Michiel Baars innoveert aan de lopende band: na circulaire beton, nu circulair bitumen

Michiel Baars innoveert aan de lopende band: na circulaire beton, nu circulair bitumen

Nog maar een paar maanden geleden baarde Michel Baars opzien met zijn innovatie voor circulair beton, en inmiddels staat alweer de nieuwste innovatie van New Horizon Urban Mining in de startblokken: circulaire bitumen dakbanen. Dit keer ontwikkeld in samenwerking met producent Icopal en dakdekker ZND Nedicom.

Over een paar dagen is het zover: dan is de nieuwste innovatie van New Horizon te aanschouwen op de Dutch Design Week. Heel opzienbarend ziet het product er niet uit, want deze nieuwe 'citumen'  lijken precies op 'gewone' bitumen dakbanen. Toch zijn ze wezenlijk anders: ze zijn namelijk gemaakt uit hergebruikt materiaal. “Ze zijn honderd procent circulair, alle bitumen dakbanen die we uit een gebouw slopen, gebruiken we weer opnieuw”, legt directeur Baars vol enthousiasme uit.

Waarom na circulair beton, nu circulaire dakbanen?
“Met New Horizon slopen wij gebouwen en geven het materiaal een nieuw leven. Bij de ontmanteling van bijvoorbeeld kantoorpanden komen er altijd enorm veel bitumen dakbanen vrij, want platte daken zijn daar grotendeels mee bedekt. Daarom vroegen we ons af: kunnen we daar niet weer opnieuw bitumen dakbanen van maken in plaats van dit materiaal zomaar weg te gooien? Kunnen we het materiaal niet  aan de fabriek teruggeven?"

Hij vervolgt: "We kwamen erachter dat er al een fabriek bestaat waar dat mogelijk is, van Icopal. Deze producent had al eerder geprobeerd wat wij wilden bereiken, maar is deze operatie drie jaar geleden gestopt, omdat de kwaliteit niet voldoende bleek te zijn en omdat ze de kosten niet onder controle kregen. We hebben besloten samen de uitdaging opnieuw aan te gaan. Wij zorgen voor het materiaal, Icopal maakt er bitumen van en dakbedekker ZND realiseert uiteindelijk de daken.”

Maar hoe krijgen jullie de kosten en de kwaliteit nu wel onder controle?
“Ten eerste omdat wij aan Icopal de garantie geven jaarlijks 25.000 vierkante meter materiaal aan ze te leveren. Daardoor kunnen ze altijd voldoende dakrollen maken en dat zorgt ervoor dat de prijs per rol naar beneden gaat. Wij hebben aardig wat vastgoedpartners en daardoor kan ik dus deze hoeveelheid garanderen. Daarnaast weten we ook zeker dat de citumen afgenomen worden.”

Hoe weten jullie dat zo zeker?
“Er is op dit moment erg veel vraag naar dit soort circulaire producten, de tijd werkt hierin ook in ons voordeel. Wij verwachten dat we al heel snel aan de honderd procent afzet zitten.”

Hoe zorgen jullie er voor dat de bitumen dakbanen op een juiste manier worden hergebruikt?
“Voordat we beginnen met de sloop en de scheiding van materialen, maken we eerst een analyse van de bitumen. Hoeveel ligt er op het dak? We nemen er monsters van en doen er onderzoek naar. We willen namelijk het ontmantelingsproces zo zuiver mogelijk laten verlopen. Dan komen de dakbanen in een containerbak. Dat materiaal brengen we naar een van onze onderaannemers en die snijdt het in hapklare brokken. Dit gaat naar Icopal en die kan het materiaal dan weer verder verwerken.”

Jullie leveren minimaal 25.000 vierkante meter aan materiaal. Hoeveel nieuwe dakrollen kun je daarvan maken?
"We verwachten hiermee 1 miljoen m2 citumen te kunnen produceren."

Zijn deze citumen niet veel duurder dan ‘gewone’ bitumen?
“Dat is altijd de eerste opmerking die ik krijg van de partners waarmee ik wil samenwerken. Ook dit keer kreeg ik van Icopal en ZND te horen: ‘Michel, dit is allemaal leuk en aardig, maar dit gaat echt veel te veel kosten’. Maar als je goed gaat nadenken en gaat samenwerken kun je die kosten flink beperken."

Oh ja, hoe dan?
"Icopal moet altijd flink investeren in de aanschaf van materiaal. Wij moeten op onze beurt betalen voor de verwerkingskosten. Als we dat tegen elkaar opheffen, zijn de kosten al veel minder. Toen we dat deden kwamen we overigens nog niet helemaal uit, de circulaire bitumen bleken alsnog een paar procent duurder uit te vallen dan de gewone. Toch is het ons gelukt de circulaire dakbanen voor dezelfde prijs op de markt te brengen. ZND heeft besloten de extra kosten voor lief te nemen. De dakbedekker weet dat er veel partijen zijn die het product willen hebben. En zij kunnen nu claimen dat ze de enige dakdekker zijn met circulaire bitumen dakrollen.”

New Horizon heeft de ambitie om ál het materiaal uit een kantoorpand herbruikbaar te maken. Voor welke materialen hebben jullie nog meer van dit soort oplossingen bedacht?
“Voor beton, voor gipswanden en voor metselsteen.”

Jullie staan dus nog aan het begin. We kunnen nog meer innovaties verwachten?
“Zeker. We leiden nu 34 innovatieprojecten, allemaal voor ander soort materiaal. We willen het liefst elke maand een nieuwe innovatie op de markt brengen.”

Dat is flink.
“Ja, we leggen onszelf flinke druk op. Het is misschien iets te ambitieus, maar we hebben er veel vertrouwen in.”

Michel Baars

Foto's: Marieke Odekerken.

Michel Baars (45) volgde een opleiding tot ingenieur Milieutechniek en Milieubeleid en was gedurende achttien jaar directeur van Search Ingenieursbureau. In 2015 richtte hij New Horizon Urban Mining op. Dat beschikt over een orderportefeuille van zo’n 60-70 miljoen euro aan sloopwerk. New Horizon ziet de stad als bron en vergaart materialen en grondstoffen uit de bebouwde omgeving voor hoogwaardig hergebruik. Het bedrijf doet dat door gebouwen te ontmantelen met behoud van de waarde in plaats van ze te slopen en het afval dat daarbij vrij komt, weg te gooien. New Horizon zegt niet te slopen, maar te ‘oogsten’.

Maar er zijn toch ook materialen in gebouwen waar we van te voren al weten dat die nooit hergebruikt kunnen worden?
“Ja, klopt, maar toch hou ik me er tot nu toe aan vast dat we álles kunnen hergebruiken. Maar we beseffen natuurlijk wel dat er materiaal is waarbij dat een grote opgave wordt. Denk bijvoorbeeld aan asbest. Hergebruik kan misschien ooit wel, maar ik verwacht pas dat we op langere termijn hier een oplossing voor bedenken. Ook tapijt dat op de vloer is vastgelijmd, is erg lastig. Dat is ooit gemaakt om zo lang mogelijk te blijven liggen, niet om het her te gebruiken."

Moeten we daar van te voren niet wat beter over nadenken?
“Jazeker. Wij lanceren dit product ook niet voor niets op de designbeurs, zodat we ook designers hierbij kunnen betrekken. Zij komen uit een hele andere wereld dan de bouw- en vastgoedsector en zij kunnen met heel verrassende oplossingen komen.”

Hoe gaat het nu eigenlijk met jullie installatie voor circulair beton?
“Super. We hebben vorige week een Innovatie Award voor het product gewonnen, dat steunt ons enorm. We gaan volgend jaar onze productie uitbreiden, we hebben nu een installatie in Zaandam, eind volgend jaar willen we er zes hebben. Daarnaast zijn we bezig met een licentie, zodat we dit product ook internationaal op de markt kunnen brengen. We willen circulair beton zo snel mogelijk uitrollen, want we kunnen hier echt heel veel CO2 mee besparen.”

Wat is de volgende innovatie die we van New Horizon kunnen verwachten?
“Waarschijnlijk een gericht op hergebruik van stroomkabels. Die zijn heel erg goed her te gebruiken, maar er zijn richtlijnen die dat verbieden. Dat is ongelofelijk stom en daar willen we wat aan doen.”

Een foto van het Pantheon, dat al 2000 jaar zonder problemen overeind blijft. Foto: Shutterstock

Verkoold en verpulverd afval vermindert CO₂-voetafdruk beton

Verbrand groenafval en rioolslib kunnen van pas komen bij verduurzaming van beton. Meng dit 'pyrochar' door het betonmengsel en je krijgt een bouwmateriaal dat CO₂ bindt, ontdekten Duitse onderzoekers. Ze zijn ook dichtbij het ontrafelen van de code van - cementloos - Romeins beton.

De woonmodules laten zich eenvoudig aaneenschakelen of stapelen tot grotere wooneenheden – tot zeven etages hoog. Beeld: WWM Modulbau

Ook woningfabrieken in Duitsland mikken op onvervalste degelijkheid

Duitsland zit te springen om meer woningen en ook daar rollen modulaire huizen uit de fabriek. Maar ze zien er anders uit dan bij ons: met massieve baksteenmuren én meubels. Export naar Nederland kan best, "dat is een kattensprong". Met 40 ton op de vrachtwagen.

Foto: gemeente Rotterdam

Wat kost dat eigenlijk: een drijvende woning?

Om de gevolgen van het stijgende zeespiegel binnen de perken te houden is het bouwen van drijvende woningen in een land als Nederland misschien wel de meest adequate remedie. Immers, aan water geen gebrek. Daarom: wat kost dat nu, zo'n drijvende woning?

Bouwkennis Jaarrapport: een handig kompas voor de dynamische bouwsector

Bouwkennis Jaarrapport: een handig kompas voor de dynamische bouwsector

Hoe zet je als bouwprofessional koers in een markt die telkens nieuwe uitdagingen kent, zoals stijgende grondstofprijzen, de verschuiving naar modulaire en biobased woningbouw en een groeiende aantal eenpersoonshuishoudens? Zonder inzicht in deze trends is het bepalen van een bedrijfsstrategie een hachelijke zaak. Het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2024 biedt de antwoorden en inzichten die jij als producent, handelsonderneming of installateur nodig hebt.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.