De Pitbulls moeten zowel krachtiger als goedkoper worden dan vergelijkbare machines van concurrenten, zo laat de ontwerper weten. De compacte wielladers worden vanaf 2019 gebouwd in de nieuwe, deels gerobotiseerde fabriek van Peeters Landbouwmachines BV uit Etten Leur. Bij de ontwikkeling van de Pitbull is de nadruk gelegd op veiligheid, kwaliteit, kracht en behendigheid. Om optimale veiligheid te garanderen wordt gebruikgemaakt van een gepatenteerd stabilisatiesysteem op de beweegbare achteras, gecombineerd met een telescopische valbeveiliging. Voor beter zicht naar voren is de shovel uitgevoerd met een open giek met parallelsysteem. Dat is voor de machinist een beter systeem, want hij kan tijdens het rijden, maar ook bij het heffen en naderen op hoogte, goed zien wat hij doet. Optioneel kan worden gekozen voor een gepatenteerde ‘clear-view’ telescopische giek voor rijcomfort met een vrij gezichtsveld. Peeters werkt aan een drietal modellen, waarbij de kleinste X25-36 circa 2500 kg weegt en 1800 kg hefcapaciteit heeft en de vergelijkbare X27-45 een ruime 2700 kg weegt, mede door zijn sterkere turbomotor. De grootste Pitbull is tele-loader X30-45. Hij weegt een stevige 3000 kg en kan 1600 kg heffen. De machines kunnen behoorlijk hoog reiken met bak of vorken. De X30-45 met zijn uitschuifbare giek zelfs tot 3500 mm. Dat is ook voor de bouw een aantrekkelijke hoogte. Peeters heeft gekozen voor Kubota viercilinder motoren. De kleinste heeft 26,45 kW (36 pk) vermogen, de iets sterkere X27-45 en X30-45 doen het met 33 kW (45 pk). Bij het rijden kan de compacte X25-36 met zijn hydrostatische transmissie traploos versnellen van 0 naar 19 km/uur. Bij de beide andere shovels is dat van 0 tot 28 km/uur.
Vrije Universiteit Amsterdam