Friese bouwer bedenkt coronahelm: 'Morgen zijn de eerste 500 exemplaren klaar'

Friese bouwer bedenkt coronahelm: 'Morgen zijn de eerste 500 exemplaren klaar'
Foto: Dijkstra Draisma

Dijkstra Draisma ontwikkelt speciale maskers voor op bouwhelmen om besmetting met corona tegen te gaan. Bij gebrek aan mondkapjes moest er iets gebeuren, vond de Friese bouwer. "De bouwvakkers zijn er blij mee", zegt planner en personeelsfunctionaris Wibo Douma.

'Kan niet bestaat niet.'  Dat is het motto van Dijkstra Draisma. Want of het nu over slimmere warmtepompen gaat of over metselrobotten, de Friese bouwer verzint het. Nu was het timmerman Johan Dunnewind die prompt met een voorstel kwam om bouwvakkers in busjes beter te beschermen tegen verspreiding van het coronavirus.

“Ik kan wel een soort tussenschot plaatsen”, stelde hij voor toen corona ook een carpoolprobleem werd voor bouwvakkers. Thuis was hij al een beetje aan de gang geweest en van het één kwam het ander: alle busjes van Dijkstra Draisma worden nu met speciale plexiglasschermen uitgerust.

Drie bouwvakkers in een busje

“Maar drie bouwvakkers in een busje is wel het maximale aantal", zegt Wibo Douma, projectleider en personeelsfunctionaris bij Dijkstra Draisma. “Achterin kun je namelijk maar vanaf één kant instappen. Sowieso stimuleren we onze mensen zoveel mogelijk met eigen vervoer te komen als dat kan.”

Bij een scherm voor in de busjes blijft het niet. De vondst van Dunnewind inspireerde Douma ook eens achter de computer te kruipen. "Op bouwplaatsen bleef het risico op besmetting namelijk aanwezig. We moesten iets doen, vond ik."

'Maskers uitverkocht'

Douma googelde wat en zocht naar een alternatief voor mondkapjes. Maar ook de gelaatsschermen bleken uitverkocht. "Toen ben ik naar het eerste plaatselijke bedrijf (Company7) gereden om te vragen of zij die schermen konden maken.”

Zo gevraagd, zo gedaan. Deze week werd het eerste prototype getest op de zaak. “Of het werkt? Ze waren eerst iets te lang, dus we maken ze nu iets korter. Je wilt ook niet dat het masker in de weg zit tijdens werkzaamheden. Overigens is dit uitsluitend bedoeld tegen corona. Dus als je gaat lassen, zet ook je veiligheidsbril op.”

Het is eenvoudig te monteren, gaat hij door. Via de gaatjes achterop de helm, die normaal bestemd zijn voor het vastzetten van de oorbescherming. "Dat kan nog steeds", vertelt Douma enthousiast.

Ook voor veiligheidspetten

De eerste 500 exemplaren zijn in productie. Morgen worden ze uitgedeeld. Intussen onderzoekt Douma of iets soortgelijks ook kan worden gemaakt voor op de petten die werknemers in de fabriek dragen.

Hebben ze ook een naam? “Coronamasker zeggen wij en ja ze zijn ook te koop. Bouwers in het hele land kunnen ze bestellen voor ongeveer 6 euro per stuk. Maar ons gaat het vooral om het signaal dat we ermee afgeven naar onze mensen. Wij willen laten zien dat we aan ze denken en dat we ze willen beschermen.”

Economische motor

Onderaan de streep is het voor iedereen van belang dat de bouw opgewassen is tegen corona, vindt Douma. “De bouw is onze economische motor. Die moet doordraaien. Ook de jongens hebben er niets aan als die motor stilvalt, want dan komen zij zonder werk te zitten.”


De 55-jarige planner werkt al bijna veertig jaar bij het Friese bouwbedrijf. Dit heeft hij nog nooit meegemaakt. “Na stikstof en PFAS is het wel een gepuzzel, maar met onze moraal zit het juist heel goed. Bij iedereen komen nu alle sterke punten boven drijven. Er is geen gemor, geen gemekker, iedereen gaat ervoor.”

De bedenker van het coronamasker? Hij blijft er zelf nuchter onder. Wil ook niet met één of andere eer strijken. “Ik vond het leuk om te doen. En we willen dit niet voor onszelf houden, maar met iedereen delen.”

Werkt u ook coronaproof?

De Kunsstofshop uit Zevenaar ontwikkelde ook speciale schermen voor in busjes op verzoek van bouwbedrijf PHB de Combi. Ook een slimme of creatieve manier gevonden om in tijden van corona veilig te bouwen? We zijn benieuwd naar jouw foto's filmpjes en verhalen. Deel ze met Thomas van Belzen of Marije de Leeuw via Thomasvanbelzen@vakmedianet.nl of Marijedeleeuw@vakmedianet.nl

Lees ook

Om de Omgevingswet écht goed te begrijpen heb je Bouwwetten nodig

Als het om wet- en regelgeving gaat, kun je niet zeker genoeg zijn. Met inzichtelijke artikelen, stappenplannen en checklists laat Bouwwetten zien wat de gevolgen van wet- en regelgeving zijn voor de praktijk. In een tumultueuze periode met de introductie van de nieuwe Omgevingswet, is Bouwwetten een betrouwbare partner waar je antwoord op je vragen krijgt.
De simultane werkzaamheden aan de A7 en de A10 resulteerden in langdurige files en wederzijdse verwijten. Foto: Cobouw

Opinie | Plannen schitteren op papier, maar wie zorgt dat de schop ook echt de grond in gaat?

Een cruciale schakel ontbreekt in de huidige bouw- en infrasector. De Nota Ruimte en diverse adviesorganen richten zich terecht op het plannen van de ruimtelijke indeling en het integreren van alle opgaven is een slimme stap. Echter, zo betoogt Tufail Ghauharali, de uitvoering blijft achter bij de plannen, en dat leidt tot gemiste kansen en inefficiënties.

Blog | Jongeren zijn onmisbaar voor vervullen woning- en verduurzamingsopgave

Blog | Jongeren zijn onmisbaar voor vervullen woning- en verduurzamingsopgave

Ik hoef op deze plek niet uit te leggen dat we als bouwsector een stevige klus voor de boeg hebben. De komende jaren zullen we enorme aantallen woningen en gebouwen realiseren voor een veranderende wereld.

Foto: Cobouw

Opinie | Flexwoningen: al in het woord gaat de verwarring schuil

Wanneer een onderwerp veelvuldig aan de orde komt en van alle kanten wordt belicht en bediscussieerd, kunnen we veilig concluderen dat er een belangrijke aanleiding aan ten grondslag ligt. Maar het risico bestaat dat we door de bomen het bos niet meer zien, of in dit geval, door de woningen het wonen niet meer zien.

Het boogdeel van de brug Lochem, vlak voordat het bovenste hijsoog losscheurde en het 100 ton zware gevaarte naar beneden kwam. Foto: Arjan Gotink.

Het eindeloze wachten op onderzoek naar hijsongeval Lochem begint te knagen

Hoe gedegen het technisch onderzoek ook zal zijn. Niemand in de hijsbranche verwacht dat de OVV veel nieuws over de toedracht van het brugongeval in Lochem aan het licht zal brengen. Wat de raad wel gaat adviseren blijft gissen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.