruime cabine én de langverwachte geautomatiseerde transmissie.

Het grote nieuws van Iveco zit keurig verstopt onder de cabine die we al kenden. Het gaat hier om de plek die bij een truck eigenlijk het belangrijkst is, namelijk de aandrijflijn. Zowel bij de XP- (Xtra Power) als de NP- (Natural Power) modellen is daar sprake van een kleine revolutie.

Weining uiterlijk verschil

Uiterlijk is het onderscheid met de vorige generatie Iveco's dan ook niet meer dan een nieuwe badge op de grille en op de deuren. Voor de presentatie heeft Iveco zijn best gedaan om met stylingelementen en kleuren een nieuwe frisse 'look' aan de cabine mee te geven, maar in de kleur van de klant zie je daar straks niks van terug.

Indrukwekkend onder de motorkap

Wat op ons de meeste indruk maakt is de NP- of Natural Powerversie met 294 kW (400 pk). Met deze truck combineert Iveco de nieuwe negen liter-gasmotor van 400 pk met een prima geautomatiseerde versnellingsbak, een ruime actieradius en een grote cabine.

Opvallend rustig

Rijdend in een veertig ton zware combinatie blijkt de milieuvriendelijke gastruck het gewoon erg goed  te doen, zegt onze testrijder en medewerker Iep van der Meer. Opvallend is de rust in de cabine. Het is zelfs zo stil dat je de schakelingen in de versnellingsbak in de cabine hoort!
Meer info: www.iveco.com/netherlands/Pages/HomePage.aspx.