Alles over Dbfm

Foto: Shutterstock

Een draaiboek voor de toekomst van de bouw

In september verscheen in Engeland de derde versie van 'The Construction Playbook'. Het boek - vrij vertaald als draaiboek - beoogt een routekaart te zijn naar een toekomst die betere en meer duurzame openbare diensten op moet leveren. Het bevat principes, maar ook een fasegewijze beschrijving van de manier waarop projecten via voorbereiding, aanbesteding en realisatie een succes kunnen worden. Eerdere projectbenaderingen (zoals DBFM) waren in Engeland ook lange tijd populair, maar nu lijkt er een andere wind te waaien. Wat staat er eigenlijk in dit draaiboek?

Levvel blocs op het tasveld bij de tijdelijke fabriek in Harlingen. Foto: RWS / Levvel

Minister bevestigt fout Rijkswaterstaat: Afsluitdijk zeker 238 miljoen euro duurder

De renovatie van de Afsluitdijk gaat nog eens 238 miljoen euro extra kosten. Rijkswaterstaat compenseert bouwcombinatie Levvel (BAM en Van Oord) voor dat bedrag na fouten in de berekening voor het ontwerp. Mogelijk lopen de meerkosten verder op. Sommige delen van de oorspronkelijke opdracht, waaronder de renovatie van de spuisluizen, worden opnieuw aanbesteed.

Foto: Sjef Prins - APA Foto

Is er nog een weg terug voor de ViA15?

De stikstofsluier rondom het laatste, grote Nederlandse DBFM-project, de ViA15, is nog altijd niet opgeklaard. Bouwkosten lopen verder op en er zou zelfs al gesproken worden over het ontbinden van het miljardencontract. Onzin, volgens Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. "Op dit moment is dat niet de intentie."

Foto: Fernando Guerra

Tijdens bouw rechtbank Amsterdam raakt zelfs de beste bouwer weleens de weg kwijt

Kolommen die naar buiten zijn geplaatst, gebruikers die elkaar onder geen beding buiten de rechtszaal mogen tegenkomen. En dan bleven de bouwtekeningen voor veel direct betrokkenen ook nog eens geheim. De bouw van de nieuwe rechtbank aan de Amsterdamse Zuidas was een complexe puzzel.

Foto: Joop van Houdt / Rijkswaterstaat

EIB: 30 procent van beginnende infraprojecten vertraagd in 2021

In 2021 zullen nog meer infrastructuurprojecten die zich in de verkenningsfase bevinden vertraging oplopen. Met name door de stikstofproblematiek en complexiteit van projecten. Dat blijkt uit de jaarlijkse Infrastructuurmonitor van het Economisch Instituut voor de Bouw.

Foto: Joop van Houdt

ViA15 mogelijk verder vertraagd door schikking ministerie

Extra geld voor het vlottrekken van de ViA15 (154 miljoen euro) is nog maar net bekendgemaakt of de werkzaamheden worden stilgelegd. Het ministerie van Infrastructuur besloot luttele dagen voor een zitting bij de Raad van State over de ViA15 de wensen van bezwaarmakers in te willigen: tijdelijk stoppen van bouwwerkzaamheden.

Forse kritiek op nieuwe contractvorm Rijkswaterstaat: megaproject Houten-Hooipolder maanden uitgesteld

De aanbesteding van de verbreding van de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder loopt maanden vertraging op. Bouwers hebben forse kritiek op de manier waarop Rijkswaterstaat het project van ruim 800 miljoen euro op de markt wil zetten, ondanks alle goede bedoelingen. Dat blijkt uit het verslag van de marktconsultatie dat Cobouw in handen heeft.

Opinie | DBFM-evaluatierapport is visieloos en mist onderbouwing

Opinie | DBFM-evaluatierapport is visieloos en mist onderbouwing

Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland publiceerden vorige maand een onderzoek naar DBFM. Conclusie: DBFM is niet de oorzaak van het mislukken van complexe projecten. Oud-directeur Jan de Bont van Rijkswaterstaat vindt het rapport met het oog op de toekomst voor DBFM te mager en mist een bredere beleidsmatige onderbouwing.

Foto: ANP

Kamer hult zich in stilzwijgen over problemen Afsluitdijk: 'De minister is zich kapot geschrokken'

Wie draait er op voor de misschien wel honderden miljoenen euro's die de versterking van de Afsluitdijk extra gaat kosten? BAM en Van Oord, Arcadis, of toch Rijkswaterstaat? "Ik denk dat ze een deal gaan sluiten."

Foto: ANP - Your Captain

'Afsluitdijk toont de gevolgen aan van klimaatverandering op grote waterwerken'

Een domme fout van Rijkswaterstaat? Kwade opzet van de bouwers? Hoe kan het dat de Afsluitdijk zoveel duurder wordt? "Onvoorziene omstandigheden", stelt aanbestedingsexpert Arent van Wassenaer. "Botte pech." Hij vermoedt dat er een deal in de maak is tussen minister en bouwers.