Zonder zakdeur is de zoutdam zinloos
Met het plaatsen van de zakdeur kan de Zoutdam eindelijk doen wat 'ie moet doen: zoutwater dat met het schutten van de nieuwe zeesluis IJmuiden binnenkomt zo snel mogelijk terugloodsen richting de Noordzee.
Met het plaatsen van de zakdeur kan de Zoutdam eindelijk doen wat 'ie moet doen: zoutwater dat met het schutten van de nieuwe zeesluis IJmuiden binnenkomt zo snel mogelijk terugloodsen richting de Noordzee.
Op vrijdag opent koning Willem-Alexander de Nieuwe Sluis Terneuzen, formaat Panamakanaal, waar na vijf jaar bouwen voor het eerst grote zeeschepen kunnen passeren.
Van Hattum en Blankevoort heeft vijf zware betonnen wanden ingehangen voor de Zoutdam bij IJmuiden. Het bijzondere kunstwerk dat verzilting moet tegengaan van het Noordzeekanaal is eind dit jaar operationeel.
Sneller dan gedacht zijn de twee pijlers van de Zoutdam bij IJmuiden afgelopen weekend op hun plek gezet. Een dik draaiboek dicteerde de hijsoperatie.
Van Hattum en Blankevoort bouwt een zoutdam op twee pijlers bij de zeesluis in IJmuiden. Hoe construeer je zo'n civieltechnisch hoogstandje?
Het Binnenspuikanaal van de Zeesluis IJmuiden gaat dicht, op een kleine 'brievenbus' na. De betonnen zoutdam die er momenteel in wordt gebouwd moet verzilting van het Noordzeekanaal voorkomen. De innovatieve constructie maakt gebruik van het verschijnsel dat zoutwater zwaarder is dan zoetwater.
De grootste hofleveranciers van Rijkswaterstaat haalden minder tenders binnen dan in 2020, blijkt uit het Gunningenonderzoek door Cobouw. Ruim veertig contracten voor nieuwbouw en onderhoud van infrastructuur gingen er vorig jaar bij Rijkswaterstaat over de toonbank. "Contracten worden met vertraging op de markt gezet."
VolkerWessels-dochter Van Hattum en Blankevoort won vorig jaar vijf tenders met een totale waarde van 140 miljoen euro, waarvan de grootste de selectieve onttrekking van de Zeesluis IJmuiden. De waterbouwer ziet de concurrentie op de gww-markt toenemen. "De concurrentie wordt door de opdrogende markt groter. Klanten maken daarvan gebruik en laten veel partijen aanbiedingen maken."
De bouw laat zich ringeloren door 'de mensen met gespen', zegt oud-directievoorzitter van TBI Infra Jan Luijten in Cobouw van 8 februari. En we moeten af van de heersende contract-is-contractdoctrine vindt Kees Klap in Cobouw van 28 januari. Dat alles naar aanleiding van de enorme kostenoverschrijdingen bij grote infraprojecten, zoals de Zeesluis IJmuiden. Hoog tijd voor oude waarden in moderne afspraken.
Veel aannemers zien nog steeds liever af van aanspraak maken op vertragingsschade, ook al is de torenhoge bewijslast daarvoor de afgelopen jaren wat afgenomen. Dat ziet bouwrechtadvocaat Arno Jacobs. "De opdrachtgever wint het vaakst. Al kan dat ook aan de nalatige dossiervorming bij de aannemer liggen."