Maar zult u direct opwerpen, beroepsbescherming, dat is wel heel ouderwets gedacht. Tja, om een vliegtuig te besturen heb je een brevet nodig, moet je regelmatig achter de simulator om bij te scholen, etc. Soortgelijke eisen stellen we aan bijvoorbeeld advocaten en chirurgen
Het financieel en maatschappelijk belang van veel projecten, programma’s of ingrepen is groot. Menig infrastructureel project is duurder dan een vliegtuig. En iedereen snapt hoe groot de schade is als een paar kilometer ringweg bij Turijn opeens ontbreekt en hoe moeilijk het is om dat weer snel te ‘repareren’. In een ziekenhuis worden alleen (in hun vak vermaarde en erkende) topchirurgen ingeschakeld bij zo’n soort operatie.
Laat me een poging doen het beroepsprofiel van senior project/programmamanagers te omschrijven: (1) Ze zijn autoriteit in hun vak en handelen vastberaden, maar ……zijn tegelijkertijd permanent zelfkritisch. (2). Ze overzien en doorzien het gehele project, maar …….zijn ook in staat kritische vragen te stellen over details en dat, wat ‘diepe kennis’ vergt.
(3). Ze krijgen adrenaline van complexiteit, veel actoren en gedoe, maar …….eisen keer op keer versimpeling, minder actoren en stabiliteit. (4).Ze zijn avers van onzin, bullshit redeneringen en machtsspelletjes (en laten dat weten), maar …….snappen heel goed wanneer te (de)escaleren.(5). Ze zijn coöperatief en welwillend, maar ……..eisen vakmanschap. In het team. Bij de opdrachtgever.
Kern van de zaak is dat het vakmensen zijn die weten wat ze willen en die tegelijkertijd enorm kunnen relativeren.
Lenny Vulperhorst, Adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht
l.vulperhorst@aef.nl