“Op deze manier kunnen we flexibeler zijn voor opdrachtgevers en zo kunnen we meer dan 40 jaar aan kennis en expertise delen, en ons inzetten op grote en complexe projecten en processen. Door onze nauwe samenwerking kunnen we de continuïteit voor opdrachtgevers waarborgen.” En de aanpak? “Die blijft persoonlijk, we houden van een no nonsens mentaliteit en een open manier van communiceren.”
Het ontstaan van de samenwerking
“Wij zijn elkaar tijdens de uitvoering van onze werkzaamheden tegen gekomen en de persoonlijke klik was er direct. We hebben gemerkt dat we dezelfde kwaliteit nastreven, de lat hoog leggen en met veel enthousiasme het vak uitoefenen”, vertelt Laurens.
Het zaadje voor de samenwerking was geplant. Een win-win situatie, want op deze manier kunnen de professionals snel inspringen op opdrachten. Niets is immers zo onvoorspelbaar als dit vak. “Kopersbegeleiding komt met pieken en dalen en is daardoor vaak lastig te plannen voor zowel een zzp’er als een opdrachtgever. Door een samenwerking aan te gaan kunnen we dit beter opvangen, grotere projecten aannemen en ons netwerk nog beter van dienst zijn”, aldus Florian. Jan Willem vult aan: “Daar komt bij dat we ook minder vaak ‘nee’ hoeven te zeggen, we zijn zo heel flexibel.”
Wél een samenwerking maar géén gezamenlijke bedrijfsnaam
Een samenwerking als deze schreeuwt bijna om een eigen bedrijf. Toch is dat er niet. Jan Willem: “We hebben allemaal ons eigen netwerk en opdrachten. Voor nu is de keuze gemaakt om ‘apart’ samen te werken. Dat klinkt misschien gek, maar op deze manier maken we juíst gebruik van elkaars kennis en expertise en kunnen we elkaar bijstaan als er ondersteuning nodig is”.
De samenwerking zit hem dus vooral in het sparren, ruggespraak houden met elkaar en het delen van de planning. “We verzorgen onze eigen opdrachten binnen ons eigen netwerk, maar zitten net wat ‘lekkerder’ om tafel met onze opdrachtgevers met de wetenschap dat we meer armslag hebben met z’n drieën”, legt Laurens uit.
De meerwaarde voor de opdrachtgever?
Maar waarom zou een opdrachtgever nou juist met deze professionals in zee moeten gaan? “Dat is simpel”, verklaart Laurens. “De meerwaarde is dat we meer werk aan kunnen met z’n drieën, terwijl de opdrachtgever het vertrouwde gezicht blijft zien.”
En ook hier komt hun jarenlange ervaring goed van pas: “Doordat we al veel opdrachten hebben volbracht hebben we jarenlang ervaring opgedaan op allerlei gebied. We weten snel hoe een bedrijf werkt en kennen veel softwaresystemen. We sluiten makkelijk aan. Opdrachtgevers zien onze expertise dan ook echt als een toegevoegde waarde.”
Maar: dit alles valt of staat met communicatie aldus Florian: “Wij bieden een goed advies en duidelijke vastlegging van afspraken richting kopers. Wij geven vaak het antwoord aan de kopers al vóórdat de vraag komt en dit vertaalt zich in een gestroomlijnd proces.”
Dit artikel is gesponsord door Kopersbegeleider.nl