Méér dan voldoen aan de controlepunten
Een controlelijst is niet alles, want om bouwkwaliteit te borgen zul je structureel aan de slag moeten met het bewaken, borgen en verbeteren van kwaliteit en veiligheid. Susan van Beek: “Deze filosofie hebben we volledig doorgevoerd in onze dienstverlening. Het begon met het bereiken van efficiency voor de organisatie zelf, maar door alle samenwerkingen geldt het tegenwoordig voor de héle keten. Het feit dat we één helder platform hebben voor de uitwisseling van gegevens en het faciliteren van communicatie, bied je de mogelijkheid om te rapporteren en te evalueren in die keten. Zo ben je als (ontwikkelende) aannemer integraal bezig en kun je veel gerichter sturen op verbetering.”
Check: invullen en afvinken
Veel woningeigenaren stellen prijs op het Woningborg certificaat. Hierdoor werken veel aannemers daar ook mee. Om het Woningborg certificaat te krijgen is het vervolgens belangrijk dat aannemers tijdens het bouwen voldoen aan de controlepunten die Woningborg Toetsing en Toezicht stelt. Susan van Beek: ”Waar wij afgelopen jaar hard aan hebben gewerkt, is het realiseren van een koppeling in onze bouwsoftware, zodat gebruikers van Woningborg Toetsing & Toezicht meteen de controlepunten inclusief de uitvoerdatum in ons systeem zien. Vervolgens is het alleen nog een kwestie van invullen. De ingevulde gegevens gaan namelijk automatisch terug.”
Het systeem in de bouwpraktijk
Dat is precies wat Nikkels -een innovatief, middelgroot bouwbedrijf- ook wilde. Ze werkt onder andere voor woningbouwverenigingen en projectontwikkelaars. Begin dit jaar is Nikkels overgegaan op homeDNA, omdat ze een integrale oplossing wilde voor de communicatie met kopers. Daarnaast wilde ze haar kwaliteitsprocessen borgen in het kader van de nieuwe wet Kwaliteitsborging.
Henri ter Weeme bij Nikkels: “Wij hadden behoefte aan een systeem waarin onze kopers, maar ook betrokken bedrijven zoals makelaars, onderaannemers en leveranciers kunnen inloggen. We wilden alles op één plek altijd inzichtelijk hebben, per pand en per klant. Daarnaast was het belangrijk om het gehele kwaliteits- en kopersdossier te kunnen vastleggen in combinatie met Woningborg. De nieuwe Wet Kwaliteitsborging gaat immers volgend jaar al in en dan wil je de bouwkwaliteit tijdens de bouw kunnen monitoren in één systeem.”
Zo ziet implementatie eruit
Henri ter Weeme legt uit dat er na de demonstraties van het nieuwe systeem, vanuit de betrokken afdelingen zowel van kantoor, als ook van de bouwplaats deelgenomen is aan verdiepingssessies. “Toen hebben we ook besloten over te stappen. Daarna zijn onze afdelingen volop gaan testen met de modules, zodat we begin dit jaar van start konden gaan. Neem bijvoorbeeld onze afdeling Kopersbegeleiding: zij start de verkooptrajecten van nieuwe projecten met de module Verkoop.
Geïnteresseerden van een woning vullen daar online een interesseformulier voor in. Wat zij invullen komt automatisch in het systeem van homeDNA terecht. Op het moment dat ze dan kopers worden, krijgen zij een eigen login en hebben ze toegang tot hun “woningdossier”. Hetzelfde geldt voor het doen van een servicemelding. Ook dat kan via het woningdossier. Dit betekent dat degene die de servicemelding opvolgt meteen alle tekeningen, project- en klantgegevens in kan zien.”
Het consumentendossier komt eraan
Susan is al sinds de oprichting van haar bedrijf meer dan 10 jaar geleden een voorloper in ‘alles digitaal’: “Gelukkig verzamelen we al jaren alle relevante documenten en informatie digitaal. Dit komt terecht in het ‘woningdossier’, dat we via een inlog aan de woningeigenaar aanbieden. Vanaf 2021 komt dat helemaal goed uit, want dan moeten zij bij oplevering van een nieuwe woning een consumentendossier van de aannemer ontvangen. Met wat is gekocht, afgesproken, gebouwd, opleverformulier, onderhoudsbescheiden, handleidingen, et cetera. Zo weet de woningeigenaar ook precies of de aannemer heeft opgeleverd wat was afgesproken.”
Dit artikel is gesponsord door homeDNA.